פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > צרת הנביאים בימי אליהו

צרת הנביאים בימי אליהו

במצבים מתוקנים של האומה” המלך והנביא נמצאים בקשר הדוק. כבר בתורה (במדבר כז” כא) קובע הקב”ה כי למנהיג הבא אחרי משה” הלוא הוא יהושע” יהיה כעין מקום קבוע – הוא יעמוד לפני הממונה על קבלת דבר ה’ שיהיה בימיו – אלעזר הכהן” ויתנהל בכל מעשיו על בסיס רצון ה’ – “וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן יַעֲמֹד וְשָׁאַל לוֹ בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים לִפְנֵי ה’ עַל פִּיו יֵצְאוּ וְעַל פִּיו יָבֹאוּ הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִתּוֹ וְכָל הָעֵדָה” . ואכן” אחד מן התפקידים המרכזיים של הנביאים הוא למנות את המלכים. בהלכות מלכים (א” ג) קובע הרמב”ם כי אין מעמידים מלך בישראל אלא על פי נביא. וכן מצינו בשאול” דוד” שלמה (וכל שושלת בית דוד הממשיכה את המינוי המקורי על ידי הנביא)” וכן בירבעם ויהוא.

אולם בתקופת אחאב אשר התמכר לעשיית הרע בעיני ה'” מצוי פירוד חסר תקדים בין המלכות ובין הנבואה. תחת שיהיו אלו שני כוחות צמודים הפועלים במשולב לרוממות קרן ישראל כעם ה'” פוגשים אנו ביטוי חסר תקדים בחריפותו של איבה בין המלך והנביא. באותה תקופה החלה המלכות לצרור את הנבואה באופן שיטתי. כבר בתחילת ימי אחאב נזרע זרע הפורענות – הנביא מדגיש כי בזמנו שבו ובנו את יריחו (מלכים א טז” לד). בניית יריחו מהווה אקט חריף מאד של חוסר אמון וזלזול בקללת יהושע” ובדברי הנביאים בכללם.
בפרקי אליהו ואחאב מופיעות אמירות חריפות ביותר – מלך ישראל תופס את נביא ה’ כאויב שלו ואויב העם: “הַאַתָּה זֶה עֹכֵר יִשְׂרָאֵל” (מלכים א פרק יח” יז); “וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל אֵלִיָּהוּ הַמְצָאתַנִי אֹיְבִי” (שם כא” כ). ואכן” קביעה זו לא הייתה תיאורטית בלבד. נראה כי אין דומה לתקופת אחאב שבה הרג המלך (במצות אשתו) את הנביאים באופן שיטתי” כשהמטרה המוצהרת היא לחסלם לחלוטין; על כך נאמר (יח” ד): “וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי ה'”.
זהו הרקע לרדיפת אליהו המתוארת בהפטרתנו – “וַיַּגֵּד אַחְאָב לְאִיזֶבֶל אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֵלִיָּהוּ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר הָרַג אֶת כָּל הַנְּבִיאִים בֶּחָרֶב: וַתִּשְׁלַח אִיזֶבֶל מַלְאָךְ אֶל אֵלִיָּהוּ לֵאמֹר כֹּה יַעֲשׂוּן אֱלֹהִים וְכֹה יוֹסִפוּן כִּי כָעֵת מָחָר אָשִׂים אֶת נַפְשְׁךָ כְּנֶפֶשׁ אַחַד מֵהֶם” (יט” א-ב).
ואכן” לאחר הודעה זו של איזבל בורח אליהו אל המדבר. התמונה הכללית היא שהעם נותר ללא נביאים” והנביא היחיד נותר בודד במדבר (כך על פי הידוע אז לאחאב” אולם באמת עובדיה החביא מאתיים נביאים במערות). וכך קרא אליהו בכאב כלפי הקב”ה בהיותו בהר חורב: “וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַה’ אֱלֹהֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי וַיְבַקְשׁוּ אֶת נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ” (שם” י) – אליהו מזדעק על כך שהנבואה כמעט ומסתלקת מישראל.
אז גילה לו הקב”ה כי לא אלמן ישראל. הוא גילה לאליהו שאכן ימיו כנביא לא יארכו (ועל פי חז”ל היה בכך גמול לקטרוג אליהו על ישראל); אך עם זאת הוא מינה לו מחליף: “…וְאֶת אֱלִישָׁע בֶּן שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ” (טז). אלישע הנביא זכה לנבואה שהוגדרה כ’פי שנים ברוחו’ של אליהו. כלומר נבואת אליהו זכתה להמשכיות והיא עוד התעצמה. ואכן בימי אלישע אנו מוצאים בספר מלכים (ב'” פרק ד) ריבוי של ‘בני נביאים’. דור חדש של נביאים הוקם. בסוף אותו הפרק מבואר שסביב אלישע ישבו לפחות מאה נביאים. אולם חז”ל במסכת כתובות (קו” א) מבארים שתלמידי אלישע מנו אלפיים ומאתיים איש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן