פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:35 | הבדלה: 19:55 (ירושלים) 

דף הבית > > אל תעביד אותם בפרך

אל תעביד אותם בפרך

אל תעביד אותם בפרך
אחרי תקופת לימודים ארוכה” “שבים” הבן והבת הביתה לחופשת פסח. בעצם – לא לחופשת פסח אלא להכנות לפסח. הם נוחתים בימים הלחוצים של הניקיונות” בשעה שהבית זועק לידיים עובדות!
אין ספק שכל מי שגר בבית נדרש להיות שותף למאמץ המשפחתי להכנת הבית לפסח” וגם הבנות והבנים השבים הביתה נדרשים לתת את חלקם. אסור לוותר להם. זוהי חובה מוסרית טבעית. זוהי חובה שקודמת לטיולים ולבילויים. יתרה מזו” זוהי חוויה בונה שמחנכת אותם לאחריות משפחתית ולנשיאה בעול לקראת העתיד.
שיתוף הילדים בניקיונות לפסח עשוי להתפתח למסע חינוכי וגם עלול להתדרדר לחוויה אנטי חינוכית. הכיצד?
אם נשכיל לקבוע מינון נכון לדרישותינו מהם” מילוי המשימות עשוי למלא אותם סיפוק. הם מקבלים על עצמם אחריות” הם עומדים במשימות” עובדים כתף בכתף עם הוריהם ושותפים מלאים להצלחה – הכנת הבית לפסח. אבל” אם לא נגלה רגישות ראויה” עלולה שהותם בבית להפוך לסיוט” וה”עונג” ל”נגע” (בהיפוך אותיות). אם נעמיס עליהם אין סוף מטלות” שחלקן אינן קשורות לפסח (כגון” צביעת הבית וכיבוס הוילונות” סידור המחסן וכיסוח הדשא) ולא נותיר להם פנאי לעצמם” הם יזכרו לנצח את ההכנות לפסח כחוויה כואבת. אם ישרור מתח בבית או עצבנות שמדכאת כל שמחה – חוויתם מהשהות בבית תהיה שלילית. אם נתכתש איתם יום-יום לפני פסח” ייחרת חג פסח בתודעה שלהם כחג של סבל וקושי” מפני שהתודעה איננה מבחינה בין פסח להכנות לפסח.
לכן אל נוותר להם” אבל גם אל נעביד אותם בפרך. אסור שייווצר מצב שבו כל פעם שהבן מודיע על כוונתו לצאת מהבית” נפתיע אותו במטלה נוספת. אסור לנו לעמוד עליו כ”נוגש” שתובע את ההספק בעבודות הבית.
הפתרון הוא התארגנות מוקדמת: נכין רשימת מטלות מוגדרות שביצוען המרוכז מותיר לו חלק מהשבוע לטיול קצר. רצוי להרכיב יחד איתו את הרשימה על מנת להתחשב בהעדפותיו. והעיקר – הכל בשמחה. לא בעצבנות ולא במתח.
חשוב לזכור שהמעבר בין ערב פסח לליל הסדר הוא חד. אם הימים שקודמים לפסח הם ימים קודרים” גם ליל הסדר עלול להיות קודר. אם הם שמחים ועליזים” מלאי משמעות וחירות” גם ליל הסדר יהיה שמח ומלא משמעות.
החסידות עסקה הרבה בערך ההכנה למצווה” בחשיבותה ובתרומתה לקיום המצווה. אין ספק שגם הניקיונות לפסח הם סוג של הכנה למצווה. אמנם” ב”הכנה למצווה”” התכוונה החסידות להכנה רוחנית-מחשבתית” ולא להכנה מעשית כדוגמת הניקיונות לפסח. אבל” העיקרון נכון גם ביחס לאווירה ששוררת בהכנות המעשיות למצווה. האווירה בהכנות המעשיות למצווה מקרינה על האווירה בשעת קיום המצווה עצמה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן