פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > מה בליבם של תלמידי בלעם

מה בליבם של תלמידי בלעם

בלעם איננו אויב ארכיאולוגי. דמותו היא אידאה ניצחית של אויב רוחני” הפושטת ולובשת צורה” ופועלת עד עצם היום הזה. כל המתנגדים האידיאולוגים” הלוחמים בעם ישראל בכל הדורות ינקו מרוחו” כיוון שהעמיד תלמידים הרבה” “כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ… עַיִן רָעָה” וְרוּחַ גְּבוֹהָה” וְנֶפֶשׁ רְחָבָה” מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע” (אבות). בנבואה שנצרכה לדורות” אומר הנביא מיכה שעלינו לזכור את בלעם ועמו את בלק” להתבונן בתחבולותיו ועצותיו כדי לדעת דרכי ממשיכיו: “עַמִּי זְכָר נָא מַה יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב וּמֶה עָנָה אֹתוֹ בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִן הַשִּׁטִּים עַד הַגִּלְגָּל לְמַעַן דַּעַת צִדְקוֹת ה'” (מיכה ו).
חז”ל מבארים לנו” שתוכן כל ברכה שהיה אנוס בלעם לברך” הינו ההפך הגמור ממה שחפץ לבו לקלל. מן החיוב למדים הם על כוונות הזדון המקוריות. בסנהדרין קה ב” “א”ר יוחנן” מברכתו של אותו רשע” אתה למד מה היה בלבו. ביקש לומר שלא יהו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות – “מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב”(במדבר כד). לא תשרה שכינה עליהם- “מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל”. לא תהא מלכותן נמשכת – “כִּנְחָלִים נִטָּיוּ”. לא יהא להם זיתים וכרמים – “כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר”. לא יהא ריחן נודף – “כַּאֲהָלִים נָטַע ה'”. לא יהיו להם מלכים בעלי קומה – “כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם”. לא יהיה להם מלך בן מלך – “יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו”. לא תהא מלכותן שולטת באומות- “וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים”. לא תהא עזה מלכותן – “וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ”. לא תהא אימת מלכותן – “וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ”.
בימינו” תלמידיו של בלעם אינם מנסים לקלל בפיהם” אך כוונותיהם זהות לשל רבם. הם פועלים בדרכים חשאיות ומתוחכמות” ולעולם אינם חושפים את מטרותיהם האמתיות. בניגוד לאויב הבא בגלוי מולנו בחרב” הם מראים עצמם כאוהבים הדואגים לכל מחסורנו” כנדיבים התורמים כסף לקרנות ‘ידידותיות’ שונות” כ’בוני הגשר’ כדי שעם ישראל יטעם גם מדתות אחרות” יתוודע לתרבויות ‘יותר פתוחות'” יזכה להשכלה כללית” יתרומם לשוויון בין המינים” ישאף לשלום בין העמים. המניע הגנוז בכל אלה הוא למחוק את צורתו הרוחנית של עם ישראל” לפגוע בייעודו האלוהי” להחליש את השפעתו בעולם” על ידי פגיעה ביסודות הבסיסיים ביותר של חייו.
בלעם שרטט קווי פעולה לתלמידיו והללו מתוארים במדרש הנ”ל. בלעם “ביקש לומר שלא יהו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות”. גם תלמידיו מתאמצים לפגוע במקומות בהם מתכנס עם ישראל ליניקת הדרכתו האלוהית. בשם ‘חופש הפולחן’ יעודדו פגיעה בקדושת הר הבית” על ידי נוכחות הערבים והתיירים” ובקדושת הכותל על ידי מקום תפילה לרפורמים. את תקציב הישיבות יבקשו למזער.
ביקש ש”לא תשרה שכינה עליהם”. על ידי החדרת תרבות זרה” מבקשים לפגוע בקדושת ישראל” בצניעות” בתא המשפחתי” שאין השכינה שורה במקום פגום.
ביקש ש”לא תהא מלכותן נמשכת”. וכן ‘הבלעמיים’ משתדלים לייצר חוסר יציבות לאומית” במסווה של דאגה לזכויות האדם” דאגה למיעוטים ולפליטים” ורצון להביא לפתרון הסכסוך במזרח התיכון. הם תורמים כספים לכוחות קיצון בחברה הישראלית ויוצרים דיסהרמוניה מכוונת.
ביקש ש”לא יהא להם זיתים וכרמים”. תלמידי בלעם מנסים לפגוע בכלכלת ישראל” על ידי חרמות על מוצרים ישראליים” השתלטות חוץ על המשק הישראלי וניתובו.
ביקש ש”לא יהא ריחן נודף”. וכן חסידיו מבקשים לצמצם את השפעתו הרוחנית של עם ישראל” את התפשטות בושם תורתו ומעשי צדקותו באנושות” על ידי הצגתו כעם שאינו מוסרי” וממילא אין הלב פתוח לקבל.
ביקש ש”לא יהיו להם מלכים בעלי קומה”. אוהבי בלעם” מתאמצים להנמיך את מנהיגי ישראל” לחפש להמציא ולחשוף פרשיות שערורייתיות” ולהבאיש את הדימוי העצמי שלנו בעיני עצמנו.
ביקש ש”לא יהיה להם מלך בן מלך”. האדוקים ב’בלעמיות'” מעודדים מאוד את הדמוקרטיה הישראלית. היטב יודעים הם” שעל ידי ‘קביעת הרוב'” במקום ההליכה אחר ההדרכה האלוהית המוחלטת” חוסר היציבות השלטונית” תחלופת המנהיגות המהירה” והצורך בשמירת הפופולריות של הנבחרים” האומה הישראלית מאבדת דרכה.
ש”לא תהא מלכותן שולטת באומות”. חשוב ל’אלופי בלעם'” לחדש מעת לעת” ועידות בינלאומיות” שמטרתן להחתים אותנו על הסכמים שיש בהם פגיעה חמורה בכבוד הלאומי” כניעה וויתור על ארצנו המובטחת לטובת ‘פתרון שתי המדינות’. אין זאת אלא דרך נהדרת” לקבע את החסרונות” ולכבול את ידינו בצורה אלגנטית” על ידי עיוותים הסטוריים הזועקים עד לב השמים.
ש”לא תהא עזה מלכותן”. מעצמות בלעם דואגות בשיטתיות” שלא נתפוס אחריות מוחלטת על עתידנו. ישבו הם עם אויבנו” ויגיעו להסכמי ‘גרעין לצורך מחקר בלבד'” ואותנו יזהירו שמא נתקוף. הם ילחמו בשבילנו” שהרי עליהם אפשר לסמוך. רק ליתר ביטחון” יממנו מערכות הגנה ומיגון” וישאירו אותנו תלותיים” זקוקים לתקציב שנתי” לנשק” לנפט” ולאספקה מתמדת.
ש”לא תהא אימת מלכותן”. אפילו כשנצא למלחמת הגנה על חיינו” ידאגו שרי בלעם לשדר דאגה מההסלמה באיזור” ולגנות את שימושנו הרב בכוח” בצורה לא מידתית ולא הומנית.
בתרגום יונתן ב”ע” מתבררת עומק זהותו האמיתית של בלעם” ‘אשר כוחו בפיו’. “וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעֹר פְּתוֹרָה”: “וְשָׁדַר עִזְגְדִין לְוַת לָבָן אֲרַמִי הוּא בִּלְעָם דִבְעָא לְמִבְלוֹעַ יַת עַמָא בֵּית יִשְׂרָאֵל”. לבן “ביקש לעקור את הכל”” ובלעם ותלמידיו ממשיכי דרכו. יהי רצון שאת כל מחשבות הזדון” יהפוך ה’ יתברך שנית לברכה גדולה לעמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן