פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > משחקים – חלק ב’

משחקים – חלק ב’

משחקים (ב)
במאמר הקודם” הובאה מחלוקת בין חכמי ישראל ביחס למשחק השחמט. יש שראו בו משחק חיובי” נבדל לחלוטין מ”משחק בקוביא” ויתר משחקי מזל” כולל משחקי קלפים. המשחק בשחמט איננו נכלל בין אלו שאינם עוסקים ב”ישובו של עולם”” ומותר לשחק בו בשבת. מדוע? כיון שמשחק השחמט הוא “חידוד השכל” והוא מעניק הנאה אינטלקטואלית. לעומתם” יש שמגדולי ישראל שראו בשחמט משהו שלילי כיון שאין בו “תועלת”. ועל כן אין לשחק בשבת בשחמט.
שורש המחלוקת הוא ביחס הראוי ל”משחקי חשיבה” ולהנאה האינטלקטואלית שהם מעניקים. מחד – משחקי החשיבה דורשים מאמץ אינטלקטואלי” חשיבה והתבוננות. הם מעניקים הנאה אינטלקטואלית ומפתחים את החשיבה. מאידך – משחקי החשיבה הם שעשועים אינטלקטואליים שאין בהם תועלת ממשית לחיים. אמנם משחקי החשיבה מקנים מיומנות אינטלקטואלית גבוהה (שליטה בכללי המשחק ובתכסיסים המובילים לנצחון)” אבל בין מיומנות זו לחיים – אין ולא כלום. חידוד השכל איננו מעלה כל עוד אותו שכל הוא ריק מתוכן ערכי או תועלתני” ומביא ברכה לרוח או לחומר. הוי אומר: נחלקו מהו ערך “חידוד השכל” בפני עצמו!
המחלוקת בין גדולי ישראל מתייחסת לאנשים מבוגרים המקדישים את זמנם הפנוי לשחק שמחט. שונה הדבר אצל ילדים. “חידוד השכל” הוא אצלם מצרך חיוני. כשם שגופם צומח ומתפתח כך גם שכלם צומח ומתפתח. כשם שגופם זקוק למזון כך גם שכלם. וכשם שגופם זקוק למיני מזון שונים כך גם שכלם. שכלם זקוק למגוון סוגי מזון על מנת שיבשיל ויתפקד בצורה מיטבית. התפריט צריך לכלול מנות רבות של יידע בחכמת התורה ובחכמה הכללית” וגם “חידוד השכל” כדי שהשכל יהיה גמיש ומהיר” ומיומן להתמודד עם אתגרים אינטלקטואליים ורוחניים מורכבים.
אבל” יש הסבורים שאין לנו כל צורך במשחקי חשיבה על מנת לפתח את השכל. ניתן לרכוש מיומנות זו באמצעות “פלפול” ו”למדנוּת” של תורה.
טרם” נשיב ישירות לטענה זו” נעיר שעל העיסוק בחכמת הפלפול עצמה היתה מחלוקת חריפה בין גדולי ישראל. רבים מגדולי ישראל התנגדו לפלפול מפני שהוא מעביר את כובד המשקל מידיעת התורה לחידוד השכל. לשיטתם” הדרך נכונה ללמוד תורה היא: העמקה והרחבה בתורה” המבוססות על בקיאות וסברה ישרה” אבל פלפול מחודד – לא. ראש למתנגדי הפלפול היה המהר”ל שהאשים את הפלפול בירידה הדרסטית בידיעת התורה בדורו. המהר”ל טען ששיטת הלימוד בימיו איננה מאפשרת ש”תישאר אצלם התורה כלל… והכל בשביל שיאמר שהוא מחדד עצמו בפלפול” (“נתיבות עולם”). במקום להתמקד בלימוד הפשט ובשינונו עד שיקנו ידע רחב בתורה” משקיעים התלמידים את זמנם בפלפול מסובך ומשום כך אינם משיגים את התורה על בוריה. השל”ה אף הוא יצא נגד אלו שטענו ש”החילוק מחדד” ועסקו ב”חילוקים”. גם בנו של השל”ה שלל את הפלפול המחודד: “בפרט הבחורים” נראה עין בעין איך חדוד זה גורם להם קלקול גדול”. לכן” גדולי התורה הורו להרחיק את הפלפול ואת החידוד מלימוד התורה” על מנת שלא לפגוע בידיעה הבסיסית של התורה.
יוצאת דופן היא שיטת ר’ ישראל סלנטר” מייסד תנועת המוסר” אשר ממליץ “להגיד פלפולים כרצונו באין מפריע” (“אבן ישראל”). לדעתו” חשיבות הפלפול היא שתיים: א. הפלפול בתורה מיישר ומחדד את שכל האדם” וכך יוכל להשיג את האמת. ב. בקטע אוטוביוגרפי מרתק מספר הר”י סלנטר שבצעירותו הוא התרחק מהפלפול: “גמרתי בדעתי לכוף יצרי” אשר השתוקקה להראות פלפולי נגד בני גילי” לעזוב לגמרי דרך הפלפול ורק אל האמת יהיה מבטי (נער הייתי” מקום האמת לא ידעתי כי רחוקה ממני כרחוק מזרח ממערב) על פי ציורי אז – הפשטות” הקיצור והחפץ לדרוש האמת”. אבל מעיד הר”י סלנטר שהוא השיג את ההיפך. מדוע? מפני שה”תשוקה” שלו [= הדחף] להתחכם” “להראות כוח השכלי”” להעלות מחשבות לא שגרתיות” גרמה לו “לפרוץ את גבול האמת” לכופף אותה “אל חפצו” (= רצונו) ולסטות מדרך האמת. כלומר” יש באדם דחף להוציא מן הכוח אל הפועל את היכולות האינטלקטואליות שלו” לחדש ולהביא את עצמו לידי ביטוי” לפרוץ את גבולות המוכר והידוע ולסלול דרכים לא מוכרות בחכמה. זה עלול לשבש את השגת האמת בתורה.
לכן” עצתו של הר”י סלנטר היא” לתת מקום ללימוד חופשי בתורה” מחודד ומפולפל” שאיננו מתיימר להשיג את האמת המדויקת” ובמקביל אליו לימוד נוסף ללא פלפול וחידוד החותר אל האמת. “אז אמרתי: טוב טוב לי להתיר לי באין חשש ויראה להשתמש בפלפולים כאשר התירו חז”ל לחידודא למען יהיה שכלי חפשי משביית היצר”. כלומר” אם לא נאפשר מסגרת של לימוד תורה שיש מרחב וחופש לשכל” כדוגמת הפלפול” ונתעקש רק על לימוד תורה הצמוד לפשט ול”אמת”” לא נצליח להשיג את האמת” מפני שהדחף לעצמאות השכלית יתערב בלימוד שלנו וישבש את “בקשת האמת”. לכן ההמלצה היא לפצל את הלימוד לשניים: (א) לימוד לבקשת האמת” (ב) ולימוד בדרך הפלפול הנותן מקום ל”תשוקה להראות את הכוח השכלי”. שיטת הר”י סלנטר היא יחידאית” אבל היא מלמדת על הנטייה האנושית לשוט בצורה חופשית במחוזות השכל ללא שום הגבלה.
נשוב אל הילדים. ילדים אינם עוסקים בפלפול ולמדנות. ילדים זקוקים למרחב של שכל חופשי שבו הם יכולים להביע את כשרונותיהם השכליים. זהו תפקידם של משחקי החשיבה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן