פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ‘האיילה והנחש’: נתינה ואנוכיות (ג’)

‘האיילה והנחש’: נתינה ואנוכיות (ג’)

‘האיילה והנחש’: נתינה ואנוכיות (ג’)
מאת: נתן קוטלר
בשבוע שעבר ראינו שהנטילה והאנוכיות מביאות לידי שכחת הייעוד שלנו ושכחת ‘האני’ האמיתי שלנו. אך כאשר נזכרים מי אנחנו באמת ומעצימים את הנתינה שלנו” אנו מסוגלים להתגבר על האנוכיות של עמלק. הפעם נראה שההתמודדות עם הרצון ליטול בדורנו” היא על ידי סבלנות” אהבה ואמון.
אגרת הרב קוק
הרב קוק כתב אגרת לפני יותר ממאה שנה לחותנו האדר”ת: “אגלה אוזן הדרת גאונו מר שיחיה” אע”ג דמהסתם לא חדת היא לו [=למרות שכנראה הדברים אינם חדשים לך]” דמיסתפינא מהך [=אני חושש מהנאמר במדרש] דספרי האזינו ותמלא ארצו וגו’ והוא בסמך ע”פ שמנת עבית וגו’ שהוא ג’ דורות לפני ביאת המשיח” ואדוני יבין מחשבתי” מכל מקום יעשה הקב”ה למען שמו ויקרב קץ ישעו” ונשגב ד’ לבו במהרה בקרוב” (שו”ת אורח משפט או”ח סוף סי’ מח; השווה אורות התחיה מד).
מה כוונת דברי הרב קוק באגרת?
הרב קוק צופה שבשלושת הדורות לפני ביאת המשיח הרצון ליטול יהיה חזק בעם ישראל ולכן מתמלא בחשש מדברי הספרי (דברים פיסקא שיח): “דבר אחר ‘שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ’ (דברים לב” טו)” אלו שלשה דורות שלפני ימות המשיח שנאמר ‘וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ סוּסִים וְאֵין קֵצֶה לְמַרְכְּבֹתָיו. וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ כֶּסֶף וְזָהָב וְאֵין קֵצֶה לְאֹצְרֹתָיו. וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ אֱלִילִים לְמַעֲשֵׂה יָדָיו יִשְׁתַּחֲווּ לַאֲשֶׁר עָשׂוּ אֶצְבְּעֹתָיו’ (ישעיה ב” ז-ח). בשלושת הדורות שלפני ביאת המשיח יהיה שפע כלכלי גדול” עד כדי כך שהכסף והזהב והמרכבות יהפכו להיות האלילים.
ובכן” מה הפתרון? איך אנחנו יכולים להתמודד עם הרצון ליטול?
איילת השחר והגאולה
בתלמוד הירושלמי נאמר “רבי חייא רבא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין בהדא בקעת ארבל בקריצתה [=היו הולכים בבקעת הארבל קודם שהאיר היום] וראו איילת השחר שבקע אורה אמר רבי חייא רבה לר’ שמעון בן חלפתא בירבי כך היא גאולתן של ישראל בתחילה קמעה קמעה [מעט-מעט] כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת” (תלמוד ירושלמי מסכת ברכות פ”א ה”א).
מה הקשר בין האיילה” השחר והגאולה?
כאשר אנחנו מתבוננים על הדור ורואים את הרצון ליטול” עלינו להיות כמו האיילה” איילת השחר. ומה ניתן ללמוד מהאיילה?
סבלנות” אהבה ואמון
סבלנות – “כך היא גאולתן של ישראל בתחילה קמעה קמעה”. כשם שהשחר אינו מאיר מיד” כי אחרת העולם לא היה יכול לסבול את האור הגדול. כך הגאולה של עם ישראל מגיעה לאט ובתהליכים” כי אחרת העולם לא יכול לסבול את האור הגדול של הגאולה. בעולמו של הקב”ה ישנו כלל שככל שדבר גבוה ונשגב יותר” כך הוא נסתר יותר. משום שאחרת העולם לא יהיה יכול לעמוד בפני אור גדול כל כך (ראה: פסחים נ” א; ב”ב י” ב; זוהר בהעלותך קנ”ב” א; מאמרי הראיה ח”א עמ’ 170).
מורכבות וקפיצות – השעה הקשה ביותר לשמור בצבא” היא בשעה שהשחר עומד להפציע ולכן יש ‘כוננות עם שחר’. וזאת למה? כי באותה שעה האור והחושך משמשים בערבוביה” לא ברור אם חשוך או אם מואר וקשה מאוד לראות כראוי. כך גם בגאולה” המציאות אינה ברורה” אלא היא מעורפלת ומלאה בסתירות. וכשם שהאיילה קופצת ממקום למקום ולפעמים אפילו נעלמת” כך גם הגאולה מתקדמת ונסוגה ולפעמים לא ברור שבכלל נמצאים בתהליך הגאולה (דרשות הר”ן” הדרוש הי”א; אורות הקודש ח”ב עמ’ תקכא; מאמרי הראיה עמ’ 360-361). “כי נקרא השחר אילת כי השחר הוא יוצא מן החושך אל האור כמו אילה שקופץ ממקום זה למקום אחר וכן השחר כאשר הוא עולה מן החושך הגדול שהיה לפני זה אל האור דבר זה נקרא קפיצה ממקום למקום אחר וזה נאמר על הגאולה…” (מהר”ל אור חדש בהקדמה).
קרניים מפוצלות – הקרניים של האיל אינן ישרות” אלא מפוצלות “למנצח על אילת השחר. מה אילה זו קרניה מפוצלות לכאן ולכאן” אף השחר מפצל לכאן ולכאן” (ילקוט שמעוני תהלים רמז תרפה). וכך גם הדור” דור הגאולה” קרניו מפוצלות לזכות ולחובה “ואמר רבי יוחנן: אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי” או כולו חייב” (סנהדרין צח” א). ולכן הרב קוק כתב על דורנו במאמר הדור: “דורנו” הוא דור נפלא” דור שכולו תמהון” קשה מאוד למצוא לו דוגמא בכל דברי ימינו. והוא מורכב מהפכים שונים” חושך ואור משמשים בו בערבוביה. הוא שפל וירוד” גם רם ונשא” הוא כולו חייב” גם כולו זכאי אנחנו חייבים לעמוד על אופיו למען נוכל לצאת לעזרתו”.
ולכן” צריך הרבה אמון בטוב שיש בדור. יש בדור המון מסירות נפש למען הכלל שמתגלה ברגעים הכי גורליים. אנחנו כמו האיילה” קופצים ממקום למקום” יש לנו קרניים מפוצלות” אנחנו כולנו זכאים וחייבים. אך הכי חשוב שאנחנו מתקדמים בכיוון הנכון של נתינה שהולכת ומעמיקה” מנצחת את האנוכיות ומופיעה בכל צעד וצעד של תהליך הגאולה.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן