פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לט”ו באב

לט”ו באב

הברכה הראשונה של ברכת המזון היא מדאורייתא ותוקנה על ידי משה רבנו” השנייה על ידי יהושע” השלישית על ידי דוד ושלמה” והרביעית על ידי חז”ל ביבנה. בברכה הראשונה לא נזכרת הארץ” בברכה השנייה היא כבר מוזכרת. השלישית מאוחרת יותר: “על הבית הגדול והקדוש”. הרביעית מאוחרת עוד יותר” מזמן בר כוכבא” וגם רבי עקיבא היה שייך לזה.
יש לזכור שרבי עקיבא” שנשמתו היא עצם התורה הקדושה וההלכה” היה גם נושא כליו של בר כוכבא וקרא עליו את הפסוק “דרך כוכב מיעקב” . הוא ראה את רוח גבורתו של בר כוכבא” מסירות נפשו לכלל ישראל” ואת העובדה שהצליח לקבץ את גיבורי ישראל לצבאו ופקודתו” ועל כך קבע את הערך המשיחי של בר כוכבא. התעוררות הגבורה הלאומית” הינה הופעה של קדושה. מסירות נפש להגדלת התורה והאדרתה ומסירות נפש על תקומתה של מלכות ישראל – אחת הן. דווקא מתוך גדלותו בתורה” השתתף רבי עקיבא יחד עם תלמידיו במלחמה נגד הרומאים” על אף הסכנות המרובות והתנגדותם של חכמים אחרים” והוא בעצמו לקח חלק אקטיבי עד כדי היותו “נושא כליו של בר כוכבא”. מסירות הנפש על קיום עם ישראל בארץ ישראל היא עניין של קדושה. וכך גם מסירות של עם ישראל בעד ארצו היא עניין של קדושה” ובזה כל היהודים משותפים.
היה ניסיון למרד במשך שנתיים שלוש שלא הצליח. הגויים גברו וניצחו אותנו. היו הרבה הרוגים שלא נקברו. היה מצב נורא ואיום. אחרי הרבה שנים” לפחות השיגו את גוויות ההרוגים ויכלו להביאן לקבורה. היתה שמחה גדולה” ועל זה תיקנו ‘הטוב והמיטיב’. יחד עם זה” היה מעשה נס. כאשר הנשמה” נשמת החיים של האדם יוצאת” הגווייה מסריחה” אך כאן הגוויות לא הסריחו. “‘הטוב’ שלא הסריחו” ‘והמטיב’ שנתנו לקבורה” .
כשמזדמן דבר טוב” כמו בשורות טובות” יש לברך ‘הטוב והמטיב'” אך ברכה זו בברכת המזון קבועה בסדר חייו של האדם על פי תקנה מיוחדת של חז”ל על הרוגי ביתר מפני מעשה הנס הזה” שאירע לבשר זה של אדם שהיה מונח הרבה זמן. מצווה לזכור” לספר ולפרסם זאת גם עכשיו” מה שקרה עם הגופות שהיו במצרים. אחרי שלושים שנה השגנו את הגוויות של הבחורים שנפלו במצרים ולא נסרחו . זה ממש מעשה נס. השמעתם מעשה מרעיש כזה! לא רק שאנו מאמינים בדברי חז”ל” אלא ראינו מעשה בימינו. הגוויות היו שלמות” ומי שהכיר אותם בחייהם” הסתכל וראה את קלסתר פניהם כמו בחיים. פלאי פלאים! מי שמוסר את נפשו על כלל ישראל נקרא קדוש .

תגיות: טו באב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן