פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > טיול מסוכן

טיול מסוכן

מידי יום” התקשורת מדווחת על מקרי טביעות” על תאונות דרכים קטלניות שמעורבים בהן נהגים צעירים” על נערים ונערות שקיפחו את חייהם במהלך טיול” על ילדים שנפגעו בראשם בעת שרכבו על אופניים.
החופש הגדול מזמן הרבה הנאות חיוביות” הרבה אפשרויות להחליף אווירה – לטייל ברחבי הארץ ולבקר במקומות קסומים” באפיקי נחלים” במעיינות נסתרים” בנקודות תצפית מרהיבות וכדו’. אבל” ללא שמירה על כללי הבטיחות” זה עלול להסתיים באסון. הליכה במסלול לא מסומן” קפיצה לבריכה ממרומי צוק” זלזול במשמעת מים” צעידה ללא כובע” רכיבה על אופניים ללא קסדה” שחייה בחופים ללא מציל” נסיעה במהירות מופרזת – כל אלו עלולים להסתיים באסון נורא.
השמירה על כללי הבטיחות היא דבר המובן מאליו” אבל רבים מהילדים ומבני נוער מזלזלים בה. מדוע? חלקם אינם מודעים לחובה לשמור על כללי הבטיחות” הם מתייחסים אליהם כהמלצה טובה בלבד. רבים מכללי הבטיחות טרם הוטמעו בחברה” לכן ילדים ובני הנוער אינם מחויבים אליהם.
וגם אלו שמודעים לכללי הבטיחות” לא תמיד מקפידים עליהם. מדוע? בעיקר בגלל לחץ חברתי. כאשר ילדים בסביבה אינם חובשים קסדה כשהם רוכבים באופניים” קשה מאוד לילד בודד להיות חריג ולחבוש קסדה. כל אחד מילדי הקבוצה שבוי בנורמה של הקבוצה ואיננו מצליח להשתחרר ממנה. וכך המצב הבלתי תקין מונצח. רק אם כל ההורים יתארגנו יחד ויקבלו עליהם “אמנה” משותפת לדרוש מילדיהם לחבוש קסדה וידרשו מילדיהם לעמוד בה” עשוי המצב להשתנות.
הבעיה קשה יותר בגיל הנעורים כי השפעת ההורים על ילדיהם נחלשת. לכן” מתבגרים מתקשים יותר לשנות נורמות התנהגות בעייתיות. אם כל החברים שוחים בחוף לא מוכרז” קשה לנער אחד לפרוש מהחבורה ולהסתפק בשכשוך רגליו במים הרדודים. אם כולם קופצים לבריכה למרות השלט המוצב במקום המזהיר על הסכנה בקפיצה” נדרשת מנער גבורה אדירה לעמוד מנגד. הוא צריך להיות חמוש בגבורה של כבישת היצר ובעמידה איתנה בלחץ. שני נערים גיבורים” בלתי לחיצים” יכולים לשנות את הנורמה של כל החבורה” מפני שחבריהם יודעים שהתנהגותם מסוכנת אבל מתביישים לפרוש מהחבורה. אם שניים או שלושה יפרצו את מחסום הבושה” יצטרפו אליהם כל יתר בני החבורה.
לפעמים הבעיה איננה נעוצה באי-ידיעת כללי הבטיחות או בלחץ חברתי אלא ביצר ההתנסות המאפיין את גיל הנעורים. בגיל ההתבגרות” מבקש הנער להתנסות בכל דבר” לבחון גבולות” ואפילו להתנסות במצבים מסוכנים. תכונות העצמאות והעצמיות ההולכות ותופחות בתוכו מביאות אותו להאמין בכוחותיו ובשיקול דעתו” בשעה ששיקול דעתו איננו מספיק בשל. ומכאן לכל מיני החלטות בלתי אחראיות. שנייה אחת של חוסר אחריות עלולה להוביל לאסון שאין ממנו חזרה.
מה הפיתרון? לשלול מהם את עצמאותם?! לכבול אותם?! לא” מפני שיהיו לכך תוצאות קשות על התפתחותם הבריאה. רק אם נשדר להם שאנחנו סומכים להם” הם עשויים לצמוח ולגדול כבוגרים בריאים בנפשם וברוחם. אבל” בצד מתן האמון” צריכים להזכיר להם פעם אחר פעם את חובתם לציית לכללי הבטיחות. זה לא מיותר. גם אם הנער מראה סימנים של חוסר סבלנות” חובתנו לחזור ולשנן באוזניו את כללי הבטיחות הבסיסיים. ועוד – להדגיש את חשיבות האיפוק. רגע של איפוק” המאפשר תוספת שיקול דעת” עשוי להציל את חייו.
כל מה שכתוב לעיל הוא בבחינת דרך ארץ שקדמה לתורה. אבל גם התורה מורה על כך” כפי שכתב הרמב”ם “כל מכשול שיש בו סכנת נפשות” מצוַת עשה להסירו ולהישמר ממנו ולהיזהר בדבר יפה יפה” שנאמר: ‘השמר לך ושמור נפשך’. ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאין לידי סכנה” ביטל מצות עשה ועבר על ‘לא תשים דמים’. הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות” וכל העובר עליהן ואמר ‘הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך או איני מקפיד על כך’ מכין אותו מכת מרדות” (הל’ רוצח ושמירת הנפש פי”א). התורה אוסרת על האדם להסתכן. “וחי בהם”. התורה דורשת ממנו שיחיה” ואפילו ירבה חיים. “למען יאריכון ימיך”. החיים הם לא רק מתנה אלא מטלה” אתגר” משימה.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן