כל טיפול נפשי אמור להביא את האדם להיות מחובר יותר לעצמו” ומשם לזולתו” ולה’ כמובן. רוב המשברים נובעים מחוסר חיבור עצמי. אולם אם אלפיים שנה אמרו לנו שה’ מסתתר בין העננים לבין הכוכבים” המצב היום הפוך. ככל שהאדם מחובר יותר לאדמה שמתחת לרגליו” ככל שהאדם מקורקע יותר כך הוא רוחני יותר… עלינו לעזור לעצמנו ליצור מקום” כלומר חיבור פשוט לרצון הפנימי. התפילה היא גם ה’מד-חום’ המשקף לאדם עד כמה הוא מתקדם בחיבור העצמי הזה” כלומר בחיבור לה’.
כי יש תורת משה ותורת האבות. התורה הראשונה נקנית בלימוד והשנייה היא טבעית. עלינו אחרי אלפיים שנות גלות לחזור לתורת האבות” אלה הענקים שהטביעו תורה בגנים שלהם” בטבעם” בגופם. הם יצרו בעבורנו מקום” מקום גיאוגרפי ומקום פנימי. “אמר רבי חלבו אמר רב הונא כל הקובע מקום לתפלתו” אלהי אברהם בעזרו וכשמת אומרים לו אי עניו אי חסיד מתלמידיו של אברהם אבינו” (ברכות ו” ב). ‘מקום’ הוא אחד משמותיו של ה’. ככל שלאדם יש יותר מקום משלו יש לו יותר חוויה של חיים” ממילא קיימת בו פחות קנאה. כי הקנאה נובעת מחוסר חיבור עצמי.
יש מחלוקת בעם שלנו אם כדאי להיות דתי או חילוני” אבל הנפש וה'” שניהם אינם מפסיקים לצחוק על האבסורד הזה. הרי בלי חיבור לגוף” לחוויה” ליצירה” איך נהיה בני תורה? הרי החזרה לארץ ישראל מגדירה לנו מחדש מטרת על שהיא – חיבור עצמי. המחלה היא הגלות. והחיבור לארץ הוא נקודת הבריאות שלנו. “תניא רבי ישמעאל אומר: ישראל שבחוצה לארץ עובדי עבודת כוכבים בטהרה הן” (עבודה זרה ח” א) כלומר זר לעצמו בהידור.
לאחר מכן” עלינו לחבר בין הטבעיות העצמית לבין מלאכת ההעמקה שבלימוד. הרב קוק טוען בספר אורות ש”האבות משפיעים את הצד הטבעי שבכנסת ישראל” ומשה רבינו את הצד הלימודי. והם ממוזגים זה בזה ומשפיעים זה על זה. ולעתיד לבוא יתחבר לגמרי משה עם האבות” ויגלה במשיח בצורה כלולה מכל” ולמעלה ראש ינשא הצד הטבעי שבכנסת ישראל” ‘מחשבתם של ישראל קודמת לכל’ (מדרש בראשית רבה א” ד)” ויתראה לעין כל שהוא שורש לכל התורה כולה”. (אורות ישראל” אורות” הראי”ה קוק” עמ’ קנ’).
לעתיד לבוא כלומר היום” נגלה שאין ארץ ישראל אלא מקום הנבואה” כלומר המקום המסוגל ליצור לאדם ולאומה מקום פנימי נפשי” חיבור עצמי” קרקוע” כלומר חיבור בין כל נטיות העם והנפש שכל יום הופכים מחוברים יותר ויותר…