פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > מן המיצרים אל המרחבים

מן המיצרים אל המרחבים

א. חשיבות וחומרה. כיוון שבית שני חרב בגלל שנאת חינם” והשלישי ייבנה בגלל אהבת חינם” שומה עלינו לעסוק בסוגיות אלו” ביתר שאת בתקופת בין המצרים. מה גם שאהבת חינם” והיפוכה” היא יסוד מוסד בכל התפתחות הנפש” ולכן העיסוק בה מן הראוי שיגבר ויהיה עקבי ושיטתי” ומקיף את תחומי התיקון והבניין” ולא כדבר שולי.
ב. ה”אני” במיצר. את אהבתו של האדם לעצמו אין לכאורה צורך להציג” היא נראית כה מהותית וקיומית” עד שאי אפשר לנו לחיות בלעדיה. משום כך” צריך ללבן ולזכך את המושג” ובל נטעה לחשוב שאהבת עצמי מסתכמת במה שאקבל לעצמי” שארוויח” שאיהנה” וכו’. טעות זו” מחירה – כניסה לכלא. לא כלא חיצוני בשם בג”ץ ה’דואג’ כל כך לזכויות הפרט” ובשם זה יכול לכלוא הורים בגלל מסירותם לילדיהם ולחינוכם” אלא כלא פנימי” כלא של אגואיזם. הפְּנים של הנפש שונה מהפָּנים. עמוק בתוככי הנשמה” היא מחוברת לחיי האומה” כי משם חוצבנו. “ישראל – נשמה אחת וגופות מחולקים”. לכן” אם אתכחש לכל ואומר “שלום עלייך נפשי”” ואפרוש מן הציבור” אז נשמתי תעיד בי” וכן קורות ביתי” שאני חוטא כלפי עצמיותי האמתית” ואין כפרה לחטא כזה.
ג. ה”אני” במרחב. לפיכך הרגישות והנתינה לזולת מבטאות לא רק אכפתיות חברתית מוסרית” אלא הן בעיקר הביטוי הנאמן והמדויק של חירות האדם וכבודו – “לכבד את הבריות”. אולי משום כך אמרה תורה “ואהבת לרעך כמוך אני ה'”” כי החותם האלקי האמתי בנפש הישראלית הוא שתביעתה ל”כמוך” – דווקא מצמיחה את “ואהבת לרעך”. ויתכן שאנשי הבית השני שעסקו בתורה ובמצוות נשארו נעולים בתפיסה האנוכית החיצונית – שתאהב את רעך רק כשהוא כמוך – ואם לא הריהו אפיקורוס. כך היו הם בעצמם מעוותים ולא היו ישרים בהליכות עולמים.
ד. זכור האחווה ושכח השנאה. מתוך הכנות והישרות הטבועות בנו” נבין מתוך “בנים אתם לה’ אלוקיכם” ש”אחים אנחנו”. המכנה המשותף בין איש לרעהו בישראל” אינו קשור לעדה” לדעה ולסגנון” אלא הוא נשמתי” אלקי” ואינו מוחלף בשום מצב. משימותינו המבטאות אחווה” מתבהרות במצוות הסיוע בהשבת אבידה” כשהתורה מאירה ומדגישה שוב ושוב “אחיך” לעומת מה שמתואר באותו הקשר במקום אחר כ”שונאך”. אבל היא הנותנת. מצווה עלינו לזכור את האחווה” להציפה” לטפחה” להאירה” לשים אותה במרכז סדר היום האישי והציבורי ומה שביניהם” ואילו את המפריד והמפצל” צריך לשכוח” להסיר” לדחוק לשוליים ולהתעלם.
ה. נפשי חברתי לאומי. אם אמנם סדר היום והמושגים נקבעים לפי המפתח הפנימי-נשמתי” והדעת אינה סובלת והלב אינו נמצא במחלוקות החיצוניות” אז נפתחת הדרך לגילוי גבורתם של ישראל ומסירותם בעת שלום ובעת מלחמה. הדבקות במשימה” הרעות” רוח הלחימה” אינם עניין של מקצועיות גרידא” אלא דברים התלויים בנשמותינו. כי העצמיות” היא המנוע העיקרי של האדם במהלך חיינו בחבלי משיח” ודווקא הפרטיות הופכת כלי להופעת העצמיות בטהרתה ושליחותה בעולם. שנאת אומות העולם אלינו” ההולכת ומתגברת ללא מעצור וללא בושה” רק מעוררת אותנו להיות עוד יותר מה שאנחנו באמת” “הן עם לבדד ישכון”.
ו. האמת והשלום אהבו. האהבה העצמית מקורה אפוא ביסוד האמת שבנפש” שם מתגלות בטבעיות אהבת הזולת והאומה וכל מה שביניהן. לפיכך בסתירה המדומה בין האמת לשלום” נמצאת האהבה כ”כתוב השלישי המכריע ביניהם”. ממש כמו התנהגותם של בית שמאי ובית הלל” שלא הסתירו ייחודם” דעותיהם ומחלוקתם” כולל בענייני אישות ומשפחה” אך לא נמנעו “מלשאת נשים אלה עם אלה”. כלומר לא ערבבו משקעים אישיים בתוכן שיטתם” ולא הפכו את החולקים עליהם לעוינים ברמה האישית הנפשית.
כשהאהבה נקייה ואמתית” אז בירור האמת הוא חלק ממנה ללא כחל וסרק. ומתוך אהבה כזאת לא נכנסים לקטנות” לנמיכות הדעת” למידות מקולקלות” לקצף וכעס ולאיבוד עשתונות.
ז. אם בהר חצבת אבן. לפי חורבן המקדש” כן נוכל לצפות לבניינו. קמח טחון טחן טיטוס – שרף והחריב” כי הקלקולים בישראל הם בעצם המחריבים ומקורם בגאווה כמו גם באנוכיות” הם המצרים ההולכים ונעשים צרים בקטנותם עד שהנפש נחנקת” ואנו צריכים לחצוב בנפש ולהסיר ממנה את הקליפות והמניעות ולשחרר ממנה את החנק.
אם נסתובב מסביב ולא נכנס פנימה לשערי הלב ונתקן את שנאת החינם” הקטרוגים והפיצולים המלאכותיים” לא ייבנה הבית. כי זה השלישי” לא יהיה אחריו בית אחר” ולא תהיה גלות אחרי הגאולה השלישית.
את לקחי החורבנות צריכים להפיק” כדי שזריעתנו והכנותינו לשלישי – תשאנה את הפרי הראוי. וכאשר שוחט אלקים את היצר הרע בחבלי משיח (סוכה נב)” אמנם הוא נראה כהר אך הוא בעצם חוט השערה. כי כמו שראינו שאהבת חינם יכולה להתחיל באדם ובעצמיותו” ודווקא משם להיות נקייה ואידיאליסטית” כך גם היצריות בתכונתה הכללית.
כור ההיתוך הישראלי” אינו אפוא רק בין מחנות וזרמים” קבוצות ודעות” אלא הוא מסלול מורכב של בניית נפש אוהבת” נקייה” הנלחמת על צדקת דרכה” מתוך ענווה וטהרה” ולא מתוך כוחניות ואכזריות. חינם נמכרנו כי מאסנו בעצמנו” ולא בתחליפים חיצוניים ניגאל” אלא בעבודת הנפש וטהרתה” עד שנבנה ארצנו ארץ מולדת החיה חיי זוהר חיי דרור אמתיים להצמיח אהבה אמתית בפרט ובכלל ובמה שביניהם” ואלו הם המרחבים האמתיים שיעננו ה’ להיפתח אליהם באמת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שיעור לחיים: כך תעלי על הדרך לבניית הבית המושלם עבורך
Shape-2
שיעור לחיים
מבט חדש על חודש אדר: תורה וקודש – עול או חירות?
Shape-2
חודש אדר5
להתגבר על המרחקים
Shape-2
machon
להשתתף בצרת הציבור
Shape-2
machon
Shape-2
machon
אוהב שלום ורודף שלום
Shape-2
machon
ממשימה למשימה
Shape-2
machon
צדיק טוב וצדיק שאינו טוב
Shape-2
machon
בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ – שיחה לפורים
Shape-2
machon
וקראתם דרור – שיחה לפרשת כי תשא
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן