פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק א – המלחמה נגד המוסריות

סידרת “סוד האנטישמיות” – חלק א – המלחמה נגד המוסריות

סידרת “סוד האנטישמיות”
חלק א’: המלחמה נגד המוסריות| מאת: נתן קוטלר
“מטורפי הכוח חוששים מעוצמת הרוח”
(שמעון פרס)
“שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ” האנטישמיות מלווה את עם ישראל משחר ההיסטוריה ועד דורנו. וכדי שנוכל להתמודד עם האנטישמיות עלינו לפצח את סודה ולהבין מה מביא לשנאת ישראל?
בסדרת מאמרים זו נעמוד על הקשר בין האנטישמיות למלחמה נגד המוסריות כפי שלמדתי ממו”ר הרב מרדכי גרינברג שליט”א” ראש ישיבת ‘כרם ביבנה’.
השפעת המוסר האלוקי על האנושות
בעולם מתחולל מאבק מתקופת אברהם אבינו ועד לדורנו” המאבק הוא על הצביון המוסרי של האנושות. אברהם אבינו לימד את האנושות בדוגמתו האישית” לחיות ואף להילחם לפי הצדק והמשפט האלוקי (ראה: אבן ישראל ח”ג פרקים ו-ט). אברהם הצליח לחולל מהפכה מוסרית ורוחנית בעולם “והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם אלוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד” והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה… עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות” (רמב”ם הל’ עבודת כוכבים א” ג).
אברהם העביר משימה זו” שמירת דרך ה’ מתוך צדקה ומשפט” ליצחק שהעבירה ליעקב שהעבירה לבניו – לעם ישראל. “וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה’ עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו” (בראשית יח” יח-יט).
במעמד הר סיני קיבלנו את התורה” ומרגע זה ואילך השפעתנו על האנושות התעצמה ויחד עימה התעצמה גם השנאה של אויבינו כלפי המוסר האלוקי שאנחנו מביאים להופעתו בעולם. “מאי הר סיני? הר שירדה שנאה לעכו”ם עליו” (שבת פט” א; וראה: עיון יעקב). וכך הרמב”ם כותב באגרת תימן: “וכאשר יחדנו במצוותיה וחוקיה” ונגלתה מעלתנו על זולתנו בסדריה ועניניה [=של התורה]… התקוממו כל האומות עלינו בעבורה על צד קנאה ורשע” ונחלצו מלכי הארץ להילחם בנו בגללה על דרך חמס ופשע” (תרגום הרב שילת).
אחד מייעודיו של עם ישראל הוא ללמד את המוסר האלוקי ושבע מצוות בני נח שמציבות לאנושות רף מוסרי שיש לחיות לאורו. “הכניס ה’ למשפחת העמים את עמו אשר ברא” ועליו בניגוד לכל השאר וכמורה דרכם” הוטל להשלים את דרכו בארץ לא על סמך תוקף ותפארת גדולה” כי אם אך ורק על סמך הציות לחוק המוסר האלוקי” (הרב הירש פירוש על תהילים ב” א).
בתקופת הגלות התפזר עם ישראל בכל העולם” ומתוך כך לימדנו את העולם את המוסר האלוקי מתוך הדוגמא האישית החיה שלנו. הריה”ל בספר הכוזרי כותב שכמו שכאשר שמים זרע באדמה והוא משנה את היסודות להיות כמותו ובסוף נותן פירות” כך כאשר עם ישראל נמצא בגלות הוא משפיע על העמים שמסביבו ומזכך ומעדן אותם (הכוזרי ד” כג).
הרמב”ם כתב שלמרות המכשולים והצרות שנגרמות מהנצרות ומהאיסלאם” יש להן תפקיד לסייע לעם ישראל “ליישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה’ ביחד… כיצד? כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה” (הל’ מלכים יא” ד).
ולכן” כיום ניתן לראות את השפעת התורה על התרבות האנושית וחלק ניכר מערכי המוסר המערבי נבנו לפי התורה. חלק מערכי היושר והצדק האלוקי נהפכו להיות נורמה ומוסכמה חברתית במדינות המתוקנות בעולם.
אולם” המהפכה המוסרית והרוחנית שבהובלת עם ישראל” יצרה גם אויבים רבים שמרגישים שהמוסר האלוקי מאיים וכובל אותם. ומנקודה זו פורצת האנטישמיות שהיא למעשה מלחמה נגד המוסריות.

“נְנַתְּקָה אֶת מוֹסְרוֹתֵימוֹ”
בתחילת ספר תהילים נאמר: “לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ רִיק. יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל ה’ וְעַל מְשִׁיחוֹ. נְנַתְּקָה אֶת מוֹסְרוֹתֵימוֹ וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבֹתֵימוֹ” (פרק ב). הרש”ר הירש מסביר שמתחולל מאבק בין עם ישראל שמציב רף מוסרי גבוה לאנושות” לבין אלו שמבקשים לנתק את עצמם מכבלי המוסר ולהשליך מעצמם את עול הצדק. “מטרתם המשותפת ביודעים ובלא יודעים [=של אויבי המוסר האלוקי]” היא להשתחרר משלטון העקרון היחידי של ציות לקול ה’ ומן החוק המוסרי” (שם ב). ומדוע מטרתם היא להשתחרר מהמוסריות? “החוק המוסרי אשר הורוהו ה’ ומשיחו מטיל הגבלות (מוסרות) וחובות (עבות). האומות מתנגדות לשניהם” (שם ג).
הרב קוק כותב בספר אורות שהחובות המוסריות שעם ישראל מעורר בעולם” מהוות מועקה על חלק מהאנושות “עד תור הגאולה העתידה השפענו על העולם רק למודי חובות” מוסר וצדק היוצא מדעת אלוקים אמת. וחובות אין העולם חפץ לקבל” ואם הוא מקבל נשאר בלב טינא על המעורר הראשי לידיעת החובה” שאינה נותנת להנפש הברברית להתפשט בכל מאוייה” (אורות ישראל פה” טו).
ובכן” האנטישמיות היא למעשה אנטי-מוסריות. המלחמה בעם ישראל” היא למעשה מלחמה במוסר האלוקי שעם ישראל מייצג בעולם.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן