פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תשועה ברוב יועץ

תשועה ברוב יועץ

סקר “שביעות רצון” שנערך לפני שנים אחדות בקרב בני נוער בתום “החופש הגדול” העלה נתונים די צפויים: מרבית בני הנוער אינם מרוצים מהאופן שבו ניצלו את שני חודשי החופש הגדול. רבים מהם הצהירו שלוּ היו יכולים לחזור אחורה בזמן ולהתחיל מחדש את החופש” היו מנצלים אותו בצורה יעילה יותר. תוצאות הסקר אינן מפתיעות את מי שעוקב אחרי התנהלות בני הנוער בימי החופש: מרביתם מבזבזים בלא כלום את ימי החופש. בתום ימי החופשה הם מאוכזבים ומתוסכלים מההחמצה האדירה. סקר נוסף שנערך בקרב בני נוער” העלה שאחוז ניכר מבני הנוער מוכן להתייעץ עם “יועץ לימי החופש” על תכנון מוקדם של החופש. תכנון חודשיים ימי החופש הוא “גדול” עליהם” ולכן הם היו שמחים לקבל עזרה.
רגילים לומר שהחופש הוא “מבחן של בחירה חופשית” עבור בני הנוער. בחופש אין מסגרות לוחצות” אין משמעת” אין ציונים ואין עונשים” אין מחנכים ואין צלצול. אין כפייה חיצונית. זה הזמן שבו נדרשים בני הנוער להוכיח את עצמם. במשך כל השנה מתלוננים בני הנוער על כפייה חיצונית מיותרת שמעיקה עליהם” ולטעמם אף מקלקלת יותר ממה שהיא תורמת. בימי החופש” סרות תלונותיהם על כפייה חיצונית” לכן הם מתבקשים להוכיח את עצמם בעשיית הטוב מפני שהוא טוב” ולא בגלל לחץ חיצוני.
רגילים לומר שאין חופש בלא קביעת עיתים לתורה” בלא סדר יום” בלא התנדבות וחסד. רגילים לומר שניצול ימי החופש חייב להיות עמלני – “אדם לעמל יולד”. עמל מכל סוג שהוא.
רגילים לומר שאי אפשר לנצל בצורה יעילה את החופש בלא תכנון מוקדם. מי שקם בבוקר ורק אז מתחיל לתכנן את יומו” סיכויו להפיק ממנו תועלת משמעותית שואפים לאפס. כך יורדים לאבדון חודשיים תמימים” יום אחר יום. הדרך הנכונה היא להתיישב בלילה הראשון לחופש מול יומן ולתכנן את שני חודשי החופש” למלא בו משבצת אחר משבצת. רגילים לומר שהעדר תכניות לפעילות מסודרת בימי החופשה מביא את הנוער לבטלה” וחמור מזה – להתדרדרות מוסרית ודתית. הפיתויים השליליים ממתינים בצד ללכוד את כל המשועממים…
ההדרכות הנ”ל הפכו לנכסי צאן ברזל חינוכיים בהכוונת בני הנוער לקראת ימי החופש. אבל” גם אם נצליח להטמיע אותן בקרב בני הנוער” נותרה עדיין חידה בלתי פתורה: כיצד ניתן למלא חודשיים ימים בצורה יעילה?! גם אם בני הנוער יקבעו עיתים לתורה מידי יום ביומו ויעסקו בחסד” רק מעטים ימלאו את יומם בלימוד תורה ובחסד מבוקר עד ערב במשך חודשיים. המסעות” המחנות וסמינריונים של תנועות הנוער (בנ”ע” עזרא” אריאל) מעסיקים את הנוער 3-4 ימים לכל היותר. נותרו 55 ימים פנויים! אורכה הממוצע של החופשה המשפחתית – שבוע עד עשרה ימים לכל היותר. נותרו (במצב הטוב) עוד 40 ימי חופשה שצריך למלא. בני הנוער – גם אלו שמגלים רצינות ורצון טוב ומבקשים שלא לבזבז את זמנם אלא “לעמול” בו – אינם מסוגלים לתכנן תכניות מוצלחות בהיקף כזה.
גם ההורים אינם מסוגלים לייצר תכניות מרתקות ל-40 יום. את הקטנים הם שולחים לקייטנה” אבל כיצד יעסיקו את המתבגרים?! מה יציעו להם? במבט ראשון” זו נראית משימה בלתי אפשרית. הדיבורים על תכנון מוקדם של ימי החופשה הם יפים ואידיאליים אבל לא ניתנים ליישום. פיטומי מילי בעלמא?! מה הפתרון?
אולי עבודה? נכון” זהו פתרון משביע רצון” ובתנאי שהאווירה במקום העבודה היא איכותית. אם איננה כזו” יצא שכרו בהפסדו. לדוגמה: לְמלצר במקומות מפוקפקים איננו מוסיף בריאות לנפש. לעיתים האווירה איננה בריאה” ולעיתים החברה איננה ראויה. מכל מקום” לא כל בני הנוער עתידים לבלות את ימי החופשה בעבודה עמלנית ויצרנית. לכן” עבודה היא פתרון חלקי.
אם כן מה הפתרון? רק אם נכיר בעובדה שאין בכוחם של זוג הורים להתמודד לבדם עם החופש של בנם נתקדם לעבר פתרון כולל. זוג הורים אינו יכול” אבל הרבה זוגות הורים יחד יכולים. הוי אומר: הפתרון הוא במסגרת הקהילה. ביישובים קהילתיים” מיישמים זאת מזמן: יש רכז נוער שתפקידו לייצר פעילות עבור בני הנוער. ביישובים העירוניים אין רכזי נוער” לכן אין מי שדואג לבני הנוער. אבל זו איננה גזירת הגורל. אין כל סיבה שלא להעסיק רכז נוער גם בעיר. קהילות גדולות” או איגוד של כמה קהילות קטנות” יכולות לממן רכז נוער שתפקידו לייצר פעילות משמעותית בימי החופש. עלוּת העסקתו של רכז נוער בימי החופש איננה בשמים. עם השנים יצטבר ניסיון” ולא יצטרכו מידי שנה להמציא את הכל מחדש.
יש לנו כלי נפלא” אך איננו מנצלים אותו כראוי – זוהי קהילה. זהו מכשיר אדיר” בעל עוצמה גדולה” מפני שהוא סוג של מכפיל כוח. מה שאינך יכול לבדך” יכולה הקהילה כולה ביחד – בחסד” בהתנדבות” וגם בהתמודדות עם חינוך בני הנוער. לא מן הנמנע אפילו למנות “גבאי קהילתי האחראי על התוכניות לחופש של בני הנוער”. הוא יהיה אחראי על איתור רכז הנוער וליוויו” תקצוב פעילותו ופיקוח עליו. בשלב שני” ניתן להקים אתר ארצי שישמש כ”בנק רעיונות לחופש”” וכל קהילה תתרום את רעיונותיה לטובת קהילות אחרות. הוי אומר: תשועה ברוב יועץ!!!
(המשך בשבוע הבא).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן