פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הפטרת פרשת תרומה

הפטרת פרשת תרומה

הרב יואב אוריאל
בפרשתנו מצווה הקב”ה את ישראל לבנות לו משכן” למען ישכון בתוכם – במקביל אנו קוראים בהפטרה על בניית הבית הקבוע בארץ לשם ה’ – הוא בית המקדש.
והנה” בניית המשכן מבוססת על נדבת לבם של בני ישראל – “דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה” (שמות כה” ב). לשם בניית המשכן די היה בכוחם ובממונם של בני ישראל בלבד. והנה ביחס לבניין בית המקדש מדגיש הנביא מאד את התפקיד המרכזי של גוי אחד מן הגויים – חירם מלך צור. שלמה המלך פונה אליו בבקשת עזרה” וקובע שבני ישראל לא יוכלו לבנות את בית המקדש לבדם באיכות הרצויה – “וַיִּשְׁלַח שְׁלֹמֹה אֶל חִירָם לֵאמֹר… וְהִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה’ אֱלֹהָי… וְעַתָּה צַוֵּה וְיִכְרְתוּ לִי אֲרָזִים מִן הַלְּבָנוֹן… כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֵין בָּנוּ אִישׁ יֹדֵעַ לִכְרָת עֵצִים כַּצִּדֹנִים” (מלכים א פרק ה” טז-כ).
הפטרתנו נפתחת מספר פסוקים לאחר מכן” באותו העניין: הברית בין חירם ושלמה” “וַה’ נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לוֹ וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם” (שם” כו). וממשיך הנביא ומתאר כיצד שלח שלמה אנשים מישראל באופן קבוע ללבנון כדי להביא משם את העצים שנכרתו לבניין הבית.
בנוסף לשיתוף זה של בני צור בבניין בית המקדש” מגייס שלמה בהמשך אדם נוסף מצור שאף שמו חירם” והוא האומן האחראי על יצירת אומנות מלאכת המקדש בפועל. הפעם אין מדובר על גוי ששמו חירם” אלא על בן ישראל שגדל בצור” וכך היה שמו – “וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיִּקַּח אֶת חִירָם מִצֹּר. בֶּן אִשָּׁה אַלְמָנָה הוּא מִמַּטֵּה נַפְתָּלִי וְאָבִיו אִישׁ צֹרִי חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וַיִּמָּלֵא אֶת הַחָכְמָה וְאֶת הַתְּבוּנָה וְאֶת הַדַּעַת לַעֲשׂוֹת כָּל מְלָאכָה בַּנְּחֹשֶׁת וַיָּבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וַיַּעַשׂ אֶת כָּל מְלַאכְתּוֹ” (מלכים א ז” יג-יד).
רואים אפוא שאמנם הייעוד הישיר של בית המקדש הוא שה’ ישכון בתוך עם ישראל” כפי שנאמר בחתימת הפטרתנו (ו” יג): “וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא אֶעֱזֹב אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל”” אך לכתחילה היה שיתוף משמעותי מאד עם הגויים בבניין בית המקדש. וכי לא עדיף היה שייבנה בית המקדש בצורה פחותה יותר” אך באמצעות ישראל בלבד?
הסיבה לכך מתפרשת בדברי הימים” שם מבקש שלמה ממלך צור שישלח לו איש אומן לבניין המקדש” והוא מנמק בקשה זו – דברי הימים ב ב” ג-ח: “וַיִּשְׁלַח שְׁלֹמֹה אֶל חוּרָם מֶלֶךְ צֹר.. הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה בַּיִת לְשֵׁם ה’ אֱלֹהָי… וְהַבַּיִת אֲשֶׁר אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל כִּי גָדוֹל אֱלֹהֵינוּ מִכָּל הָאֱלֹהִים… וּמִי יַעֲצָר כֹּחַ לִבְנוֹת לוֹ בַיִת כִּי הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלֻהוּ וּמִי אֲנִי אֲשֶׁר אֶבְנֶה לּוֹ בַיִת כִּי אִם לְהַקְטִיר לְפָנָיו… וְעַתָּה שְׁלַח לִי אִישׁ חָכָם… כִּי הַבַּיִת אֲשֶׁר אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל וְהַפְלֵא”.
שלמה אומר לחירם כי כפי גדולת הקב”ה” שהוא גדול על כל האלוקים” כן צריך לבנות לו בית גדול ונישא. לבניית בית גדול שכזה” אין די בכוחם של ישראל בלבד. וכן מפרש רש”י שם (ד): “‘והבית אשר אני בונה גדול’ – לפיכך צריך אני שתשלח לי מבניינך ואם תאמר: תקטין את הבית כדי שלא תצטרך לאחרים” איני יכול כי גדול אלהינו מכל האלהים ולכך איני יכול להקטינו ולהמעיטו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן