פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך למנהיגות (ב)

חינוך למנהיגות (ב)

המחלוקת בחז”ל האם הדור לפי הפרנס או הפרנס לפי דורו משקפת שתי תפיסות של מנהיגוּת. א. הראשונה רואה את המנהיג כאדם המורם מהעם” המציב בפניהם אידיאל גבוה שאליו הם נקראים לטפס. הוא משמש כמגנט חזק מושך אליו את כולם. הצלחתו נמדדת לפי מידת התקרבות העם לדרכו” להנהגותיו” לשיטתו ולמידותיו. הוא מגדל-אור שלאורו ילכו רבים. ב. השנייה רואה את המנהיג כאדם שתפקידו לפתח את הכישורים הרבים שטמונים בעם. בכּלל טמון אוצר בלום של כשרונות שונים ומגוונים. תפקידו של המנהיג הוא להוציא אותם מן הכוח אל הפועל. בשני מישורים מסייע המנהיג לעם להתפתח: 1. הוא מונע התנגשות בין המרכיבים השונים של החברה. תפקידו לנווט את המרכיבים השונים למקומם” שכל אחד ימצא את מקומו” את המרחב העצמי להתפתחותו. 2. הוא צריך לתת לכל אחד כלים והזדמנויות להתפתח.
בסוג הראשון” המנהיג הוא העיקר” הוא המוביל – הדור לפי הפרנס. בסוג השני” הדור הוא העיקר” והפרנס משרת את הדור – הפרנס לפי דורו.
דרך עבודתם של שני המנהיגים היא שונה: המנהיג הראשון עסוק בעבודה רוחנית מתמדת של זיכוך עצמי. הוא עסוק בהעשרה רוחנית עצמית” הוא מחפש כיצד להתגדל ולהתעצם על מנת שיוכל להקרין על סביבתו. הוא משקיע בלימוד” בהעמקה” בפיתוח אישי. ככל שאישיותו תהיה גדולה יותר” כך הוא ימלא את תפקידו בצורה מיטבית יותר. הוא מבקש להיות מקור משיכה והשראה” ומשפיע מכוח אישיותו באמצעות דוגמה אישית. המנהיג השני צריך להיות אישיות “כללית”” המכירה את ערכם של מרכיבי הקבוצה/החברה ומזהה את נקודות החוזק שלהם. הוא מלא ענווה בפני הציבור” הוא מתבטל בפניהם ומנסה לשרת אותם. הצלחתו תלויה ביכולתו לתקשר עם הציבור על גווניו השונים.
ביטוי לשני סוגי המנהיגות מצוי בפרשנויות השונות לתכונות הנדרשות מהמחליף של משה רבינו. משה מבקש שמחליפו יהיה “איש אשר רוח בו”. מה פירוש “רוח בו”? אונקלוס תרגם: רוח נבואה. וכן רבים פירשו: רוח חכמה ודעת. כלומר” אישיות מרוממת” מלאה ועשירה ברוחניות. אבל רש”י פירש “שיודע להלך כנגד רוחו של כל אחד”. כלומר” מנהיג שמסוגל לתקשר עם מגוון אנשים ולתרום להם” ולא רק לאנשי שלומו (=אנ”ש). הוא איננו מנהיג של מגזר אחד אלא של מגזרים רבים.
לפי אונקלוס” הדגש הוא על העוצמה הרוחנית. לפי רש”י הדגש הוא על כישורי תקשורת” על היכולת להיפתח לאנשים שונים ולספק את צרכיהם. (הוא ה”מושל” שבספר הכוזרי: המושל הוא “האיש המפקד על מדינתו” הנותן לכל יושביה את לחם חוקם ומספק להם כל צורכם במידה נכונה” והוא נוהג בכולם בצדק” לא יעשוק איש מהם ולא יתן לאיש יותר ממנתו הראויה לו” מאמר שלישי” ג).
מהו הדגם הרצוי? כיצד נבחר ביניהם?
א. על פי כישוריו האישיים” צריך המנהיג לבחור את מודל המנהיגות שמתאים לו. למנהיג נדרשות מוּדעוּת עצמית גבוהה וכנוּת רבה. הוא צריך להיות איש אמת כלפי עצמו – להביט בתוך עצמו” להכיר ביכולותיו ולהסיק כיצד רצוי שהוא יפעל מול הציבור. עליו לשאול את עצמו: האם אני באמת מגדלור” האם אני מרומם מעם? איזה סוג של “רוח” שוכנת בי?
ב. אך לא פחות מזה” זה תלוי באופי של ה”דור”” של הציבור. מפורסמים דברי הנצי”ב” שעל אף שמינוי מלך הוא מצווה” התורה מתנסחת בסגנון לא מחייב: “ואמרת אשימה עלי מלך”. אם זוהי חובה” מה פירוש “ואמרת”? מדוע התורה העניקה לעם ישראל את הזכות לבחור האם לממש מצווה זו? משיב הנצי”ב” שאי אפשר להשליט משטר מלוכני על העם בניגוד לרצונו. כפיית משטר על העם תגרום שפיכות דמים. על כן התורה מתחשבת בנטיית לבו של העם” האם הוא בשל למלוכה או לא. הוי אומר: סוג המנהיגות תלוי באופי של העם” איזה מודל של מנהיג הוא עשוי לסבול” ומה יקדם אותו.
במבט היסטורי” ניכר לעין שהפער בין העם למנהיג הולך ומצטמצם” כדברי הראי”ה קוק במאמר “הדור”” ש”הכלל נתרומם על חשבונם של האישים הפרטיים… בדורות האחרונים התחילו הענקים להתמעט והכלל הולך ומתעלה”. הענקים הם ענקי הרוח והמנהיגים. יש פחות ופחות מנהיגים שהם מגדלי-אור” שמביטים עליהם ואומרים “ראה כזה וקדש”. העולם עבר ועובר למודל של הנהגה קולקטיבית” המבוססת על שיתוף העם בהנהגה. מה תפקידו של המנהיג? למנוע התנגשויות בין הכוחות השונים בעם” למנוע נטרול הדדי” לכוון כל כוח למשבצת המתאימה לו ולקבוע את המינון של הכוחות באומה” ולעודד – לעודד ולעודד את הכוחות באומה שיופיעו בכל עוצמתם.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: מנהיגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן