פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > קדושת המקדש בזכות דוד (הפטרת פקודי – מלכים א” ז נא – ח כא)

קדושת המקדש בזכות דוד (הפטרת פקודי – מלכים א” ז נא – ח כא)

קדושת המקדש בזכות דוד (הפטרת פקודי – מלכים א” ז נא – ח כא)
בהפטרתנו אנו קוראים על סיום בניין בית המקדש על ידי שלמה – “וַתִּשְׁלַם כָּל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר עָשָׂה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בֵּית ה’. . . ” (מלכים א ז” נא). לאחר תום הבניין” מביא שלמה את הארון מעיר דוד אל קודש הקודשים ואז שורה השכינה במקדש – “וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן הַקֹּדֶשׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת בֵּית ה’: וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי מָלֵא כְבוֹד ה’ אֶת בֵּית ה'” (שם ח י-יא). יש מקום קבוע להשראת השכינה בעולם!
עם ירידת כבוד ה’ לשכון במקדש” פותח שלמה בנאום ארוך שבו הוא תולה את בניין המקדש בדוד אביו ולא בו עצמו. הוא מזכיר שכל בנייתו את המקדש לא נבעה אלא מרצונו של דוד לבנותו” ומהיענות ה’ לבקשתו – “וַיְהִי עִם לְבַב דָּוִד אָבִי לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה’ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר ה’ אֶל דָּוִד אָבִי יַעַן אֲשֶׁר הָיָה עִם לְבָבְךָ לִבְנוֹת בַּיִת לִשְׁמִי הֱטִיבֹתָ כִּי הָיָה עִם לְבָבֶךָ: רַק אַתָּה לֹא תִבְנֶה הַבָּיִת כִּי אִם בִּנְךָ הַיֹּצֵא מֵחֲלָצֶיךָ הוּא יִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמִי” (יז-יח). וכך מפרש האברבנאל – “וזכר שהיה דוד סיבת הדבר כולו” לפי שהוא התעורר בבניין הבית” וכאילו היה השם יתברך אושפיזו [=האורח של דוד] ושוכן בביתו” אחרי אשר מעצמו ומליבו התעורר לבנות בית לשם ה’ אלוקי ישראל. . . “. הזכרת דוד מלמדת כי התעלות ישראל אל המקדש נערכה על ידי דוד. הוא שביקש בתור מלך ישראל לבנות את המקדש” ומכוחו זכו ישראל לעשות זאת בפועל בימי שלמה.
לפני פסוקים אלו אומר שלמה שני פסוקים בהם מתבארת עוצמת הקשר של דוד למקדש. שלמה מגלה כי בחירת ה’ בירושלים” אשר במשך דורות רבים היתה נעלמת” כרוכה בעצם בחירת ה’ את דוד להיות מלך – “וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה’ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּפִיו אֵת דָּוִד אָבִי וּבְיָדוֹ מִלֵּא לֵאמֹר. מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶת עַמִּי אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם לֹא בָחַרְתִּי בְעִיר מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לִבְנוֹת בַּיִת לִהְיוֹת שְׁמִי שָׁם וָאֶבְחַר בְּדָוִד לִהְיוֹת עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל”. מפסוקים אלו מתבאר כי לא רק בקשת דוד לבנות את הבית היא שאפשרה את בניינו; הקב”ה אומר שמעולם הוא לא בחר את העיר הקדושה בה הוא ישכון” עד שהוא בחר בדוד למלך. כלומר” שאם מנהיג אחר היה מתעורר לבניית המשכן” לא היה די בכך. התנאי היסודי למקדש הוא היות דוד מלך ישראל. מכך עולה” שיש קשר מהותי בין מלכות דוד ובין בחירת ה’ בירושלים.
ישראל לא היו ראויים שיתגלה להם מקומו של בית הבחירה” עד שקם דוד” והעמיד מלכות אידיאלית וקדושה על העם. דוד המלך הביא את העם כולו למצב עליון של מוסר וקדושה” ורק במצב זה יכולים היו ישראל לזכות לשכינת ה’ בתוכם. כן מבוארים פסוקים אלו בזוהר הקדוש (בתרגום לעברית): “כאשר עולה רצון לפני הקב”ה לבנות עיר” ראשית הוא מסתכל בראש העם המנהיג את בני העיר” ורק לאחר מכן הוא בונה את העיר ובא לשכון בה. על כך נאמר: ‘לא בחרתי בעיר’ [=בירושלם] עד שהסתכלתי בדוד שיהיה הרועה של ישראל” משום שהמקום וכל בני המקום” כולם קיימים בזכות הרועה המנהיג את העם. . . “.
אם כן” לא במקרה ביקש דוד מן הקב”ה לבנות את בית הבחירה. קדושת מלכותו של דוד היא שמביאה ומכינה את העם להשראת השכינה בישראל. עובדה זו מסבירה מדוע בכל תפילה מתפללים אנו על הקמת מלכות דוד” כחלק מתפילתנו על השראת השכינה בירושלים – “ולירושלים עירך ברחמים תשוב. . . וכסא דוד עבדך במהרה לתוכה תכין”. הקמת מלכות דוד היא חלק מתנאי השראת השכינה בישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן