משה רבנו כותב את מסעות בני ישראל מיציאת מצרים עד שהגיעו לערבות מואב על ירדן ירחו” ככתוב “ויכתוב משה את מוצאותיהם למסעיהם” (במדבר לג ב). הדברים נכתבו לא רק לשם ידיעת העבר אלא ללמד את כל הדורות לקחים מהדרך המפותלת ורצופת המשברים שישראל עברו במדבר” וכיצד התמודדו והתגברו על הקשיים. אחד המשברים הוא מותו של אהרון הכהן בהֹר ההר” ככתוב “וישמע הכנעני מלך ערד והוא יושב בנגב בארץ כנען” (לג מ). רש”י מפרש: “כאן לימדך שמיתת אהרון היא השמועה” שנסתלקו ענני כבוד וכסבור שניתנה רשות להילחם בישראל”” מכאן אנו למדים שכל זמן שאהרון הכהן חי היו ענני הכבוד מגִנים על ישראל.
נכון לעכשיו” גם בדורנו” גדולי ישראל וחסידיו מגנים על דורם” כדברי הרמח”ל במסילת ישרים: “ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת דורו כולו” לזכות אותם ולהגן עליהם ככתוב ‘אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו'” שכל הדור אוכל מפרותיו… שאין הקב”ה חפץ באובדן הרשעים” אלא מצוה מוטלת על החסידים להשתדל לזכותם ולכפר עליהם” וזה צריך שיעשה בכוונת עבודתו וגם בתפילתו בפועל” דהיינו שיתפלל על דורו לכפר על מי שצריך כפרה” ולהשיב בתשובה מי שצריך לה” וללמד סנגוריא על הדור כולו” (ע’ מסילת ישרים פרק יט). כידוע גדר הכהן הוא החסידות” ככתוב “תומיך ואוריך לאיש חסידך”. ולא רק הכהן הגדול צריך לבקש רחמים על הדור” אלא כל גדולי הדור ופרנסיו. לפי עניין הדור” ערכו וצרכיו” מתעורר ומתגלה יותר ויותר החיוב של מידת החסידות הזאת – בקשת רחמים על הדור. ואין אדם משים עצמו שאינו חסיד (עיין הרצי”ה “לנתיבות ישראל”” במאמר החסידות והדור; וכן בחידושי הרשב”א כתובות יט).
בדורות האחרונים זכו ישראל לשני כהנים גדולים אשר השפעתם ניכרת ותוכר יותר ככל שנתקדם בציר הזמן של גאולתנו. האחד” הרב ישראל מאיר הכהן מראדין זצ”ל – ה’חפץ חיים’ – שמטהר את לבם ולשונם ופיהם של רבבות יהודים בספרו ‘חפץ חיים'” והמורה דרך חיים לעם ישראל בפירושו “משנה ברורה” על שו”ע אור”ח” אשר זכה להתקבל על ידי כל בית ישראל. והרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל (אשר זכה ללמוד ולהיות קרוב מאד לחפץ חיים) אוהב ישראל” בעל ה’אורות'” המאיר באורותיו המתוקים את נשמתם של רבבות עמך בית ישראל בדורנו” ובדורות הבאים עלינו לטובה עד ביאת משיח צדקנו. את שתי הנשמות הטהורות והמאירות הללו שתל הקב”ה בדור שבו עם ישראל קם לתחיה” בזמן קיבוץ גלויות” כהכנה לתקומה המדינית” מדינת ישראל” אשר ייעודה הוא לא רק הצד הקיומי” הכלכלי והביטחוני של עמנו” אלא ובעיקר – לממש את חזון נביאי ישראל וההבטחה לאבות העולם” שישראל וירושלים יאירו לעולם כולו ותתקיים ההבטחה האלקית לאבי האומה “ואעשך לגוי גדול… ונברכו בך כל משפחות האדמה”.
מהמצפה לישועה השלמה