פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > משחקים (סיום)

משחקים (סיום)

המאמר הקודם עסק במשחקי חשיבה. עתה נעבור לצעצועים. חברת השפע דואגת לא רק למבוגרים אלא גם ילדים. היא משקיעה בהם ואף מפנקת אותם – בצעצועים רבים. די להיכנס לחנות צעצועים ולהציץ על המדפים העמוסים בצעצועים מכל הסוגים והגוונים (לילדים ולבני נוער” קטנים וגדולים” זולים ויקרים” מכאניים ואלקטרוניים) כדי להתרשם מהשפע הגדול. זהו אחד מסימני ההיכר של חברת השפע והצריכה. בעזרת התיעוש היא מייצרת ללא הרף מוצרים חדשים לטובת החברה האנושית ומציידת אותם בציוד שימושי ונוח. גם הילדים נהנים מכך: תעשיית הצעצועים מזרימה להם כל הזמן משחקים חדשים. אם בעבר בקושי מילאו הצעצועים שבבית מדף וחצי” היום יש להם ארון שלם” “ארון הצעצועים” ב”חדר המשחקים”. האם ההבדל בין ההווה לעבר הוא רק כמותי? יש חוקרים הטוענים שההבדל הוא איכותי. שפע הצעצועים שינה בצורה דרסטית את אופי משחקי הילדים.
היום כאשר אומרים לילד “תביא משחק” מתכוונים ל”תביא צעצוע מארון הצעצועים”. “לך לשחק”” הכוונה ל”לך לחדר המשחקים”. האם כך היה גם בעבר? בספרות חז”ל” יש אזכורים בודדים של צעצועים. במקורות מוזכר: “כדור” (חתיכת בד מגולגלת בצורת כדור)” “אסקונדרי” (חתיכות עץ שמשחקים בהן) ועוד. הרשימה דלה מאוד. אך אין להסיק ממנה שבעבר הרחוק הילדים לא שיחקו או שלא היו להם צעצועים. הם שיחקו עם צעצועים” אלא שהצעצועים שלהם היו מאולתרים ולא תעשייתיים. כל אבן היתה צעצוע” כל ענף יבש היה צעצוע” כל גלעין וקליפה קשה של פרי היו צעצועים. לא היה ארון משחקים ולא חדר משחקים. הילדים שיחקו בחוץ עם כל מה שהטבע זימן להם. היום” הם משחקים בבית ולא בחוץ” עם צעצועים תעשייתיים ולא מאולתרים.
האם זהו הבדל משמעותי? החוקרים טוענים” שכן. בעבר” שיחקו הילדים בחוץ” והמרחב החופשי היה חדר המשחקים שלהם. זה היה חדר ללא גבולות ברורים” עם מימד של התחדשות והפתעה. הרצון להגן על הילדים מפני סכנות הרחוב” החזיר אותם הביתה ל”חדר המשחקים” המוגן והמפוקח.
בעבר” הילדים אלתרו משחקים. הם אלתרו את כללי המשחק ואת האמצעים לשחק בו. לא היו משחקי קופסה מעוצבים עם הוראות שימוש מדויקות. המשחק היה פרי דמיונם החופשי” והצעצועים המאולתרים היו גם כן פרי דמיונם החופשי. בתחילת השבוע” האבן היתה חייל או איכר” ובסופה – פרה או אריה. הכול כיד הדמיון הטובה של הילד.
תעשיית הצעצועים פגעה במשחקי הדמיון. משחקי דמיון ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחות הילדים. הם מסייעים לילדים לפתח את הדמיון שלהם ואת כוח היצירה שלהם. החוקרים טוענים שמשחקי דמיון מסייעים גם לפתח ניהול רגשות ושיח עצמי (ילדים נוטלים חלק בתכנון המשחק ואינם משועבדים לכללים של היצרן). בעבר” לפני תחילת המשחק” הילד נדרש להחליט מה מייצגת כל אחת מהאבנים או מחתיכות העץ שהוא אסף (דמות אנושית או בעל חיים” צמח או עצם) ולהטיל עליהן תפקידים כראות עיניו. היום” הכול מוכתב מראש על ידי היצרן. הדמויות הן חיקוי מוקטן של הדמות האמיתית (חייל או בעל חיים). בכל משחקי הקופסה” כללי המשחק מוכתבים מראש. בחלק ממשחקי ההרכבה (כגון: הרכבת מטוס מחתיכות פלסטיק)” לא נדרש שום מאמץ” לא דמיון ולא חשיבה” אלא לפעול בהתאם להוראות היצרן. בחנויות הצעצועים מציעים למכירה” במחיר כמעט אפסי” אריזה להכנת שרשרת. האריזה כוללת חרוזים” חוט” והוראות כיצד משחילים את החוט בחרוזים. בעבר” הילד יצא למרחב” לטבע” אסף עצמים (קליפות קשות או גלעינים” צדפים או חלוקי אבנים) לפי בחירתו ופרי דמיונו” וחירר אותם” ייצר חוט ומחט” ורק אחר כך ניגש להשחלה. על כל השלבים הראשונים” שמפתחים את הדמיון בצורה משמעותית” מדלגים בימינו. קונים “צעצוע” שמצמצם את המרחב של הדמיון.
יש הטוענים שבמחקרים עדכניים כבר ניתן לזהות סימנים ראשונים להשפעה השלילית של הכניסה המאסיבית של הצעצועים התעשייתיים לבתים שלנו. היא השפיעה לשלילה על ההתפתחות הרגשית והשכלית של ילדינו.
האם המסקנה היא להחרים את הצעצועים? לא. את הגלגל אי אפשר להחזיר אחורה. אבל” צריך לאפשר לילדים שלנו לחוות משחקים חופשיים במרחב הפתוח” ללא אמצעי עזר מלאכותיים.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: משחק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן