פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > נוער הגבעות שבתוכנו

נוער הגבעות שבתוכנו

ד”ר מיכאל אבולעפיה
יש בתוך כל אחד קול עמוק שרוצה לצעוק” לצאת מהמצר אל אור החופש” קול שלא מוכן להתחנף יותר ולהשלים עם החסרונות של המציאות” מצב זה אינו ממקום של תורה אלא ממקום של תפילה. הילדים ברובם חונכו ללמוד תורה בעוד מגמתם הנשמתית היא דווקא התפילה” לא ‘בר אוריין אלא גבר דחיל חטאין’ (מתוך שבת לא” ב). לשם כך הקימו מוסדות חינוך דתיים המחנכים גם למוזיקה” לחקלאות” לעבודת בנייה” לסיירות… שכן זו מטרת הלימודים – לפתח את כל כוחות הנפש יחד עם לימוד התורה” שתצא מאתנו תפילה אמתית” יראת שמים שהיא ראייה שמימית של המציאות. במערכת החינוך יש לעסוק בעיקר בלגדל ילדים בעלי יראת שמים” ילדים שידעו ללמוד מתוך מפגש כן עם המציאות את נקודת האור המסתתרת בתוכה. ובשביל אידיאל זו צריך כמובן ללמד אותם גם הרבה תורה. אך המאבק כאן לא יישא פרי אלא ההכלה…
יש מחלוקת גדולה בין תורת הרב קוק לתורות ניאו-חסידיות” אולם נראה שדיון פנימי מעין זה קיים בתוכנו… האם המציאות צריכה להישבר על מנת לקבל תורה חדשה – תורת המשיח – או האם המציאות היא פרי רצונו יתברך ועלינו לגלות מתוכה את דבר ה'” האם עיקר העבודה של האדם היא לזהות את התוהו להביא לו תיקון בכפייה או שדווקא מתוך הקשבה אל המציאות ה’לכאורה’ לא אידיאלית” שם מסתתרים אורות הכי גבוהים של שכינה” נתקן יותר עמוק וטוב” על ידי גילוי של ‘אור חדש על ציון תאיר’. האם על האדם להחליף מוחין או לגלות מתוך מה שיש את דבר ה’. האם על האדם להתגרש” או לגרש ילד שדעותיו סותרות את דעות הבית – או שעלינו ללמוד מכל מציאות שבורה לתקן את עצמנו מתוך רחמים גדולים. כלומר המחלוקת העיקרית היא מה מקום הכוח המדמה – האם הוא כוח שפועל בדיעבד” כוח שמסוגל להכיל מציאות נושאת הפכים” או האם המדמה הוא הבלבול” התוהו של הנפש.
זהו כוח הנמצא אצל כל אדם” והוא שורש אהבת חינם” כוח שמסוגל להביט עמוק בתוך המציאות ולראות שם את מה שה’ רוצה מאתנו. למשל בחינוך ילדים צריך לפתח אצלם כוח המדמה כלומר היצר הטוב המסוגל להכיל את היצר הרע. כמו בסיפור ה’אינדיק'” שבו הנסיך חושב שהוא תרנגול הודו ונופל לשיגעון” בא הזקן ומתכופף אליו” אינו שופט אותו או מבקר אותו אלא הוא חי אותו” מתדמה לו. זה דומה ליצר הטוב של האדם שמכיל את כוחות ההרס שבו והופך אותם לכוחות של יצירה” ובכך מצליח להתגבר עליהם. האם החשיבה צריכה להיות כוללת את כל פרטי המציאות מתוך כבוד אליה על מנת לשנותה” או האם צריך לאנוס את המציאות בשם האמת על מנת להביא למציאות צודקת יותר. האם צריך לצבוע את הבטונדות בדגלי ישראל כדי לרומם את העם או במקום זה לכתוב שה’ הוא המלך? ובכלל” איך להכיל נוער שכך מתנהג” האם להיות צודק או חכם…
האם מותר לקחת ילדים למערכת חינוכית לא מתאימה אבל שמתאימה לאידיאולוגיה שלנו או האם חשוב באמת לחנוך את הנער על פי דרכו” האם מותר לחיות את האידיאל בלי לכבד את מגבלות האומה” הגוף” החוויה.
שני הקולות קיימים באדם” עלינו לבחור במה לטווח ארוך נצליח לחזק בסבלנות את הנפש של הפרט ושל האומה מתוך מוסר” אחדות והתייחסות למציאות הלאומית והבין לאומית… כי זו דרך הגאולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן