פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:35 | הבדלה: 19:55 (ירושלים) 

דף הבית > > האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ג)

האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ג)

הרב אלישע אבינר
האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ג)
בשני המאמרים האחרונים” סקרנו שלושה עקרונות בעיתיים באידיאולוגיה הגבעונית. המאמר הנוכחי ממשיך את הסקירה הזו.
ד. לעשות נקמה בגויים. האידיאולוגיה הגבעונית מרימה על נס את הנקמה באויבי ישראל. ואף קיימת הצדקה לפעולות נקמה לאחר אירועי טרור רצחניים. גם הנמנעים מלקחת את החוק לידיהם” סבורים שבאופן עקרוני נקמה על פגיעה ביהודים היא תגובה ההולמת את רוח התורה” ומי שאיננו זועק “נקמה נקמה” חשוד ברפיסות” אובדן דרך ואדישות לדם יהודי שנשפך. לבו רדום” וטבעו הבריא מושתק.
סוגיית ה”נקמה” על פי התורה מורכבת מאוד” מפני שישנם פסוקים המתייחסים לנקמה בחיוב” ולעומתם אחרים האוסרים אותה לחלוטין. מחד” נאמר “הא-ל הנותן נקמות לי” (שמו”ב כב מח)” “לעשות נקמה בגויים” תוכחות בלאומים” (תהלים קמט)” “יִודע בגוים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך” (שם עט). בפסוקים הנ”ל הנקמה רצויה ואנו מייחלים לה. מנגד” נאמר “לא תִקום ולא תִטור” – התורה אוסרת את הנקמה.
התשובה המפורסמת לסתירה זו היא ההבחנה בין הנקמה האנושית לנקמה האלוקית. הפסוקים האוסרים לנקום עוסקים בנקמה אנושית. הפסוקים המשבחים את הנקמה עוסקים בנקמה האלוקית” כפי שנאמר: “א-ל נקמות ה'”” ה’ נוקם ולא אנחנו.
תשובה זו איננה מספקת” מפני שמידותיו של הקב”ה הן לנו קנה מידה להתנהגות רצויה. נצטווינו ללכת אחרי מידותיו של הקב”ה ולהידמות להן. אם ה’ נוקם” מדוע לא ננקום אף אנו?! גם הפסוקים מורים שהנקמה איננה שייכת לה’ לבדו אלא גם לנו: ה’ מצווה אותנו שננקום במדין – “נקום נקמת ישראל מאת המדינין”. כמובן” יש מקום להסתפק האם זו היתה הוראת שעה או הוראה אלוקית לדורות.
הבירור על סוגיית הנקמה מתחיל בשאלות מהי נקמה” מה מטרתה” ומה הן מניעיה?
מהי מטרת הנקמה? המעיין בנימוקים השונים – הנשמעים בימינו – להצדקת הנקמה” יגלה שאין הגדרה אחידה לאופיה של הנקמה ולמטרתה.
א. יש אומרים שהנקמה באויב נועדה להגן עלינו מפגיעה חוזרת בנו. מו”ר הגר”ש ישראלי זצ”ל כתב בספרו “עמוד הימיני” שהרמב”ם למד שמלחמת עזרת ישראל מצר שבא עליהם [= מלחמת הגנה] מוגדרת כמלחמת מצוה מהפסוק המורה לנקום במדין” ל”צרור” את המדינים ולהכות אותם “כי צוררים הם לכם” (במדבר כה יח)” כלומר קיים חשש שהם יתקיפו אתכם פעם נוספת. הוי אומר” הנקמה במדין היא מלחמת הגנה – “עזרת ישראל מיד צר”. לאחר שהמדינים תקפו אותנו ופגעו בנו” אנחנו צריכים לצאת נגדם למלחמה על מנת להפסיק את ההתנכלויות שלהם כלפינו. הנקמה היא מלחמת הגנה והרתעה.
ב. יש אומרים שהנקמה מבקשת להשיג הישג נוסף (נוסף להגנה על חיי עם ישראל): כבוד לאומי. אמנם פיגועי טרור אינם מהווים איום קיומי על המדינה ואינם מסכנים אותה אלא רק פוצעים בנו פצעים כואבים (שכול” אלמנוּת ויתמוּת)” אבל הם פוגעים ב”כבוד ישראל”. הנקמה היא תרופה לפגיעה בכבוד ישראל” שלא יהיה כבוד ישראל למרמס. הערך של “כבוד ישראל” הוא כפול: א. ההיבט הראשון הוא לאומי-בטחוני. כאשר כבודנו הלאומי ירוד” נוטים אויבינו להרים ראש. הם כבר אינם חוששים להתגרות בנו. הראשון שפגע בכבודנו הלאומי היה עמלק. עם ישראל יצא ממצרים עטור בכתר ניצחון” שִמעם יצא למרחוק” “שמעו עמים ירגזון… נמוגו כל יושבי כנען” תיפול עליהם אימתה ופחד”. עד שבא עמלק” התגרה בישראל וצינן את האמבטיה. עמלק ניפץ את “כבוד ישראל”” שחק את היראה מפני עם ישראל ופתח בפני אומות העולם את דרך המלחמה בעם ישראל. ועל כך זכה עמלק לכינוי “ראשית גוים עמלק”. ב. ההיבט השני הוא רוחני. “כבוד ישראל” הוא חיוני למילוי תפקידנו הרוחני כלפי אומות העולם” להיות “אור לאומים”. אם הופעתנו בין העמים היא ל”לא תואר” ול”לא הדר”” “נבזה וחדל אישים” (ישעיהו נג)” הם לא יביטו עלינו ולא יתעניינו בבשורה הרוחנית שלנו. כבוד ישראל הוא תנאי לשליחותנו להודיע בעמים עלילות ה’.
ג. ויש אומרים שמטרתה של הנקמה היא לבער את הרע מן העולם” לכלות את הרשעוּת מן הארץ. ביעור הרע הוא תנאי להופעת הטוב בעולם. למרות שביעור הרע הוא פעולה שיש בה כיליון והשחתה” איננו פוסלים אותה. כפי שאומרת הגמרא (ברכות ט ב): “מאה ושלש פרשיות אמר דוד” ולא אמר ‘הללויה’ עד שראה במפלתן של רשעים” שנאמר: יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם” ברכי נפשי את ה’ הללויה”. אך כבר לימדה ברוריה” אשתו של רבי מאיר” שהמטרה העיקרית איננה מפלתם של הרשעים אלא ש”יתמו החטאים”” ולא החוטאים. לכן” עלינו להעדיף דרך שמבערת את הרע מבלי לבער את הרעים.
ד. ויש אומרים שהנקמה אינה מבקשת הישג חיצוני כלשהו אלא רק עשיית צדק: מי שעשה רע ראוי שייענש על מעשיו. הנקמה היא דין. כמו עשיית דין בנאצים ובעוזריהם. כך גם במפגעים ובמחבלים.
השאלה הבאה היא: מי מופקד על הנקמה? (המשך בשבוע הבא).
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן