פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לקרב או לרחק?

לקרב או לרחק?

לקרב או לרחק?
באחת משכונות ירושלים נתלתה מודעה הקוראת להרחיק מהשכונה את הנערים המקלקלים את בני הנוער. המכתב חותם בהשתתפות בצערם של ההורים המסכנים של הנערים שהמודעה קוראת להרחיקם. האם קריאה זו לגיטימית ומוסרית או לא? בלשון אחרת: לקרב או לרחק?
דילמה זו עלולה להתעורר בכל יישוב קהילתי ובכל קהילה מאורגנת: האם להרחיק את בני הנוער שסטו מן הדרך הטובה ומשפיעים לרעה על סביבתם” או להשאיר אותם בתוך קהילה ולקרב אותם. הדילמה אינה קלה” התשובה איננה מובנת מאליה” לכן עלולה להתעורר מחלוקת חינוכית קשה ואפילו לגלוש לריב מר בין ההורים שמבקשים להגן על ילדיהם שלא יושפעו לרעה” לבין ההורים שמבקשים שלא ידחקו את בניהם מחוץ לקהילה. במרבית המקרים” גם ללא דיון והחלטה רשמית” מוכרעת הדילמה לצד זה או לצד זה: יש קהילות שמקרינות ניכור ועוינות כלפי הנער הבעייתי עד שהוא נדחף החוצה” ויש קהילות שמחבקות את הנער ומשאירות אותו בחיק הקהילה אף שהוא “מסכן” את סביבתו בהשפעתו השלילית. מה נכון בהיבט החינוכי – לקרב או לרחק?
שאלה דומה נידונה ביחס להוצאת תלמידים בעייתיים מבית הספר (עיין “לב בנים” עמ’ 62). הסכמת מרבית גדולי ישראל היא שטובת הרוב מכריעה. לדוגמה” כתב הגר”מ פיינשטיין: “אם התלמיד מקלקל אחרים” ודאי צריך לסלקו. אבל צריך לדון את זה בכובד ראש ובעיון רב כי הוא כדיני נפשות”. וכן הגרש”ז אוירבאך (“עלהו לא יבול” ב שלז): “גם אני בדעה שאם ח”ו מזיק לאחרים” יש לישיבה אחריוּת כלפי האחרים וצריכים לשלחו” וגם אם הוא מתחצף טובא [= הרבה] ברור הדבר שזה משפיע לרעה על אחרים”.
האם הוראה זו – שמתייחסת להוצאת תלמיד מבית ספר – יפה גם ליישוב קהילתי ולקהילה? נדמה שלא. הבדל גדול קיים בין בית ספר לקהילה. בית ספר הוא “סַפָּק” של שירותי חינוך. זהו תפקידו הבלעדי. אם תלמיד אחד משבש ופוגע ביכולתו של בית ספר לחנך את תלמידיו” אסור להנהלת בית הספר להשאירו בין כתליו כדי שלא תמעל בתפקידה החינוכי. אבל קהילה (ועל אחת כמה וכמה יישוב קהילתי) איננה בית ספר אלא שותפות חברתית. הדגש הוא על שותפות. בקהילה” כולם תומכים בכולם. כולם חולקים יחד הן את ההצלחות והן את הכשלונות” ומתמודדים יחד עם הקשיים והמשברים. זה אופיה של קהילה” שהיא פורשת רשת ביטחון על כל חבריה” וכולם מתגייסים לעזור איש לרעהו” בעת שמחה ובעת אבל” בעת עלייה ובעת ירידה” וגם בעת משבר של אחד מבני הקהילה.
קהילה היא שילוב של שיתוף ואחריות. לכן קהילה אינה רשאית להזניח נער או נערה המתדרדרים רוחנית ולדחוק אותם החוצה. חובתה היא להקצות משאבים חינוכיים לטובת הטיפול בנער או בנערה. טיפול חינוכי רציני ומושקע” גם אם הוא לא יחזיר אותם למוטב” עשוי לעצור את הסחף השלילי ולהסיר את “מסוּכנוּתם” הרוחנית והמוסרית לסביבה. יש הטוענים שגודל הקצאת המשאבים לטובת נערים שהתנהגותם בעייתית איננו פרופורציוני למספרם (הטיפול החינוכי ב”נערי שוליים” בודדים עולה לפעמים כמו הטיפול בקבוצה גדולה של “נערים נורמטיביים”). טענה זו איננה נכונה: כך נוהגות קהילות מתוקנות” המקצות משאבים רבים לסייע לאחד מבני הקהילה שחלה או שירד מנכסיו וזקוק לתמיכה כלכלית. קהילה שלמה מתגייסת להצלת אחד מבניה” אפילו הוא אחד בלבד. אין הבדל בין הצלת חיים גשמיים להצלת חיים רוחניים!!!
האם יש גבול? ודאי יש גבול. לדוגמה: הרמב”ם (מו”נ ג לג) נימק את דינו החמור של בן סורר ומורה בחשש שיקלקל בני נוער נוספים. ומדוע אין התורה מציעה להשקיע משאבים בחינוכו במקום להרחיקו? אלא מכאן אנחנו למדים שהתורה מתחשבת במגבלותינו החינוכיות. אף שהאידיאל הקהילתי – האחריות והשיתוף – מורה לנו להתגייס למשימה החינוכית של הצלת הנער המתדרדר ולהקצות לטובתה משאבים” שומה עלינו להכיר במגבלותינו ולבחון האם המשימה היא בת השגה” האם היא ריאלית. לכן” במקרה קיצון” אחרי ניסיונות רבים שכשלו” ומתוך ראייה ריאלית של המציאות” מותר לקהילה להרחיק נער שמקלקל את סביבתו (משדל בני נוער לצרוך סמים או להיכנס למעגל העבריינוּת). אבל” מקרה קיצון הוא בבחינת יוצא מן הכלל” חריג” שלא בא ללמד על הכלל. הכלל הוא לקרב ולא לרחק” להקצות משאבים חינוכיים ולהשאירו בחיק הקהילה. כל בני הקהילה חייבים להיות שותפים למאמץ ולא להקרין סלידה ועוינות כלפי הנער. אם הוא ירגיש דחוי” כל המאמצים החינוכיים יהיו לריק ולא ישאו כל פרי.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן