פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סדרת “מלחמה ושלום” – חלק ב’: מטרת המלחמה היא השלום

סדרת “מלחמה ושלום” – חלק ב’: מטרת המלחמה היא השלום

חלק א’: מטרת המלחמה היא השלום| מאת: נתן קוטלר
בשבוע שעבר ראינו את העיקרון הראשון במוסר לחימה לפי התורה שהמלחמה אינה אידיאל. הפעם נראה את העיקרון השני שמטרת המלחמה היא השלום.
מטרת המלחמה היא השלום
מטרת המלחמה היא להביא שלום בעולם וכדברי חז”ל: “‘דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם’ (משלי ג” יז) כל מה שכתוב בתורה לשום שלום הוא נכתב ואף על פי שכתוב בתורה מלחמות אף המלחמות לשום שלום נכתבו” (תנחומא צו” ג). ומהו השלום שלמענו אנו נלחמים? כאשר אנו מדברים על שלום” אין הכוונה רק במובן הפשוט ‘שלא יהיו מלחמות’. אלא רעיון השלום שייך גם למציאות שבה אין מלחמות (ילק”ש תהלים רמז תשיא). השלום במובנו העמוק הוא תיקון העולם והבאתו לשלמותו המוסרית והרוחנית על ידי עם ישראל.
מטרה זו מתממשת בשלושה שלבים ודווקא לפי הסדר הזה: מלחמת הגנה לישראל” מלחמה נגד הרוע בעולם והבאת שלום לעולם.
שלב ראשון: מלחמת הגנה לישראל
השלב הראשון הוא הגנה על עם ישראל במלחמת הרתעה והתקפה “עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם” (רמב”ם הל’ מלכים ה” א). לפני שיוצאים להילחם במלחמות נגד הרוע בעולם” צריך בתחילה לדאוג לשלום עם ישראל וארצו. כדברי הספרי “שלא תהא ארץ ישראל מטמאה בגלולים ואתם חוזרים ומכבשים חוצה לארץ אלא משתכבשו ארץ ישראל תהו רשאים לכבש חוצה לארץ” (ספרי עקב נא).
חשוב להדגיש שגם מלחמת ‘עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם’ היא גם מלחמה נגד הרוע בעולם שהרי מי שנלחם נגד עם ישראל” למעשה נלחם כנגד המוסר האלוקי בעולם (תהילים ב’; רש”ר הירש שם; אורות עמ’ קנז).
השלב השני: מלחמה נגד הרוע בעולם
המלחמה נגד הרוע ולמען הצדק בעולם הוא מתפקידי מלך ישראל כדברי הרמב”ם “ובכל יהיו מעשיו לשם שמים” ותהיה מגמתו ומחשבתו להרים דת האמת” ולמלאות העולם צדק” ולשבור זרוע הרשעים ולהלחם מלחמות ה’ ” (הל’ מלכים ד” י). כמו כן” האחריות שלנו היא לדאוג לרף המוסרי של העולם” כדברי הרמב”ם “וכן צוה משה רבינו מפי הגבורה לכוף את כל באי העולם לקבל מצות שנצטוו בני נח” (שם ח” י) חשוב להדגיש שמצוות בני נח כוללות בתוכן שפיכות דמים” גילוי עריות” גזל וכו’ ולמעשה מהוות את רף המוסר המינימלי בעולם. כמובן” אין הכוונה שכולם ישמרו תורה ומצוות” אלא שיתנהלו מתוך מוסריות (שם).
שלב זה רלוונטי אפילו בימות המשיח” שהרי מצינו שהמשיח “ילחם מלחמות ה’ ” (הל’ מלכים יא” ד). וכן לפי שיטת שמואל גם בימות המשיח ייתכן שיהיה צורך להשתמש בחרב “אף לימות המשיח אינן בטלין [=כלי הנשק]” (שבת סג” א). כל עוד יש בעולם רוע ואכזריות” צריך להילחם נגדו. המטרה היא לבטל את החרב שנאמר “וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים” (ישעיה ב” ד)” אך לצורך כך יש להשתמש בחרב “אבל מבטלי החרב” בני ישראל” צריכים להיות בתחילה חגורי חרב” והוראת גבורתם צריכה לבוא בתכונה של פועל ומעשה” (הרב קוק” עין איה שם).
אם כן” בשלב השני יש להילחם לא רק כדי להגן על שלום עם ישראל וארצו” אלא כדי להילחם נגד הרוע בעולם. “החרב” אפשר שתהיה משמשת לא רק בתור מגינה ושומרת את השלום שלא יופר” כי אם עוד יהיה לה תפקיד לבער קוצים ולהכניע עריצים” (שם).
השלב השלישי: שלום בעולם
בשלב השלישי העוצמה הרוחנית של עם ישראל תהיה גדולה כל כך” עד שלא יצטרכו להילחם ולהשתמש בכוח כדי להביא את העולם לידי שלום וטוב. “ויתרומם ערך המוסר והצדק מצד ההכרה שהרוחניות העליונה היא התקיפה מכל” כי דבר ה’ צור עולמים היא” אז תחדל החרב מן הארץ” (עין איה שם).
הרמב”ם (הל’ מלכים יב” א) כותב שהמשמעות של נבואת ישעיה “וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ” (יא” ו) היא שאמנם בגלות עם ישראל היו ככבשה בין שבעים זאבים (תנחומא תולדות ה)” אך בימות המשיח המצב ישתנה “ענין הדבר שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי עכו”ם המשולים כזאב ונמר… ויחזרו כולם לדת האמת” ולא יגזלו ולא ישחיתו” אלא יאכלו דבר המותר בנחת עם ישראל”.
בסופו של דבר תתממש נבואת ישעיהו “וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה” (שם). הרמב”ם כותב “ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה” ולא קנאה ותחרות” שהטובה תהיה מושפעת הרבה” וכל המעדנים מצויין כעפר” ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה’ בלבד” (רמב”ם הל’ מלכים יב” ה).
סיכום
מטרת המלחמה היא השלום. מימוש מטרה זו הוא בשלושה שלבים : בראש ובראשונה להגן על ישראל מיד צר. לאחר מכן” כאשר עם ישראל מרתיע את אויביו “וַהֲנִחוֹתִי לוֹ מִכָּל אוֹיְבָיו מִסָּבִיב”” מגיע הזמן להילחם נגד הרוע בעולם. ומתוך כך מגיע השלב השלישי” עם ישראל מתעלה למדרגה רוחנית גבוהה כזאת שלא זקוק להילחם כדי להביא שלום לעולם. כל העולם ילמד לחיות לפי המוסר והצדק האלוקי.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן