פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > עם הספר – סיפור הנפש

עם הספר – סיפור הנפש

שבוע הספר השנה התארך ונמשך חודש ימים. הכותרות מראות סטטיסטיקה עגומה – ילדים קוראים היום פחות מבעבר. במשרד החינוך מודאגים: 10% – 20% מהילדים מתקשים בקריאה מסיבות שונות” השפה העברית מאבדת את עצמתה. הורים רבים מוצאים את עצמם נאבקים לנתק את ילדם מהמחשב.
מדוע יש לעמוד על כך שהילדים יקראו ספרים” וכיצד נעודד אותם לקרוא מתוך הנאה?
פלאי הטכנולוגיה מרתקים ודוחקים את מדף הספרים למקום שולי. האלטרנטיבות רבות ומפתות” מציעות חוויות וריגושים מידיים הרבה יותר מהספרים.
מחקרים שנעשו בארץ ובעולם מראים כי ילדים הקוראים ספרים מגיעים להישגים גבוהים בכל המקצועות מילדים שאינם קוראים. קריאת ספרים היא מקור לרכישת ידע” להעשרת אוצר המילים” לרכישת שפה יפה וגבוהה. ילדים קוראים יכולים להביע את עצמם” הקריאה מפתחת את האינטליגנציה” משפרת את חווית ההנאה והבנת הכתוב.
מעבר לתחום האקדמי והלימודי יש השפעה גדולה על נפש הילד.
הרב קוק (עולת ראי”ה ח”ב עמ’ ג) – מסביר את תפקיד הספרות והצורך בביטוי ספרותי: “הספרות ציורה וחיטובה עומדים להוציא אל הפועל את כל המושגים הרוחניים” המוטבעים בעומק הנפש האנושית” וכל זמן שחסר גם שרטוט אחד הגנוז בעומק הנפש שלא יצא אל הפועל” עוד יש חובה על עבודת האמנות להוציאו”.
הרב מבהיר כי סופר טוב ומוכשר מיטיב לצלול אל נבכי הנפש ולבטא את המתרחש בתוכה” היצירה הספרותית נותנת ביטוי לרבדים עמוקים של נפש האדם. סיפור הוא כמו תיאטרון הנפש – משקף חלקים ודמויות בתוכנו שהפנמנו. זהו מין מסע נפשי אל תוכנו פנימה. הילד לומד על עצמו – הילד שבפנים” הוא כאילו יוצא מהמחבוא של עצמו מההסתרות שלו בפני עצמו” ומרשה לעצמו להרגיש חופשי להתבטא. הסיפור הוא ערוץ שמאפשר פתיחות והקשבה לחיי הנפש הפנימיים” להבין אותם מבפנים. ישנם קולות אילמים בתוכנו שמבקשים להישמע” ובאמצעות הספר אפשר לפגוש את הקולות האלה דרך הדמויות בסיפור. בסיפור הוא לומד על קשרים חברתיים” אינטליגנציה רגשית – על כאב ופחד” אהבה ושמחה” על חלומות” על שונות וחריגות” על התמודדות עם לבטים ופתרון בעיות” על ערכים ועמדות. חווית הקריאה מפתחת את הדמיון והיצירה של הילד” ההזדהות שלו עם הסיטואציה הספרותית מאפשרת לו לנדוד עם העלילה למקומות שונים ולהתחבר לתקופות שונות. לקריאה יש השפעה תרפויטית וחוויה אמוציונאלית מתקנת.
כיצד נעודד את הקריאה? איך נחבב את הקריאה על הילדים?
החופש הגדול הוא זמן טוב להקנות ערכים והרגלים” יש הרבה זמן פנוי” לא פשוט” ודורש גישה גמישה ופתיחות. ילדים שלא אוהבים לקרוא אי אפשר לשנות אותם מידית” יש להתאים את הספר לטעמם וליכולתם” לפעמים דרך ספרי בדיחות והומור” קומיקס” ציורים רבים” סיפורים קצרים” עיתון לילדים” או ספרי ילדים שהם מתחת למצופה מגילו” מבלי לזלזל” כדי שתהיה לו חוויה חיובית” שתמשוך אותו לקרוא עוד. קריאת ספרים חייבת להיות חלק מתכנית הפעילות שעושים בחופש. הספרים צריכים להיות חלק מסדר היום שלהם. כדי להקנות ערך של קריאה יש להיות מנויים בספריה וללוות את הילד באופן קבוע בבחירת הספרים. אחת לכמה זמן לרכוש ספרים כערך חשוב ומשמעותי” וכן כמתנת יום הולדת. ילדים צריכים להסתובב בחנויות ילדים כמקום בילוי מרתק ומסקרן.
מובן שלא כל ספר כשר לקריאה” ישנה ספרות עברית של סופרים ומשוררים שיצרו ספרות נפלאה” לכן חשוב מכל לדעת לבחור ספר טוב על פי התכנים והמסרים” הערכים ורמת השפה. זהו הזדמנות לעשות הכל להחזיר את הספר לעם הספר. ברגישות חינוכית בעקביות ובנחישות.
מה עוד בחופש הגדול? בהמשך
hadasage@walla.com
יועצת ומטפלת זוגית בין הורים לילדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן