פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > התמודדות בהריון ראשון (המשך)

התמודדות בהריון ראשון (המשך)

בשבוע שעבר דיברנו על הקשיים בזוגיות במהלך ההריון הראשון. כתבתי מקצת מן הקשיים” כרקע מקדים לדרכי התמודדות. הבנת המורכבות הקיימת במהלך חודשי ההריון” מאפשרת התמודדות נכונה” כפי שנראה להלן:
” בניית תודעה אמונית: הקב”ה שמזווג זיווגים” הוא המתווה את הדרכים לגילוי נשמתי בין בני הזוג. בורא עולם נמצא עם בני הזוג בכל עת. הכנה רוחנית במהלך ההריון ולקראת לידה” נוסכת ביטחון ואמונה שהוא מכוון לטוב. ההריון הוא חלק בלתי נפרד מחיי נישואין ויתרה מכך” דרכו מתבטאים חיי הזוג ביתר שאת. לכן” להתמודדות הזאת יש לייחס משמעות כבדת משקל” שכן בשלב זה מתחילים להיבנות חיי הפרט” הזוג והכלל” המהווים את בניין עם ישראל.
” התוודעות אל חיים חדשים: בגוף האישה נרקמים חיים חדשים. יש נשים שההריון מיטיב עימן. אך לרוב” יש לנשים תחושות (קשות) של בחילות” עייפות” מתח” מצבי רוח ובכי” חוסר יכולת לתפקד וכו'” ללא יכולת שליטה ובחירה. גם אם נראה לאיש שהיא מתפנקת (וכנראה שלא)” היא זקוקה ממנו להבנה” לעזרה טכנית ולתמיכה נפשית. התמסרותו אליה עם כל הקשיים” בונה גם ביניהם חיים חדשים.
” חלום ומציאות:. בני זוג מייחלים לממש את ציפיותיהם בנישואין. אך מסתבר שהמציאות הזאת היא לא מה שחלמנו שתהיה” (גם כשיודעים שיהיו קשיים). חשוב לדעת” שתמיד יש פער בין חלום למציאות. החלום נותן כיוון והמציאות מבררת את יכולותינו בדרך לחלום. חשוב שנכוון את העין שלנו כלפי עין של מעלה. גם יעקב ורחל מצאו את עצמם במציאות שלא ציפו לה והתמודדותם – יצרה את עם ישראל.
” למידה: ידע זה כוח” שיכול להעניק הבנה מעמיקה ומקיפה ולהכין את הזוג לבאות. המידע מרגיע במידת מה. ישנם ספרים שניתן ללמוד מהם ביחד ולקבל מידע רפואי ונפשי. גם קורס הכנה ללידה הוא חלק מקבלת מידע נצרך שנותן תחושה של שליטה מסוימת.
” צמצום פערים: מצד אחד” לאשה יש אינטימיות טוטאלית עם העובר” לכן ייתכן שהאיש מרגיש רק שותף חיצוני. הכרה זו תעזור לאיש להבין” שהוא בעצם אינו יכול להבין באמת מה עובר עליה ולכן יהיה לו קל לקבל את התנהגותה הלא מובנת והלא צפויה. כך היא גם תוכל לבקש את צרכיה” מבלי להתמרמר על שאינו מבין אותה. מהצד האחר” למצב שבו הזוגיות לא במרכז כמקודם” יש השלכות רגשיות על האיש שעלול למצוא עצמו בהתרחקות פיזית במציאת עיסוקים אחרים” שמזמינה גם התרחקות נפשית. לכן חשוב שהאישה תשתף אותו (עד כמה שהוא מסוגל להכיל)” בחוויה הייחודית הקיימת בתוכה.
” קבלת המציאות: לא ניתן להשוות מצבים” מה בסדר ומה נורמאלי (או לא)” וודאי לא ביחס לנשים אחרות: “אם אשתו של החברותא שלי מתפקדת והיא בחודש מתקדם יותר ממך” אז גם את יכולה..”. וגם לא להשוות בין גברים:” ראיתי איך בעלה של השכנה מפרגן לה בהריון ואתה מתלונן כל הזמן..”. במקום זאת” לבדוק ביחד אפשרויות להתמודדות בהתאם לרגע הנתון” לכוחות ולמבנה האישיות.
” תפקוד לא הדדי: בחודשי הריון” כשהאשה מרגישה לא טוב” האיש מתפקד יותר כאבא. הוא דואג לצרכיה הפיזיים והנפשיים” ללא הדדיות. במצב זה” היא לא פנויה נפשית למחויבות הדדית.
” פעילות יזומה: למצוא פעילויות מהנות” אישיות וזוגיות” שיש בהם סיפוק והנאה” שמאזנים בהתמודדות עם הקשיים.
” עיבוד רגשי: תשומת לב לחרדות” יוצרות עבודה רגשית” המכינה את בני הזוג לשותפות לקראת הלידה והמעבר להורות. התהליכים הרגשיים בהריון” כוללים בירור מחודש של הזהות הנשית/ גברית” מעברים מילדות לבגרות” בדיקת הקשר עם ההורים ומתוך כך” בניית מודל הורי עתידי המשותף לשניהם.
ייתכן שהשואל ציפה שבתשובתי ייקל לו ואולי הוא מרגיש שהוספתי עליו מעמסה. אכן” חיי הנישואין הם חיי עבודה מתמשכת שמנשאים ומרוממים” אם מכירים במשמעות האתגרים” להיות שותפים לבורא ביצירת חיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
האם יש מצב ביניים בשלב המבוגר של הנישואין? | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן