פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > “הַחַיִל וְהַחֹסֶן” – חלק ח’: איך מנצחים במלחמה?

“הַחַיִל וְהַחֹסֶן” – חלק ח’: איך מנצחים במלחמה?

סידרת “הַחַיִל וְהַחֹסֶן”
חלק ח’: איך מנצחים במלחמה?| מאת: נתן קוטלר
בשבוע שעבר ראינו שככל שהחייל נלחם מתוך מבט כללי ומניע ראוי” כך הוא נהיה מבצעי יותר. הפעם נראה שהעצמת מידות נפש הלוחם והעמקת התודעה היהודית בצבא – משפיעות על המקצועיות הצבאית ועל הניצחון במלחמה.
שלושת מרכיבי הניצחון
הניצחון במלחמה תלוי בשלושה מרכיבים: מקצועיות וטקטיקה צבאית” העצמת מידות נפש הלוחם והעמקת התודעה היהודית (ראה: אבן ישראל ח”ג פרק ג’ – תודה לרב ברק עוקבי על ההפניה והרעיון). המרכיב הראשון לניצחון במלחמה” מקצועיות וטקטיקה צבאית” הוא התייחסות רצינית ומסורה לאימונים וללחימה במלוא הכוחות” האיתנות והמרץ.
אך לא די במקצועיות” אלא צריך להעצים את מידות נפש הלוחם בדגש על אומץ לב ורעות. מהו אומץ לב? “ביסודה של תכונת אומץ הלב” קיימת ברירות של העדפת כל מה שהוא כללי על פני האינטרס” ואפילו הקיום” הפרטי” (שם עמ’ קצב). ככל שיש לחייל מבט כללי יותר” כך הוא יהיה אמיץ יותר בקרב. ובנוסף לאומץ הלב” צריך גם רעות. רעות היא כאשר יש ערבות הדדית” אהבה גדולה בין הלוחמים ולכידות ביחידה.
המרכיב השלישי לניצחון בלחימה הוא העמקת התודעה היהודית. כאשר מבינים שהקב”ה נמצא איתנו ושאנחנו נלחמים למען הטוב” למען ייעוד עם ישראל בארצו – אנחנו מתמלאים בתעצומות נפש ויכולים להתמודד עם כל אתגר ולנצח.
נראה איך שלושת המרכיבים הללו מיושמים בפועל והכרחיים לניצחון במלחמה:
חידת הקרבות על העי
בקרב הראשון על העי יש ‘באג מודיעני'” המרגלים שיהושע שולח לרגל את העי” חוזרים עם ‘הערכת מצב’ שגויה “וַיָּשֻׁבוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַל יַעַל כָּל הָעָם” כְּאַלְפַּיִם אִישׁ אוֹ כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ יַעֲלוּ וְיַכּוּ אֶת הָעָי” אַל תְּיַגַּע שָׁמָּה אֶת כָּל הָעָם כִּי מְעַט הֵמָּה” (יהושע ז” ג). הצבא ‘שבוי בקונספציה’ המודיעינית” אינו משתמש בטקטיקה צבאית אלא תוקף חזיתית את האויב והתוצאה היא הפסד נוראי בקרב “וַיַּעֲלוּ מִן הָעָם שָׁמָּה כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ וַיָּנֻסוּ לִפְנֵי אַנְשֵׁי הָעָי” (שם ד).
לעומת זאת” בקרב השני על העי” אנחנו מוצאים שיהושע מפעיל כוחות גדולים של עשרות אלפי לוחמים” וכן משתמש בטקטיקה צבאית מתוחכמת של איגוף האויב” הטעיה טקטית והצבת מארבים והתוצאה היא ניצחון מוחץ “וַיִּפְנוּ אַנְשֵׁי הָעַי אַחֲרֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה עָלָה עֲשַׁן הָעִיר הַשָּׁמַיְמָה וְלֹא הָיָה בָהֶם יָדַיִם לָנוּס הֵנָּה וָהֵנָּה וְהָעָם הַנָּס הַמִּדְבָּר נֶהְפַּךְ אֶל הָרוֹדֵף” (שם ח” כ).
השאלה היא מדוע בקרב הראשון היה כשל מודיעיני גדול כל כך? מדוע לא השתמשו בטקטיקה כפי שהיה בקרב השני? מה השתנה בין הקרבות?
מידות הנפש ותודעה יהודית משפיעות על המקצועיות והניצחון
ראינו לעיל שישנם שלושה מרכיבים לניצחון במלחמה: מקצועיות וטקטיקה צבאית” העצמת מידות נפש הלוחם והעמקת התודעה היהודית. אך יש לדעת ששני המרכיבים האחרונים משפיעים על המרכיב הראשון. העצמת מידות נפש הלוחם והעמקת התודעה היהודית בצבא – משפיעות על המקצועיות הצבאית ועל הניצחון במלחמה. איך אנו רואים זאת?
העצמת מידות נפש הלוחם – בקרב השני של העי תיקנו את הפגם בערבות ההדדית שנוצר בעקבות לקיחת השלל של עכן “וַיִּמְעֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מַעַל בַּחֵרֶם וַיִּקַּח עָכָן… מִן הַחֵרֶם” (שם ז” א). יש לדייק שלא נאמר בלשון יחיד” אלא בלשון רבים “וַיִּמְעֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל”. ולכן נאמר “‘וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו’ (ויקרא כו” לז) – איש בעון אחיו” מלמד שכולן ערבים זה בזה!” (סנהדרין כז” ב). יש לציין שהביטויים ‘כל העם'” ‘כל ישראל’ (בהטיות שונות) מוזכרים בתיאור הקרב השני של העי מעל עשר פעמים – למען דעת שהיה תיקון בערבות ההדדית.
העמקת התודעה היהודית – בקרב השני של העי יישמו את תוכחת המלאך על ביטול תורה שהוכיח את יהושע שיש לעסוק בתורה כחלק מההכנות לקרב. “מיד: ‘וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ בַּלַּיְלָה הַהוּא בְּתוֹךְ הָעֵמֶק’ (יהושע ח” יג). ואמר רבי יוחנן: מלמד שהלך בעומקה של הלכה” (עירובין סג” ב).
ולכן” נראה שהעצמת מידות נפש הלוחם והעמקת התודעה היהודית בקרב השני של העי – הן שסללו את הדרך למקצועיות” לשימוש בטקטיקה צבאית ולניצחון.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן