פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה

אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה

ב”ה
אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה. לפ’ צו/ זיו רוה
בחסות חוסר שימת הלב” פועלת אויבת רבת עוצמה לכל עבודת ה’ – השגרה. שגרת החיים היום-יומיים” עומס המטלות” אפרוריות העוה”ז” ההתרגלות לעבודת ה'” ‘במצוות אנשים מלומדה'” כל אלה עלולים לכבות את האדם מבפנים” להנמיך את להבת חייו” להרגילו ל’רף נמוך'” להשכיח ממנו את תכלית חייו.
העצה להסתלק מסכנה עצומה זו היא לעורר את ההתלהבות הפנימית בעבודת ה’. וכך לימד הבעש”ט הקדוש” “כי צריך להיות תמיד נקודת התלהבות בלב איש ישראל” ועל זה נאמר” ‘אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה’.” (ויקרא ו” שפת אמת תר”מ” ט”ח קנב). בכל אדם קיימת אש פנימית פוטנציאלית הזקוקה לליבוי” המתבטאת בעוצמת השמחה בעבודת ה'” באמונה הרעננה והמתחדשת” בחיות המתגברת בהתלהבות” בזריזות ובדבקות. האש הפנימית קושרת את כל הווית האדם לשורשה” לא רק את אבק השגרה היא מסלקת מעל הנפש” אלא אף את כוחות התוהו היותר נמוכים” ומחשבותיו היותר זרות בהתמודדות היצר” כאש המזבח המעלה את כל חלקי הקרבן.
עצי המערכה המזינים את ‘אש התמיד’ על גבי המזבח” הם מעוררי ההתחדשות המתמדת המאפשרת יציבות של בערה גדולה. כך אדם מישראל יכול להלהיב עצמו על ידי לימוד תורה המרחיב את ליבו” על ידי התבוננות בחשיבות מעשי מצוותיו” לימוד תורתו” תפילתו והשפעת חייו על עולמות אין מספר. לכל אחד שליחות אלוהית” אור מיוחד שצריך להופיע דרכו דווקא” ולצורך זה זכה בכישרונותיו” וירדה נשמתו לעולם בזמן לא מקרי. בידו להפריח מדבר רוחני רחב היקף” ולפרנס את הנפשות התלויות בו” בהשפעה רוחנית ודוגמה אישית” אם רק יאמין בעצמו. שקיעה בדרישות השגרה” בלא יניקת מרומים” עלולה להביא את האדם לתחושת סתמיות” שהוא ‘עוד אחד'” גרגר חול בין אין סוף גרגרים. כך מתפתח מבט הצופה מבחוץ על מאורעות הדור כאדם פאסיבי הצופה בסרט” שהעלילה בו אינה נוגעת בו באמת” ואין בידו להשפיע עליה. מצד האמת הפנימית” השפעת האדם על דורו ועל עולמו היא רבת היקף” ועל כן אחריות מוסרית כבדת משקל על כתפיו. ביכולתו של האדם לקדם בפועל את גאולת העולם” לזרז את הטובה האלוהית שתופיע” ולהמתיק את מרירות קשיי האנושות.
אחת הסיבות המרכזיות לשחיקת השגרה” לתחושת הניתוק המדומה” ולשקיעה בחיי החומר” היא חסרון בית-המקדש” וחסרון המזבח. הקרבת עולת התמיד בבוקר ובין הערביים” גרמה לשפעת חיות אלוהית החודרת בליבו של כל יחיד מישראל” מתוך עילויה הרענן של נשמת הכלל כולו” שכל יחיד מתאחד בה כאחד מאבריה. ע”י עבודה אלוהית מרכזית זו” התאפשר חיבור קווי הקודש אל חיי החול” אל כל תחומי החיים המעשיים התרבותיים והחברתיים (ע”פ ע”ר א קכב). חז”ל מתארים שוני ב’אש התמיד'” בין בתי המקדש. בבית ראשון רבוצה היתה על המזבח כארי” ובבית שני ככלב. סימן חיצוני זה מבטא את מדרגת האש הפנימית של כלל ישראל” שגדולה היתה בבית ראשון מבשני” והתבטאה בין היתר בנבואה שהתאפשרה” ובמדרגת השראת השכינה (יומא כא ב).
ביד כל יחיד לעורר מחדש את התלהבות האש על מזבח הכלל” ובלבד שיתחיל באש שבליבו” והתעוררותו מלמטה תחולל השפעה דומה מלמעלה על האומה כולה. ביהמ”ק יבּנה כאשר עם ישראל יהיה ראוי למדרגת החיים הנדרשת למציאותו” ויש חשיבות לעורר ולחדש את האידיאל הרצוי ולא להיכנע לתבניות הנהוגות בעת החורבן. הרפואה לדעיכת האש הפנימית היא אקטיביות תוססת” חיבור לב היחיד והכלל לעילוי כל חיי הקודש. באחד משיריו של רבי אלעזר אזכרי מופיעה השורה: “בתוך לבי משכן אבנה לזיוו” קרבן תקריב לו נפשי היחידה”. בעקבות משפט זה כתב הרב יצחק הוטנר את השיר:
“בלבבי משכן אבנה להדר כבודו”
ובמשכן מזבח אקים לקרני הודו”
ולנר תמיד אקח לי את אש העקידה”
ולקרבן אקריב לו את נפשי היחידה.”

האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

תגיות: אש תמיד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן