הסתיימה שנת הלימודים” אלפי בני נוער יצאו לחופש” והבטלה ירדה לעולם. אחוז לא קטן מבני הנוער עתידים לעבור את החודשיים הקרובים בבטלה גמורה” כאילו אין כל ערך לזמן. אף שתופעה זו איננה חדשה” עדיין היא אומרת דורשני. האין בני הנוער מכירים בערך הזמן? האם הם אינם מודעים לאפשרות של ניצול הזמן בצורה יעילה? מחקרים שנערכו בשנים האחרונות” הראו שעם תום החופשה” מרבית בני הנוער מאוכזבים ומתוסכלים מהניצול הלא-יעיל של החופשה. ולוּ ניתנה להם אפשרות להחזיר את השעון אחורה” הם היו מתכננים את החופשה בצורה אחרת מתוך מגמה לנצל אותה יותר. אבל” למרבה הפלא” שנה לאחר מכן” עם צאתם שוב לחופש הגדול” לא ניכר שינוי מהותי בדפוסי ניצול הזמן בחופש. מה שורש התופעה?
בני הנוער נוהגים עם הזמן הרב שעומד לרשותם בימי החופש כפי שנוהג עני שהתעשר לפתע. העשיר החדש נוטה לבזבז את כספו. למרות שרק אתמול” הוא ידע להעריך את הכסף ונהג בחסכנות יתרה” עתה – כאשר כסף רב מונח בכיסו – הוא הופך לבזבזן. זהו סוג של שיכרון כוח” סוג של אשליה. הוא משלה את עצמו שהוא יושב על אוצר בלתי נדלה” ויש לו תחושה של שליטה אינסופית. ההתפכחות באה כאשר האוצר מתדלדל” ואז מצטער אדם על הבזבוז המשווע” אבל זה כבר מאוחר. כך גם הנער היוצא לחופש הגדול. עד אתמול” הוא היה עני בזמן “פנוי”. רוב יומו היה משועבד לבית הספר ולחובות הלימודיות” והוא נדרש לתמרן עם יתרת הזמן כיצד לנצל אותה. אבל” לפתע מסתיימת שנת הלימודים” והוא יורש עושר רב: כל היום כולו שלו” מבוקר עד ערב. וכמו העשיר החדש” הוא משלה את עצמו שיש לו אוצרות של זמן בלתי נדלים” ועל כן הוא איננו חושש לבזבז את זמנו. ההתפכחות באה בסוף החופש” עת מתברר לו שהזמן חלף לו ללא כל תועלת.
אל החופשה צריך להתייחס לא כחלל ברצף החיים” אלא כחלק אינטגראלי ממנו” כפרק שבא לבנות קומה רוחנית ונפשית נוספת. אחד התפקידים המרכזיים של החופשה הוא להביא את בני הנוער להכרה במשמעות הזמן ובערך של כל פיסת זמן אפילו הזעירה ביותר. במהלך שנת הלימודים” ניצול הזמן איננו חכמה גדולה. המסגרות החיצוניות דוחקות” דוחפות ומאלצות את הנער לנצל כל רגע שעומד לרשותו. בחופשה – אין לחץ חיצוני. זהו העיתוי להתחנך חינוך עמוק ושורשי” על חשיבות הזמן וערכו. זוהי איננה משימה קלה. גם בני נוער שאינם מעוניינים לבזבז את זמנם לריק” מתקשים למצוא פעילויות מתאימות לניצול יעיל של הזמן. לא די בהבנה” אפילו לא די ברצון” צריך גם אפיקים יישומיים ראויים.
רבים ציינו שלשם ניצול אפקטיבי של ימי החופשה” צריך להשקיע בתחילתם בתכנון מדוקדק. נער שמידי בוקר מתחיל לחפש כיצד למלא את יומו” סיכויו להצליח במשימה זו אינם גדולים. נדרש תכנון מוקדם של כל ימי החופשה. התכנון המוקדם בעזרת לוח שנה מחדד את התודעה של מוגבלות הזמן (שהוא איננו אינסופי)” שמשאב הזמן מוגבל” שיום שחולף לריק אין לו תחליף. אין כל סיבה להמתין לסיומה של החופשה על מנת להתפכח” ניתן להתפכח כבר בראשיתה. לכן הצעד הראשון הוא תכנון הזמן בימי החופשה.