פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > צפון.

צפון.

בלב ליל הסדר” אחרי שסיימנו את המגיד ואף שבענו היטב בשולחן עורך” צץ ועולה פתאום הצפון הלא הוא חלק המצה שהחבאנו הנקרא בשם אפיקומן. הצפון הוא סוד. חלק נעלם שהסתתר במשך כל ליל הסדר והנה הוא מופיע פתאום” משנה את כל מה שחשבנו” וקובע את הטעם של כל הערב הזה עד סיומו.
חרות נושאת בתוכה מימד משמעותי של סוד. ‘לית עלמא מתקיים אלא ברזא’ אומר הזהר הקדוש. העולם בנוי על סוד. זהו המימד שמקיים את העולם כולו.
מהו אותו סוד? סוד הוא המשמעות הפנימית שכל אחד מאיתנו נושא בתוכו. סוד הוא דבר שאי אפשר להעביר למילים. הוא לא עניין טכני” דוגמת הסוד של המתכון של קוקה קולה. סוד הוא עניין עמוק ופנימי. ‘לית עלמא מתקיים אלא ברזא’ אומר הזהר הקדוש. העולם עומד על הסוד הפנימי הזה.
עם ישראל במצרים” דווי וסחוף ומשועבד” אך בפנים רוטט סוד. הם ידועים שיש צרוף מילים סודי שמי שיאמר אותו הוא הגואל שנשלח להוציאם. ‘ פקד יפקד אלהים אתכם.’ המילה הזו ” היא מילת סוד שמסתתרת בתוך הטיט והאבנים וממתינה. והמילה הזו נושאת בתוכה משמעות. הגלותאינה במקרה” ולא נשכחנו מלב. יש מטרה לכל התהליך הזה. הוא נקבע כבר בברית בין הבתרים. יש מגמה ויש סיבה ” ויש מי שמשגיח. שומרי הסודות יודעים זאת.
הסוד הזה ” יש פעמים שהוא ממש נעלם. לא יודעים היכן הוא. חשובים שכבר אבד לנצח. והנה הוא שוב מופיע. בדיוק כמו אותה חתיכת אפיקומן ” שבתחילת הסדר עוזבת אותנו ונעלמת” מסתתרת” איש לא ודע היכן היא. רק הילדים התמימים” אלו שלא נותנים למציאות לבלבל אותם ממשיכים לחפש אחרי הסוד” לנסות לגלות אותו.
והנה- כאשר כבר נדמה שסיימנו” צץ פתאום הסוד מחדש” וצובע את כל הסעודה בצבע שלו. בריח המיוחד שלו ” בטעם שלו. טעם הסוד. הוציאו כל טעם מתוק אחר מפני טעם הסוד שישאר בפה.
העבדות היא נעדרת סוד. הכל גלוי. אין עולם פנימי” ואין נסתר” לעבד במהות אין עולם פנימי. כל ענינו הוא להתאים את עצמו לרצון האדון ” לרצון חיצוני שמשתלט עליו.
ישראל במצריים היו שומרי סוד. דבר נא באזני העם וישאלו וג’ (שמות יא ב) את מוצא שהדבר מופקד אצלן כל שנים עשר חודש ולא נמצא אחד מהם שהלשין על חבירו [ פסיקתא דרב כהנא – פסקא יא אות ו]
ושמירת הסוד הזו הייתה המבוא לחרות אמיתית שנשמרה בציפיה למילה פקד.
ערב פסח” וגם אנחנו מבקשים לצאת לחרות ולחדש את מימד הסוד בחיינו. מימד הסוד הוא כזה שלא ניתן לצלמו ” או לתעדו. הוא קורה כשהוא קורה ומי שהיה בו כבר יודע.
אפשר לנסות למצוא לו רמזים. פניהם של הבאים לבית הכנסת לשחרית של פסח בבוקר אומרות סוד. כל אחד נושא איתו את סוד החבורה בה היה בלילה. והפנים כולם מאירות ושמחות . הסוד מבצבץ מהם” אך אי אפשר לספרו. הוא פשוט היה.
פניהם של חתן וכלה כשיוצאים מחדר ייחוד אומרות סוד. סוד הברית שנכרתה. פני האם המגישה את בנה לאבא שימסרו למוהל אומרות סוד. רמזים קטנים לסוד גדול שמתחולל באותו רגע.
ואולי גם אנחנו קצת עבדים שמוותרים מהר מידי על המרחב הזה של הסוד. צלמים נדחפים לתוך המרחב הסודי בין איש לאשתו רגע לפני שימת הטבעת כדי לתעד” ובכך מחללים את מרחב הסוד שנמצא שם” בין החתן והכלה.
מצלמות מוכנסות לחדר הסודי מכולם- חדר לידה ” מקום בו יורדות נשמות לעולם ” ומשדרות משם לעולם כולו את הסוד הזה” ובכך מחללות אותו” הורסות אותו” מכניסות אותו לתבנית וצלם ומאבנות אותו. ורגע של הוד ותפילה וקדושה עצומה ותחושת הקוטן מול הגודל האלקי האינסופי שמופיעים בלידה מתהפכים באחת לחוויה חיצונית של תמונות ושיתופים.
כל דבר נמדד לפי היכולת לשתף או להעלות או להראות. והסוד הוא בדיוק הפוך מזה. הוא צנוע ” מסתתר” לא ניתן להעבירו במילים ובודאי לא בתמונות. מול כל מצלמה הוא נעלם ומתפוגג” משאיר אותנו עם הבזקי הפלש ועם עצמנו.
הגיע הזמן לחזור לסוד. להיות בני חורין באמת. לחיות פנימה ולא החוצה. להזמין אנשים להצטרף לחוויה פנימית שאחרי זה אי אפשר יהיה לספר איך היא הייתה. הגיע הזמן פשוט להיות. לעשות ” להתבונן” בלי לחשוב איך מעבירים הלאה. אנחנו עוד רגע טובעים מרוב תמונות. והלב צמא לקצת סוד. למשהו פנימי ” סודי” צפון.
לא לחינם האפיקומן הוא הבן זוג של הילדים שרודפים אחריו ומשתוקקים אליו. הסוד והתמימות הולכים יחד.
מליל הסדר נצא סודיים יותר. פלא הקיום של האומה הישראלית הוא סוד עמוק ומופלא” שהולך ומתגלה ושוב מתכסה” נראה כמובן אך שוב מעמיק את עצמו. משנה לשנה הצפון נהיה צפון יותר.
‘ סוד ה’ ליראיו ובריתו להודיעם’ מי שרוצה לדעת את דרך ה’ בעולם” צריך להטות אוזן אל הסוד הנלחש בשקט” תקתוק המצלמות מפריע. נדרשת כאן הקשבה פנימית עמוקה ועצמית. ‘הולך רכיל מגלה סוד ונאמן רוח מכסה דבר’. הנאמנות לרוח מצריכה יכולת של כיסוי ” צניעות ופנימיות. במרחב הזה יכול הסוד להתגלות” להציץ עלינו לרגע” ולתת לנו לטעם מטעמו המיוחד של הצפון בנו כל השנה כולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן