פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > בפנים נקיות

בפנים נקיות

בפנים נקיות. לפ’ פקודי/ זיו רוה
משל לאדם שהיה בדרכו לפגוש את המלך” והיה לבוש חליפה ובגדים יקרים” אך היו פניו מלוכלכות מאוד” ולא ידע מזה הדבר כלל. נדמה היה לו” שכל מי שנקרה בדרכו מחייך אליו” אך באמת היה צוחק עליו וחרד בלבו ביחד” כיוון שידע שהולך אותו אדם לפגוש את המלך. וכשהגיע זה אל המלך” כעס עליו מאוד” “האינך מתבייש לבוא כך לפני?”” ולא ידע הוא” מה פגם ראה בו המלך” עד שציווה המלך שיביאו לפניו מראה” והיה מתבייש מאוד” שפניו מלוכלכות כל כך.
כלל גדול בעבודת ה'” שההתחכמות” שיקול הדעת והסברא בשכל אנושי אינם מובילים אל רצון ה'” אלא קיום הציווי האלוהי” באופן מדויק. זו הסיבה שנאמר י”ח פעמים בפרשת פקודי” “כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה’ אֶת מֹשֶׁה”” ביחס לעשיית מלאכות המשכן” אופן הקמתו” והעבודה בו” ובנוסף נאמר “וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה’ כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה”. {אגב” בתלמוד ירושלמי פ”ד ה”ג נאמר שכנגדן תוקנו י”ח ברכות בתפילת עמידה” ומוסיף בעל הטורים שכנגד “וַיַּרְא מֹשֶׁה” תוקנה ברכת המינים}. מ”מ” רק באופן זה” של עשיית כל המצוות בלא תוספת או גרעון” כשהעם והאדם מסודרים בסדרים אלוהיים” ישנה השראת שכינה” כמתואר” “וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה’ מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן” (שמות מ’).
לעומת זאת” השכל האנושי” עם כל חשיבותו המדעית” אינו יכול לחדש דרכים אמתיות בהתקרבות אל ה'” כיוון שהאדם הוא סופי ומוגבל. המפגש היחידי האפשרי עם האין-סוף ב”ה” הוא על ידי שרבש”ע בעצמו פונה אל האדם ומדריך אותו” כיצד לעובדו. בתחום זה” השכל נועד להעמיק בהדרכה האלוהית” בתורה ובנבואה” לדקדק בטעמיהן” להקשות וליישב קושיות על מנת להבין ולהפנים” אך מקוריות וחדשנות רוחנית בלא התבטלות אל הנבואה” הריהי כגישוש באפלה ואינה עושה פירות. לכן לרוב” במדעי החומר אדם יכול לבדוק תאוריית עצמו על ידי ניסוי” ולהינצל מן השיבוש” אך במדעי הרוח שאינם אמפיריים” וכך בעולם הרוח בכלל” אין יכולת לגשת לעולם המטאפיזי העליון” להשיג את סדרי המציאות והנפש” את דרכי הנהגת והשגחת ה’ ואת אופני ההתקרבות אליו” אלא באופן מעורפל ומסופק. יצירתיות עצמאית כאן” מביאה לשיבושים מוכרחים” כפני האדם המלוכלכות” העושה דרכו אל המלך במשל” ואין בידו מראה.
במהלך הדורות קמו עבודות זרות” וחלקן אף התנפחו לכדי דתות ענקיות המבקשות להתקרב אל ה’ בסברות בשר ודם. יש שלקחו יסודות אמתיים מן היהדות” הוסיפו עליהם דמיונות רבים” דרכי פולחן ומצוות” פרי היצירה והחיקוי האנושי. למרבה הפלא” גם בתוך עם ישראל עמדו כתות בתפקיד ‘יצר הרע לאומי'” וחוללו נזק רב” כצדוקים בייתוסים ונוצרים” ובתקופה מאוחרת יותר קראים. פעמים שהיו האדוקים בהן מראים עצמם כמחמירים יותר מחז”ל” אך הצד השווה שבהן” שבכולן סוגים שונים של כפירה בתורה בתוספת חדשנות אלטרנטיבית. גם בימינו התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית” באות ומטשטשות את העולם הרוחני” מציעות חלופה” שרק אדם העומד ממש מרחוק” עלול להתפתות למצודתה. הן משדרות ערכים כלל אנושיים אופנתיים כהומניזם” פמיניזם” ליברליות תרבותית ערכית ואמונית” טשטוש וערבוב בין המינים” ובין ישראל לגויים. חלקן טוענות לחשיבות ה’גמישות ההלכתית'” ו’פקיחת העיניים’ לצורכי וחידושי התקופה” ובפועל זוהי עקירת ההלכה והתורה מהשורש. כמובן אלו טעויות חמורות” מאחר שאין אנו יותר חכמים” רחמניים” מוסריים” ורואים את הנולד מרבש”ע. הרפורמה גם אינה מבטאת חסינות בפני היצר הרע” אלא היא עצמה עצת היצר. את העולם הרוחני קל יותר לעוות ולטשטש ‘מסברות בטן’. השמיעה אל דבר ה’ דורשת ענווה ורצון.
“אין להתקרב אל האלוה כי אם על ידי מצוות האלוה בעצמן” כי הוא ית’ לבדו יודע שיעורן ומנותן וזמנן ומקומן” וכל הקשור בחיובים האלה” אשר רק בהשלמת כולם ירצה האדם לפני האלוה וידבק בעניין האלוהי” (כוזרי ג” כג). כשם שבגוף האדם” אף שינוי גנטי קל” בכרומוזום אחד” קריטי לכל אחיזת הנפש בגוף ממילא לכל חיי האדם” כך אף ויתור או שינוי קל במצוות” פורמים את הארג הרוחני הכולל. אדיקות השמירה” והדקדוק בכל פרט” מצילה מהפגימה הרוחנית” שאין השכינה שורה אלא במקום שלם” ולא במקום חסר או פגום (זהר א רטז:)” ואין מקום כלל להתחכם” ש”אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד ה'” (משלי כא).
נבקש להתקרב אל המלך בפנים נקיות” בלב טהור ובשלמות המצוות כולן.
האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www. Gan-raveh. co. il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן