פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מידת הרחמים

מידת הרחמים

מידת הרחמים
“וְאִם תֹּאמַר” אִם כֵּן מִדַּת הָרַחֲמִים לְמַה הִיא עוֹמֶדֶת” כֵּיוָן שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְדַקְדֵּק בַּדִּין עַל כָּל דָּבָר?” . מקובל שיש גם מידת הרחמים” ואם מחמירים כחומר הדין באופן נורא ואיום” ואין ויתור” למה משמשת מידת הרחמים? “הַתְּשׁוּבָה” וַדַּאי מִדַּת הָרַחֲמִים הִיא קִיּוּמוֹ שֶׁל עוֹלָם” שֶׁלֹּא הָיָה עוֹמֵד זוּלָתוֹ כְּלָל” וְאַף עַל פִּי כֵן אֵין מִדַּת הַדִּין לוֹקָה” וְזֶה – כִּי לְפִי שׁוּרַת הַדִּין מַמָּשׁ הָיָה רָאוּי שֶׁהַחוֹטֵא יֵעָנֵשׁ מִיָּד תֵּכֶף לְחֶטְאוֹ בְּלִי הַמְתָּנָה כְּלָל”. כל אדם שחוטא” הוא חוטא נגד מצוות המלך. כל חטא” הוא לפי ‘אורות התשובה'” נגד ההרמוניה האלוהית. כל חטא הוא דיסהרמוניה” הריסת ההרמוניה של המציאות. בשוגג הוא יותר קל” במזיד הוא יותר חמור” מכל מקום זו פגיעה בסדר המלכותי” הממלכתי” בטבע.
לכן “הָיָה רָאוּי שֶׁהַחוֹטֵא יֵעָנֵשׁ מִיָּד תֵּכֶף לְחֶטְאוֹ בְּלִי הַמְתָּנָה כְּלָל” וְגַם שֶׁהָעֹנֶשׁ עַצְמוֹ יִהְיֶה בַּחֲרוֹן אַף”” כמרידה במלכות” “כָּרָאוּי לְמִי שֶׁמַּמְרֶה פִּי הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ” וְשֶׁלֹּא יִהְיֶה תִּקּוּן לַחֵטְא כְּלָל” כִּי הִנֵּה בֶּאֱמֶת אֵיךְ יְתַקֵּן הָאָדָם אֶת אֲשֶׁר עִוֵּת וְהַחֵטְא כְּבָר נַעֲשָׂה?”. לגבי מעשים בין אדם לחברו” אפשר למחול אם יבקש סליחה” לא כן במעשים הנוגעים לסדר המלכותי. “אָמְנָם” מִדַּת הָרַחֲמִים הִיא הַנּוֹתֶנֶת הֵפֶךְ הַשְּׁלֹשָׁה דְבָרִים שֶׁזָּכַרְנוּ” דְּהַיְנוּ” שֶׁיֻּתַּן זְמַן לַחוֹטֵא וְלֹא יִכָּחֵד מִן הָאָרֶץ מִיָּד כְּשֶׁחָטָא”. באופן פשוט” מיד כשחטא” יש זעזוע” יש שריפה בוערת. מכל מקום העונש אינו מופיע מיד. ואם אינו מיד” אז אפשר למצוא דרך להתפייס. אם העונש היה מיידי” היה נורא. לכן “יֻּתַּן זְמַן לַחוֹטֵא וְלֹא יִכָּחֵד מִן הָאָרֶץ מִיָּד כְּשֶׁחָטָא”.
עוד דבר” לגבי איכות העונש. הרי זו מרידה במלכות – מה יש לדבר על כך?! בגידה! מרידה! לכן מידת הרחמים נותנת שהעונש לא יהיה כל כך לפי ערך החטא שהוא באמת פגיעה במלכות” “וְשֶׁהָעֹנֶשׁ עַצְמוֹ לֹא יִהְיֶה עַד לְכַלֵּה”.
הדבר השלישי הוא: “וְשֶׁהַתְּשׁוּבָה תִּנָּתֵן לַחוֹטְאִים בְּחֶסֶד גָּמוּר”. כמובן מדובר בתשובה אמיתית. במובן אמיתי” ראשית התשובה היא החרטה. תשובה מתוך הכרה אמיתית והרגשה אמיתית היא עקירת מצב החטא מעיקרו והפסקתו. כאן כתוב בקיצור: “שֶׁתֵּחָשֵׁב עֲקִירַת הָרָצוֹן כַּעֲקִירַת הַמַּעֲשֶׂה”. המעשה נעקר מעיקרו ואין לו יותר שייכות לנפש.
“וְזֶה חֶסֶד וַדַּאי שֶׁאֵינָהּ מִשּׁוּרַת הַדִּין” אַךְ עַל כָּל פָּנִים הִנֵּה הוּא חֶסֶד שֶׁאֵינוֹ מַכְחִישׁ הַדִּין לְגַמְרֵי” שֶׁהֲרֵי יֵשׁ צַד לִתְלוֹת בּוֹ” שֶׁתַּחַת הָרָצוֹן שֶׁנִּתְרַצָּה בַּחֵטְא וְהַהֲנָאָה שֶׁנֶּהֱנָה מִמֶּנּוּ בָּא עַתָּה הַנֶּחָמָה וְהַצַּעַר. …וְכֵן כָּל שְׁאָר דַּרְכֵי חֶסֶד הַמֻּזְכָּרִים בְּדִבְרֵי הַחֲכָמִים” דַּרְכֵי חֶסֶד הֵם לְקַבֵּל אֶת הַמּוּעָט כַּמְרֻבֶּה” אַךְ לֹא מִתְנַגְּדִים וּמַכְחִישִׁים מַמָּשׁ מִדַּת הַדִּין” כִּי כְּבָר יֵשׁ בָּהֶם טַעַם הָגוּן לְהַחְשִׁיב אוֹתָם” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן