פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הטשטוש הרוחני. לפ’ קורח

הטשטוש הרוחני. לפ’ קורח

ננסה לדמיין שדוגמת מחלוקת קורח ועדתו” היתה מתרחשת בימינו” האם היינו מתרגשים מהעובדה שחולקים על גדול הדור” על מורה ההוראה” או על הרבנות הראשית? סביר להניח שלא היינו ‘נופלים על פנינו’ כמשה. ולא מפני שאין זה חמור ביותר” אלא כיוון שכבר נעשה ליבנו גס במחלוקות ש’אינן לשם שמים'” המבקשות לאבד את העולם הרוחני ולא לבררו. אך למען האמת” אין זאת הסיבה המרכזית למיעוט התרגשותנו” אלא שטענת קורח” עודנה חיה וקיימת בעוצמה אדירה” ונוגסת בנו מכל צד.
טענת קורח” עניינה” טשטוש העולם הרוחני. “רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’ וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'”. טשטוש הסדר הפנימי של המציאות” איננו עמימות גרידא” אלא הינו מחיקת הסדרים האלוהיים של המציאות. מתוך כך נוצרת תחלופה בדויה או חלקית” מעשה אדם. טענת קורח ש”כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים”” מתנכרת ל’סגולת הכהונה'” לבחירה האלוהית באהרון ובזרעו” ולמדרגה הרוחנית הנקנית בעמל ובעבודה” כמידותיו וכמעלת קדושתו של אהרון. טענתו” “וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ”” היא תרעומת על השררה ש’סידר’ משה לאחיו. הנחת היסוד בה היא” שכל אחד מתאים להיות כהן גדול. בעומק העניין” קורח חלק על כל התורה כולה” כיוון שחוסר אמון במשה” מערער את תוקף כל הדרכות ה’ הנמסרות על ידו. לכן פתחה האדמה פיה ובלעה אותו” שנתחייב במחלוקתו על העדר האמת שהיא תוקף המציאות.
“כְּשֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמשֶׁה (במדבר ח): “קַח אֶת הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְטִהַרְתָּ אֹתָם” וְכֹה תַעֲשֶׂה לָהֶם לְטַהֲרָם וגו’ וְהֶעֱבִירוּ תַעַר עַל כָּל בְּשָׂרָם”” מִיָּד עָשָׂה כֵן לְקורח. הִתְחִיל לַחֲזֹר עַל יִשְׂרָאֵל” לֹא הָיוּ מַכִּירִין אוֹתוֹ. אָמְרוּ לוֹ מִי עָשָׂה לְךָ כָּךְ? אָמַר לָהֶם משֶׁה עָשָׂה בִּי” וְלֹא עוֹד אֶלָּא נְטָלַנִי בְּיָדַי וְרַגְלַי” וְהָיוּ מְנִיפִין אוֹתִי” וְאוֹמֵר לִי הֲרֵי אַתָּה טָהוֹר” וְהֵבִיא אֶת אַהֲרֹן אָחִיו וְקִשְׁטוֹ כַּכַּלָּה וְהוֹשִׁיבוֹ בְּאֹהֶל מוֹעֵד. מִיָּד הִתְחִילוּ שׂוֹנְאֵי משֶׁה לְהִתְגָּרוֹת בּוֹ אֶת יִשְׂרָאֵל” וְאָמְרוּ משֶׁה מֶלֶךְ” וְאַהֲרֹן אָחִיו כֹּהֵן גָּדוֹל” וּבָנָיו סְגָנֵי כְּהֻנָּה” תְּרוּמָה לַכֹּהֵן” מַעֲשֵׂר לַכֹּהֵן” עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתָּנוֹת לַכֹּהֵן” מִיָּד (במדבר טז): וַיִּקָּהֲלוּ עַל משֶׁה וגו'” (מד”ר).
טשטוש רוחני לעולם מיילד תרעומת ומחלוקת על מי שעולמו ודרכו ברורים ומוחלטים. כיום” אומות העולם מכוח טשטוש רוחני פרי הנצרות” באות עלינו ב’טענות קורחיות'” ואף מגייסות חלשי דעת מתוכנו לסברותיהם. רוב טילי האויב ‘מונחי הלווין'” מכוונים לטשטש את הזהות הישראלית המקורית. כסף רב” לחצים בינלאומיים” ומאמצים דיפלומטיים אקדמאיים תקשורתיים וכד’ מושקעים בניווט זהותנו למחוזות נכר.
אם אין הכרה בכך” שרבש”ע” ‘בחר בנו מכל העמים” ונתן לנו את תורתו'” ממילא ברירת המחדל המערבית האלטרנטיבית” חודרת אל הלבבות. לפי גרסתה” העולם הוא ‘כפר גלובלי קטן'” ‘אין הבדל בין עם לעם” ובין יהודי לגוי'” ‘ארץ זה רק עניין של סמלים’ וכדומה. כשהטשטוש מתפשט” היהדות מצטיירת כ’גזענית'” עם ישראל כ’כובש ומדכא'” מאבק הערבים כ’לגיטימי'” ירושלים כ’מקודשת לשלוש הדתות’. כך” גם עובדות שנקבעו בשטח בזמן היותנו בגלות” על אף שנוגעות לעצם חיינו” ולמקומותינו הקדושים” עלינו להשלים עמן.
טשטושו של קורח הופיע בשנית ע”י הנצרות. אולם השפעתה התפשטה הרבה מעבר לגבול ישראל. כל העקרונות המצויים בטענת קורח” מקופלים בדת הזאת” אך הפעם ביחס לסגולת ישראל” ולעבודת ה’. מבאר הרב קוק (בישראל ותחייתו טו)” כי “הקריאה (של יש”ו הנוצרי)” אל כל העמים” השקועים בכל רפש הטומאה” בכל מעמקי הרשע והבערות” בתהומות החשך היותר מחרידות: ‘הנכם כלכם קדושים” כלכם בנים לה'” אין הפרש בין עם לעם” אין עם קדוש ונבחר בעולם” כל האדם הוא קדוש בשוה’ – זאת היא הקורחות האנושית” שהיא הקינות החדשה (=משורש קין” שהקריב קרבן” ובליבו מסוגלות לרצח)” שממנה סובל האדם” שממנה ‘נוֹעַ תָּנוּעַ אֶרֶץ כַּשִּׁכּוֹר וְהִתְנוֹדְדָה כַּמְּלוּנָה וְכָבַד עָלֶיהָ פִּשְׁעָהּ וְנָפְלָה וְלֹא תֹסִיף קוּם'” עד אשר יפוח היום ו’יִפְקֹד ה’ עַל צְבָא הַמָּרוֹם בַּמָּרוֹם וְעַל מַלְכֵי הָאֲדָמָה עַל הָאֲדָמָה’ (ישעיהו כד)”.
בהמשך” הופיע גם טשטושו של האיסלאם” המציע אלטרנטיבה אנושית שונה (עיין פירוש רס”ג” לדניאל ז” ז). שתי הדתות הללו” מבקשות להתקרב אל ה’ בדרך שלא ציווה” כקורח שביקש להיות כהן גדול. אולם” “וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר ה’ הוּא הַקָּדוֹשׁ”. פולחן חיצוני שכזה” רק מגביר את הקלקול הפנימי” והתיאוריות הרוחניות מספקות לו לגיטימציה מעשית.
בעולם שבו האמת נעדרת” השקר מרים ראשו. מול כל ניסיונות הטשטוש” נתחזק אנו מהודאתו של קורח העולה מן הגיהנום אליו ירד: משה אמת ותורתו אמת” והם (קורח ועדתו) בדאין. (ע”פ ב”ב עד.)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן