פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > רבי עקיבא ותלמידיו

דף הבית > ל"ג בעומר > רבי עקיבא ותלמידיו

רבי עקיבא ותלמידיו

עשרים וארבעה אלף תלמידים היו לר’ עקיבא וכולם מתו בין פסח לעצרת” מפני שלא נתנו כבוד זה בזה (ע”פ יבמות סב ע”ב” קהלת רבה יא).
על פי המסורת” בל”ג בעומר פסקו מלמות” ולכן נוהגים בו שמחה. אנו מבינים מדוע יש להפסיק את מנהגי האבלות בל”ג בעומר” אולם לשמחה מה זו עושה?

ר’ עקיבא ושיטתו
רבי עקיבא איחד בתוכו תכונות שונות ותפקידים שונים ומגוונים. הוא היה קושר כתרי אותיות” כלומר מקשר היה בין התורה שבעל פה לזו שבכתב. מדרשי ההלכה” רובם אליבא דר’ עקיבא. הוא עמוד התורה שבעל פה” איש ההלכה המובהק” ועם זאת – מאותם ארבעה שנכנסו לפרדס והיחיד שנכנס בשלום ויצא בשלום. איש המסתורין והתעלומה. כנגד ר’ עקיבא” שיצא בשלום” אחר – קיצץ בנטיעות” קטע את הענף בשורשו. ר’ עקיבא שיצא בשלום” השאיר את הכל שלם” באורגניות מאוחדת.
רבי עקיבא היה גם נושא כליו של בר כוכבא (רמב”ם הל’ מלכים). זהו תפקיד שונה במהותו לחלוטין מהעיסוק בתורה” בנגלה ובנסתר.
בדרך כלל מי שגדול במקצוע אחד קטן במקצוע אחר. “מעולם לא נצחני אלא בעל מלאכה אחת” – כך מוסרים בשם הרמב”ם על הראב”ד. אולם יש צורך בשיתוף הכוחות” שהעוסק בנסתר לא יהיה מנותק מהעוסק בנגלה” שאיש המעשה יחוש שייכות לאיש הרוח.

תלמידי רבי עקיבא
תלמידי רבי עקיבא רבים ומגוונים היו. היו לו תלמידים במקצוע זה של התורה ובמקצוע אחר. היו לו תלמידים בתורה ותלמידים במעשה.
אולם שלא כרבם הגדול” שאיחד באישיותו את כל הכוחות” אצלם התפצלו הכשרונות. ואילו היו נוהגים כבוד זה בזה ומעריכים איש את תפקידו של רעהו” יכלו כולם יחד להיות ראויים להמשיך את מפעל רבם. אולם כשגבר הפירוד ולא נהגו כבוד זה בזה” וכל אחד מהם לא העריך כראוי את חברו” התפוררה המורשת הרוחנית של רבם. מגיפה השתוללה בהם” וכולם מתו.

בין פסח לעצרת
פסח ועצרת מסמלים שתי תחנות בעם ישראל: יציאת מצרים ומתן תורה; יצירת הלאומיות הישראלית ולימוד התורה; מדינה ומקדש. בפסח הותר החדש במדינה” בעצרת הותר במקדש. ספירת העומר באה לגשר בין השניים” לאחד אותם לחטיבה אחת שלמה. תקופה זו מיועדת לגישור ולאחדות” על רקעה נבדקות תכונות אלו בעם ישראל. תלמידי רבי עקיבא מתו בין פסח לעצרת” משום שניתקו את התמימות שבין שני המועדים.

ל”ג בעומר
ר’ שמעון בר יוחאי” תלמידו הגדול של רבי עקיבא היה ממשיך אישיותו של רבו. איש הנגלה והנסתר. איש התורה והמאבק נגד הרומיים. בל”ג בעומר הוסמך להוראה. אחרי מות תלמידי ר’ עקיבא היה העולם שומם. ממנו בעיקר רותקה השלשלת מחדש” והחלה תקופה חדשה בתולדות ישראל. הוא רבו של רבי” עורך המשנה” הספר הגדול שלה תורה שבעל פה” הראשון בישראל. חזרה האחדות לישראל ולתורתו.
לכן ל”ג בעומר אינו רק יום הפסקת אבלות” אלא גם יום שמחה של גילוי מחדש של התורה במלואה ובאחדותה. הנגלה ונסתר” הלימוד והמעשה” המדינה והמקדש חזרו להיות מאוחדים ותמימים. “תורת ה’ תמימה משיבת נפש”.
(“מאהלי תורה”)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

רבי עקיבא ותלמידיו
Shape-2
machon
רעיון העקדה
Shape-2
machon
ויסעו ויחנו – נאמר באוהל בני עקיבא בפארק אופקים – תמוז תשסה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן