פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ב)

האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ב)

האידיאולוגיה הגבעונית וצמיחת גאולתנו (ב)
השקפת העולם הגבעונית מתאפיינת באהבת ארץ ישראל ללא גבול” מוּכנוּת לחיות על פי התורה ללא פשרות וללא הנחות כלשהן” להט חלוצי” פשטוּת ותעוזה. יחד עם זה” יש בה גם כשלים רוחניים חמורים מאוד. בני נוער הנחשפים לקול הבוקע מהגבעות קולטים לתוכם גם את החלקים הפחות טובים של אידיאולוגיה זו. בשבוע שבעבר התחלנו לסקור את העקרונות הבעיתיים באידיאולוגיה הגבעונית. המאמר הנוכחי ממשיך את הסקירה הזו.
ב. מלכות ה’ ומדינת ישראל. האידיאולוגיה הגבעונית כמהה להופעת מלכות ישראל המתוקנת” מלכות ה’ ומדינת התורה. לכן היא מסויגת ממדינת ישראל החילונית” איננה מעריכה אותה ואיננה מחויבת לשמירת חוקיה שאינם יונקים מהתורה.
חשוב להבהיר שכולנו שותפים לכמיהה לכינון מלכות בית דוד” משיח ה'” “הוגה בתורה ועוסק במצוות… כפי תורה שבכתב שבעל פה” (רמב”ם הל’ מלכים). איננו בושים בכך” ומוכנים לעמד על כל במה ולהצהיר על תקוותנו למימוש חזון הנביאים. השאלה היא” מהו היחס למדינת ישראל העכשווית” היהודית דמוקרטית” שאיננה מלכות ישראל המתוקנת. האם יש לה ערך או לא? מו”ר הרב צבי יהודה זצ”ל היה משנן וחוזר ומשנן שמדינת ישראל – זו הממשית” שאנחנו מכירים וחיים בתוכה על אורותיה וצלליה – היא קודש. הרב לא היה תמים” הוא לא השלה את עצמו שמדינת ישראל היא טלית שכולה תכלת. הוא היה ער לבעיות החמורות בתחום המשפט והחינוך” ולא חסך את ביקורתו כלפי חולשותיה של ההנגנה המדינית. בשיעוריו ובשיחותיו הוא חינך אותנו שלא להשלים עם החסרונות של מדינת ישראל. למרות זאת הוא קבע שהמדינה היא קודש” וגם הצבא הוא קודש” וגם מדי הצבא הם קודש (הרצי”ה עודד את הרב שאר ישוב כהן שליט”א” יבדל”א” לעמוד תחת חופתו במדי צבא למרות הביקורת של חוגים ידועים בירושלים. הוא הסביר שמדי צה”ל הם קדושים יותר מהתלבושת המסורתית של הירושלמים מהישוב הישן).
הוי אומר: השאיפה לשלמות אינה צריכה להוביל לפסילת מה שאיננו עדיין שלם. שאיפתנו להופעת מלכות ה’ הנאדרת בקודש איננה צריכה לגרום לנו לזלזל במדינת ישראל” ראשית צמיחת גאולתנו. את הפסוק “מי בז ליום קטנות”” היה הרב קורא על תלמידי החכמים שבזים לגאולתנו כי היא קטנה יחסית לחזון הגדול. כך גם ביחס למדינת ישראל: היא קטנה יחסית לחזון הגדול של מלכות ה'” אבל טמונים בה זרעים שעתידים לצמוח ולהתפתח למלכות ה’. הרב צבי יהודה היה דורש על גאולתנו ומדינתנו את מאמר הירושלמי “גדול קידוש ה’ מחילול ה'”. המאמר תמוה: מהו מחדש לנו” וכי עלה על דעתנו שחילול ה’ גדול מקידוש ה’?! אלא היה הרב מסביר כי מאמר זה מתייחס לתופעות בחיים שמעורבים בהם יחד קידוש ה’ וחילול ה’. כיצד נתייחס אליהן – על פי הקידוש ה’ או על פי החילול ה’? משיב הירושלמי שקידוש ה’ מכריע. כך נתייחס למדינת ישראל: קידוש ה’ של עצמאות ישראל ושיבת השכינה לציון הוא המכריע.
מאלפת היא ההתכתבות בין הראי”ה קוק לבין הרב חיים הירשנזון על טיבו של המשטר שיוקם בארץ ישראל בשלבים הראשונים של שיבת ציון. הרב הירשנזון טען שלא יוקם משטר מלוכני אלא משטר דמוקרטי. בתשובתו התייחס הרב קוק אף הוא בצורה חיובית אל האפשרות של הקמת משטר שאיננו מלוכני אך מדגיש שזהו שלב מעבר בלבד עד להופעת המלך המשיח. “בענין מינוי מלך – אין צריך להאריך שכל זמן שלא נתגלה מלך המשיח בתנאיו המיוחדים” אין שום איסור להנהיג כח ממשלתנו באיזה צורה היותר נאותה” וכל מה שהוא יותר נראה לטובתן ולכבודן של ישראל הרי זה משובח”.
ג. ציות לחוקי המדינה. באידיאולוגיה הגבעונית ישנם ניצנים מובהקים של אנרכיזם. האנרכיזם היא אידיאולוגיה מאוד מפתה” מפני שהאנרכיסט הוא מעל לכל ומעבר לכל. הוא נאמן אך ורק לאמת שלו ואיננו מתחשב ב”מערכות השלטון המסואבות”. הוא חי בעולם של חופש מוחלט מפני שהוא איננו כפוף לשום חוק. אין לו כל אחריות למערכות השלטוניות הקיימות ולכן הוא מרשה לעצמו לחתור בשיטתיות תחתיהן במטרה להחליפן בטוב מהן. כלפי גישה זו נכון לומר: גם אם כוונתה רצויה” אין המעשה שלה רצוי. הראי”ה קוק זצ”ל הזהיר לא אחת שניפוץ מסגרות שלטוניות קיימות הוא צעד מסוכן גם כאשר המטרה היא החלפתן במסגרות טובות יותר. על דברי חז”ל (שבת יא א) “אם יהיו כל הימים דיו ואגמים קולמוסים… אין מספיקים לכתוב חללה של רשות” (כלומר: קשה לרדת לעומק ורוחב לב השלטון. העומד בראש השלטון “צריך להיות לו לב לכמה מדינות… ולכמה מלחמות ולכמה משפטים ביום אחד” רש”י)” פירש הרב קוק (עין איה שם) ש”סדרי החברה האנושית הם שלשלת גדולה” והפרטים רבים עד אין חקר והם אחוזים זה בזה. על כן אין למהר להתפרץ להרוס סדרי החברה המדינית גם אם יראה בה פרטים רבים שאינם לפי הצדק והיושר לפי דעו [= לפי הבנתו]. כי מי שמהרס איזה בנין על מנת לתקנו צריך לכלול בשכלו את כל תכונתו [של הבנין]. ובאשר אי אפשר לאדם להקיף את כל אורחות החברה האנושית לכל פרטיה” על כן לא יוכל להישען על בינתו… על כן ראוי להיות נאמן לכוח ד’ הממליך מלכים” ולצפות להרחבת הצדק והאמת על פי הסדרים הנהוגים בחיי החברה על פי מהלכם הקבוע בדרך שלום ואמת” מאין פנות אל המתפרצים המהרסים כל סדר” הבלתי מרגישים שיוכל להיות שבמקום תיקון אחד הבא מהריסה חצופה” יוכלו להימצא [= להיווצר] מגרעות וקלקולים רבים הנמשכים ממנה”. (המשך בשבוע הבא).
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן