פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר

סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר

אין לנו לתלות במקרה כל דבר שממנו נוכל לשאוב תועלת מוסרית” המשלימה את חסרונותינו”” כך מבאר הרב קוק (עין איה ב”א פ”א קכה). אם נתבונן היטב בבריאה” נבחין שכל צורכי הברואים” אפילו הפחותים שבהם” עשויים בחכמה ובהשגחה אלוהית מופלאה” ואין בהם מקרה כלל. אם כך הוא בטבע” כל שכן אצל האדם” נזר הבריאה” בכל הצרכים שנועדו להשלמתו הטבעית” ולמעלה מכך” בכל אשר כל שנועד להשלמתו המוסרית” הכל נוהג ע”פ החכמה העליונה גם בפרטים היותר דקים. וא”כ תורת ה'” שהיא סדר העולם והשלמת האדם בדעת וביראת ה'” ומקור הדרכת המוסר והצדק האלוהיים” את סמיכות פרשיותיה” אין אנו תולים במקרה כלל. “סמוכין מן התורה מנין? שנא’ (תהילים קיא) ‘סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר’ (ברכות י)”.
“וְאִישׁ אֶת קֳדָשָׁיו לוֹ יִהְיוּ אִישׁ אֲשֶׁר יִתֵּן לַכֹּהֵן לוֹ יִהְיֶה”” פרשיית מתנות כהונה זו סמוכה לפרשת סוטה” ולכאורה אין ביניהן כל קשר” לכן שואלים חז”ל (ברכות סט א) “למה נסמכה פרשת סוטה לפרשת תרומות ומעשרות? לומר לך שכל שיש לו תרומות ומעשרות ואינו נותנן לכהן” סוף שנצרך לכהן ע”י אשתו”. מבאר הרב קוק בע”א (שם)” שהאנשים הנטועים בעולם המעשה” מקבלים עילוי מוסרי ע”י הקשר והיחס בינם לבין האנשים המייחדים את חייהם לעבודת ה’ ולתורה” ככוהנים. אדם מישראל בא עם תרומתו או אחת ממתנות הכהונה על מנת להביאם לכהן” ונפגש הוא דרך אגב” עם הליכותיו העילאיות” עם נועם וקדושת משפחתו” שומע מן הכהן דבר תורה” וחייו מתבשמים ומתעדנים מן הקישור אל הקודש” ואף יסוד הכהונה שגנוז בו נחשף. אך אם פוסק אדם מלתת מתנות כהונה” ונפרד גם בכך ממפגש עם אנשי הרוח לאורך זמן” הוא וביתו יתדרדרו מטה מטה” עד שאפילו הצניעות” שהיא יסוד מוסרי בסיסי” תיפגם אף היא מהריחוק מאור התורה. אדם אינו חושד לחינם באשתו” אלמלא התפתחה התנהלות יום יומית שמהווה מצע הגיוני לחשדו” אך למצב מדאיב זה התדרדר ביתו כתוצאה מהניתוק שלו מן הכהונה ומאור התורה שהנמיך רוחנית את כל המשפחה. “סוף שנצרך לכהן ע”י אשתו”” על ידי ההזדקקות לבדיקת מי הסוטה במקדש” יבין כמה רעה היתה הנהגתו” ויקשור חייו מחדש סביב עבדי ה'” מורי התורה.
“למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה? לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין” (סוטה ב א). גם כאן הקישור אינו לגמרי מובן” וחז”ל נתנו לכך טעם מוסרי עליון. רש”י הסביר שהיין מביא לידי ניאוף. במשלי כג” “כִּי יִתֵּן בַּכּוֹס עֵינוֹ יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים”” “הנותן עיניו בכוסו עריות כולן דומות עליו כמישור” (יומא ה א).
הבעש”ט הקדוש למד מדרשה זו עקרון כללי. “כשרואה איזה עבירה” יבין שיש בו שמץ מן הרע שראה בזולתו” שלולא כן למה ראה? שהזולת הוא ראי” ואף אם הוא צדיק” יש בו קצת דקצת מאותו עניין” והזמין לו ה’ ית’ ראיה או שמיעה זו” כדי שישים על לבבו לתקן הפגם ההוא. זו הסיבה שאין לאדם לדבר לה”ר על חברו” אף אם ראה או שמע ממקור מהימן” שמסתמא יש בו מאותו עוון… בנגעים (פ”ב מ”ה)” “כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו”” והעצה היעוצה לזה להסתכל במי שכנגדו” היינו אם יראה באדם אחר שעושה איזה דבר שלא כהוגן” יחשוב גם הוא בדעתו” מפני מה הזמין ה’ לפני לראות הדבר הזה” אם לא כי הנגע הזה נוגע בקירות הבית שלי” ומחמת הסתת היצר טח עיני מראות” וישוב אל ה’ וירחמהו”. (אוהב ישראל” ליקוטים חדשים” בראשית).
הרב קוק דרש את דברי חז”ל מעט בשינוי (בעין איה ב”ב פ”ט שיז). כשם שאדם מתחסן מבעוד יום מפני נגיף אלים אף שעדיין הסכנה מצויה במקום רחוק” כך הוא גם ביחס לחיסון מפני ‘חיידקים רוחניים’. בני אדם כידוע” משפיעים בפעולותיהם והנהגותיהם זה על זה” ואפילו התנהלות בשדרה היותר רחוקה משפיעה ופועלת באיזה רושם” גם על הרחוקים ממנה בקצה השני. לכן קלקולי המידות ופריצת גדרי התורה והמוסר” גם בחלק הירוד במוסרו בעם” מצריכה תוספת ביצור למעמד המוסרי אצל העומדים ברום המעלה. “שכל הרואה סוטה בקלקולה” ראוי לו להיות שם על לב שדור כזה צריך כבר להיות מתוקן בעצה על דבר תכנו המוסרי” שאחת מאלה היא הנזירות מן היין”. אם רואה אדם כל נטייה גסה אל החומריות והבהמיות בדור” ישים ליבו לחזק עצמו בנטייה לכוון ההופכי. מתוספת הקדושה והטהרה בנפשו ומכוח הערבות ההדדית” לא רק את נפשו יציל” אלא ירומם את דורו מעלה מעלה” לחיים המתאימים עם טבעו האלוהי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן