פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > דין מחבל מנוטרל

דין מחבל מנוטרל

דין מחבל מנוטרל
הרב שלמה אבינר

שאלה: האם יש לחסל מחבל אשר נוטרל על ידי כוחות הביטחון?
תשובה: מובן שאיננו מדברים על מחבל שעסוק בהריגה בנשק חם או סכין או אבן. אם הוא בא להרוג” ברור שצריך להוציא אותו מכלל האפשרות לעשות זאת. בזאת כולם מסכימים” כל אדם ישר באשר הוא” שזה נקרא הגנה עצמית” “הבא להורגך השכם להורגו”. הוא בא להרוג” מיד יש לנטרל אותו. כמובן” אין זמן לחשוב” כל שניה קריטית – הוא עלול לירות” לדקור” לזרוק אבן וכדומה” לכן יש מצוה וחובה להרוג אותו מיד. כך פועלים כוחות הביטחון במדינת ישראל ובכל מדינה בעולם. לא משנה אם מי שרוצח הוא איש או אשה” צעיר או זקן” הבא להורגך השכם להורגו. אין בזה שום ויכוח.
הוויכוח הוא אם המחבל סיים לבצע את זממו” והוא בידי הצבא” המשטרה ושאר כוחות הביטחון” האם אפשר לחסלו. כידוע” מאז חורבן בית המקדש אין סנהדרין” אין דיני נפשות. לכן לא לוקחים את החיים של אדם.
אבל במקרה שלנו” באופן עקרוני יש להורגו משום שתי סיבות” שכל אחת מהן מספקת:
הנימוק הראשון” גם אחרי שמחבל ביצע את זממו” או ניסה לבצע את זממו” ולא משנה אם יש לו דם על הידיים או לא” הוא רוצה להמשיך. הוא לא רוצה להרוג יהודי פלוני בגלל איזושהי סיבה” אלא הוא רוצה להרוג יהודים. יש לו דין רודף. לכן אם יוכנס לבית הסוהר” ביום מן הימים ישוחרר באיזו החלפת שבויים או עסקות” וימשיך להרוג. בארגון אלמגור” ארגון הורים לנפגעי טרור” רואים את המספרים הנוראים של אלו ששוחררו אשר מעורבים שוב בטרור” כחמישים אחוז. לכן משום שיש לו מטרה להרוג יהודים” יש לו דין רודף” ויש לדון אותו למוות.
הנימוק השני” כדי שאחרים יראו וייראו ולא יזידון עוד. זאת ההגדרה של הרתעה. הרמב”ם כותב במורה נבוכים שהעונשים של התורה אין עניינם דווקא להעניש את האדם” בשביל זה יש ריבונו של עולם” אלא להרתיע מן העבירה. הוא מונה ארבע אמות מידה לחומרת העונש: א. חומרת העבירה. ב. תפוצת העבירה. ג. קלות ביצוע העבירה. ד. עוצמת היצרים המובילים לעבירה. וכאן בטרור יש לנו כל ארבעת הגורמים באופן חמור. אם המחבל שוהה בבית הסוהר בתנאים טובים” לומד לתואר” הוא נחשב לגיבור לאומי” אין כאן הרתעה.
בגלל סיבות אלה צריך דין מוות למחבל גם כשהוא כפות בידי צה”ל” המשטרה וכוחות הביטחון.
אבל למעשה” בעניינים אלה הממשלה מחליטה בשם כל עם ישראל (ועיין שו”ת אגרות משה חו”מ ב סח)” כי יש עוד שיקולים של אמנוֹת בין-לאומיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן