פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ ה’

אדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ ה’

אָדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ ה’. לפ’ ויקרא/ זיו רוה
אדם ‘מערבי’ מאוה”ע” ‘תרבותי ונאור'” שיתבונן על הפרשיות בתחילת ספר ויקרא” עלול לחשוד בנו בפרימיטיביות. יתכן שמבוכתו תציף קושיות רבות על תשוקתנו הרוחנית להקריב בהמות” לאכול בשרן ולזרוק דמן על המזבח” ובמה פשעה הבהמה המסכנה” ואיזו כפרה יש כאן” כשהאדם החוטא זובח אותה?
קשה להאשים אדם כזה” הבוחן את העולם במבט חיצוני מנותק. יתכן שהקרבת הקרבנות לא מצטלמת טוב ב’יו טיוב'” אך לא על פי זה נבחן ערכו של אף אחד מהציוויים האלוהיים.
בעומק העניין. עבודת הקרבנות מבטאת את התשוקה לתיקון כל המציאות ולעילויה” לא רק של ישראל אלא של העמים כולם” וכן של החי הצומח והדומם” והשפעת עבודה זו מגעת אף אל העולם הרוחני העליון. הקדמות רזיות רבות” שלא שייכות לכל אדם” הן רק התחלה להבנת הגנוז בציווי: “אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה’ מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם”.
האדם נברא אחרון לכל מעשה בראשית” וכל סוגי הנבראים” עליונים ותחתונים” נתנו בו מעצמם שנא’ “וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים”” לשאר חלקי מעשה בראשית” “נַעֲשֶׂה אָדָם”. יצירה זו” בה נעשה האדם כלול מכולם” היא ביטוי לכוונה האלוהית” שיהיה האדם במעשיו משפיע על כל קומות המציאות (נפש החיים א ו). כך האדם” חומריותו מן הדומם” “עָפָר מִן הָאֲדָמָה”” ומצויים בו כוח הצמיחה” תנועת והרגשת החי. ומעל כל אלה” נוספה בו קומת האדם” “וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים”” צלם אלוהים” דעה ודיבור ובחירה חופשית. בדרך זו יצר ריבונו של עולם מערכת שבה סדרי ההשפעה האלוהית” על רבדי המציאות השונים” מתנהלים על פי מצבו המוסרי של האדם. אם יטה את גופו בבחירתו להיות מונהג ע”פ עצת נשמתו” ביראת ה'” בקדושה ובטהרה” לעומת זה” שכינת ה’ תשרה ותנהיג את ‘האדם הגדול'” הוא העולם” בהארה עליזה ובמאור פנים” ולהפך ח”ו. כל הנבראים הנראים כנפרדים” הם למעשה גוף אחד לשכינת ה'” ומקבלים חיותם ביחס ישר לאופי ניגון חייו המוסרי של האדם.
האדם כלול מכל הנבראים. רק למראית העין החיצונית הוא נפרד מן הבהמה” אך באמת הוא מאוחד עמה. זו הסיבה שקודם דור המבול” כשהאדם השחית דרכו” גם הבהמות נזקקו מין לשאינו מינו” “הִשְׁחִית כָּל אָדָם אֵין כְּתִיב” אֶלָּא: ‘כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר'”” (מד”ר על בראשית ו). הנפש הבהמית שבאדם היא הנציגות של דרגת הבהמה שבתוך האדם ממש” ומקומה בחיצוניות אישיותו. מושכת היא את האדם אל החומריות” “וממנה באות כל המידות רעות” מארבע יסודות רעים שבה” דהיינו כעס וגאווה מיסוד האש” שנגבה למעלה” ותאוות התענוגים מיסוד המים” כי המים מצמיחים כל מיני תענוג” והוללות וליצנות והתפארות ודברים בטלים” מיסוד הרוח” ועצלות ועצבות” מיסוד העפר” (תניא פ”א).
הקרבת הבהמה במקדש” המקום המאחד את כל היש בשורשו היותר עליון” פועלת לתיקון שורש הבהמה שבמציאות הכללית וממילא גם בנפש האדם. כך” החיצוניות הבהמית שנגרר האדם אחריה לחטא הולכת ונעשית מתוקנת יותר ויותר” העכירות נשרפת מאש גבוהה” ולשורש נפש הבהמית שבאדם נמשכת זכות ונקיות” כי הכל משורש אחד חוצבו” ומתכפר האדם (ע”פ ע”ח נ ב). ככלל” הקרבת הקרבנות מרוממת את העולם אל שורשו האלוהי” ופועלת השראת שכינה בתחתונים. באופן זה” החיסרון והחושך שבחומריות נחלשים” אחדות ה’ מתגברת בהופעה” כוח הדמיון נטהר” הנבואה נעשית אפשרית יותר” ההשפעה” ההנהגה וההשגחה האלוהיות גדלות” ועוד ועוד שערי אורה וברכה” רוחניים וגשמיים נפתחים. תהליך זה הוא בדיוק ההפך מן התרבות הנהנתנית של אחשוורוש” המוציא במשתהו את כלי המקדש” משעבד את הקודש אל הבהמיות” את צלם אלוהים אל התאווה והנמיכות. עבודת הקודש” קושרת את המציאות לתכליתה הפנימית” כל המדרגות התחתיות מתעלות” ויחד עם שורש הבהמיות שנתקן” כך גם הדומם” ע”י המים והמלח העולים על המזבח” הצומח ע”י המנחות” הסולת השמן והיין” וכמובן האנושות כולה ע”י כהנים בעבודתם” לוויים בדוכנם” וישראל במעמדם.
“עומד האדם ותוהה איזה צורך יש בכל המון המעשים והברואים המשונים והרבים” ואיננו מבין איך הכל הוא חטיבה גדולה אחת… אם מתפלא אתה איך תדבר” תשמע” תריח” תחוש” תראה” תבין ותרגיש” השב לנפשך” כי כל החיים” וכל הקודמים למערכתם” הכל שופעים עליך את כל הויותיך. אין נקודה קטנה יתרה” הכל נצרך והכל משמש לתפקידו. אתה בכל מה שלמטה ממך” והנך קשור ועולה עם כל מה שנשגב ממך ועולה עליך (אוה”ק שסא)”.

האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן