פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “מלחמה ושלום” – חלק ד’: קדושת המחנה הצבאי

סידרת “מלחמה ושלום” – חלק ד’: קדושת המחנה הצבאי

חלק ד’: קדושת המחנה הצבאי | מאת: נתן קוטלר
בשבוע שעבר ראינו את העיקרון השלישי שגם במלחמה יש להתנהל מתוך מוסר אלוקי. הפעם נלמד על מבנה המוסר האלוקי בלחימה המורכב מארבעה מעגלים. נעיין במעגל הראשון: קדושת המחנה הצבאי.
ארבעה מעגלים של מוסר לחימה
מוסר הלחימה לפי התורה מורכב מארבעה מעגלים המקיפים את כל שלבי המלחמה ואת ההתמודדויות העיקריות של הלוחם: המעגל הראשון: האווירה במחנה הצבאי (קדושת המחנה). המעגל השני: המפגש הראשוני עם המלחמה (הקריאה לשלום). המעגל השלישי: היחס לאזרחי האויב (השארת נתיב מילוט במצור). המעגל הרביעי: מניעת השחתה והרס (שמירה על אילנות פרי). נפתח במעגל הראשון: קדושת המחנה הצבאי (שאר המעגלים יבוררו אי”ה בהמשך).
האווירה במחנה הצבאי
בפרשת כי תצא נאמר: “כִּי תֵצֵא מַחֲנֶה עַל אֹיְבֶיךָ וְנִשְׁמַרְתָּ מִכֹּל דָּבָר רָע” (דברים כג” י)” מה הכוונה שצריך להישמר מכל דבר רע? חז”ל מלמדים אותנו “תנו רבנן: ונשמרת מכל דבר רע – שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה” (ע”ז כ” ב). השאלה היא היכן המחשבות של החייל נמצאות? מה האווירה במחנה הצבאי? האם זו אווירה של קדושה או חלילה טומאה? האם זו אווירה של אכפתיות או חלילה ניכור? האם זו אווירה של רֵעות ופרגון או חלילה דיבורים רעים?
התורה מדריכה אותנו להישמר מכל דבר העלול לפגום בקדושת המחנה הצבאי. חז”ל מלמדים אותנו שישנם שני היבטים לקדושת המחנה. ההיבט הראשון הוא ערכיות הבאה לידי ביטוי בצניעות ובנקיות וההיבט השני הוא מוסריות הבאה לידי ביטוי בדיבור הגון והימנעות מלשון הרע.
ערכיות
ההיבט הראשון לשמירת אווירה של קדושה במחנה הצבאי הוא שמירה על רמה ערכית ראויה ההולמת צבא יהודי. כאמור” הערכיות באה לידי ביטוי בצניעות ונקיות “וְיָד תִּהְיֶה לְךָ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְיָצָאתָ שָׁמָּה חוּץ. וְיָתֵד תִּהְיֶה לְךָ עַל אֲזֵנֶךָ וְהָיָה בְּשִׁבְתְּךָ חוּץ וְחָפַרְתָּה בָהּ וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ” (דברים כג” יג-יד; הל’ מלכים ו” יד-טו; סהמ”צ עשה קצג). עקב הלחצים שהחיילים שרויים בהם במלחמה” ישנה סכנה לנפילה ערכית ולכן יש להקפיד במיוחד על הצניעות והנקיות (רמב”ן שם” י).
מוסריות
ההיבט השני לשמירת אווירה של קדושה במחנה הצבאי הוא שמירה על טהרת הדיבור וההימנעות מדיבורים שאינם הגונים. כדברי חז”ל “דרש בר קפרא” מאי דכתיב [=מה כוונת הכתוב]: ‘ויתד תהיה לך על אזנך’? אל תקרי אזנך אלא על אוזנך” שאם ישמע אדם דבר שאינו הגון – יניח אצבעו באזניו” (כתובות ה” א-ב).
בנוסף” יש להימנע מדיבורים רעים שפוגמים ברקמה החברתית העדינה ובתחושת הרֵעות של החיילים. הגמרא שואלת מניין לומדים שאין לדבר רע על החבר? “רבי נתן אומר: מ’ונשמרת מכל דבר רע'”” (כתובות מו” א). רבי נתן מלמדנו ש’דבר’ הוא מלשון ‘דיבור’ ולכן” כאשר נאמר “ונשמרת מכל דבר רע’ הכוונה גם להישמר מדיבור רע. הרמב”ן מקשר בין לשון הרע למלחמה: “והוסיפו בו לשון הרע” כדי שלא ירבו ביניהם מחלוקת” ויכו ביניהם מכה רבה מאד יותר מן האויבים” (דברים שם). ללשון הרע ישנן השלכות אופרטיביות על הניצחון במלחמה כפי שמצינו ש”דורו של אחאב עובדי ע”ז היו וע”י שלא היה להן דילטורין [=לשון הרע] היו יורדים למלחמה ונוצחין [=מנצחים]” (ירושלמי פאה א” א).
עד כאן דיברנו על ‘סור מרע’. ועתה נדבר על ‘עשה טוב’: ואיך יוצרים אווירה ראויה במחנה?
לימוד תורה
רבי פנחס בן יאיר נותן לנו את הנוסחה ליצירת אווירה של מוסריות וקדושה במחנה הצבאי. “תנו רבנן: ונשמרת מכל דבר רע – שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה. מכאן אמר רבי פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות… נקיות… טהרה… קדושה וכו'” (עבודה זרה כ” ב). השלב הראשוני הוא לימוד תורה. עצם לימוד התורה מעמיק באדם את הערכים שלמענם הוא נלחם וכן כאשר לומדים תורה יודעים ממה יש להישמר (רש”י שם ד”ה תורה).
ולכן צריך להרבות בלימוד תורה בצבא כאשר לא עסוקים במשימות מבצעיות ובהכנה אליהן. כפי שמצינו שמלאך ה’ הוכיח את יהושע לפני כיבוש יריחו שלא עסקו בתורה בלילה “אמר לו [=המלאך ליהושע]: אמש ביטלתם תמיד של בין הערבים” ועכשיו ביטלתם תלמוד תורה!” (מגילה ג” א). רש”י (ד”ה ועכשיו) מסביר: “ועכשיו – שהוא לילה” היה לכם לעסוק בתורה” שהרי אינכם נלחמים בלילה”. ולכן לימוד תורה הוא חלק בלתי נפרד מהמחנה הצבאי בשיגרה ובחירום. שהרי התורה מלמדת אותנו ליצור אווירה של קדושה ומוסריות במחנה הצבאי ומתוך כך נותנת לנו את הכוח להילחם ולנצח.
לדבר טוב על חברו
הזוהר מלמדנו שכשם שיש להימנע מאמירת מילה לא טובה על החבר” כך עלינו להימנע מאי אמירת מילה טובה לחבר (זוהר ח”ג תזריע מו” ב; תודה לאחי חיים אורי קוטלר על ההפניה). ולכן” על כל חייל להרבות בדיבורים טובים המחזקים והמשמחים את חברו. מילים טובות מעצימות אווירה טובה וקדושה במחנה הצבאי.
הכוח שלנו הוא הרוח
צבא יהודי אינו כמו צבאות אחרים המנצחים בזכות הכוח” צבא יהודי מנצח בגלל הרוח “לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה’ צְבָ-אוֹת” (זכריה ד” ו). ולכן יש משמעות עמוקה למדרגה הרוחנית והמוסרית של הצבא היהודי. כאשר צבא יהודי שומר על קדושת המחנה ומתנהל לפי ערכי התורה” ממילא מקבל סיעתא דשמיא מיוחדת “כִּי ה’ אֱלֹקֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ” (דברים כג” טו).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן