פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > הַחַיִל וְהַחֹסֶן – חלק ב’

הַחַיִל וְהַחֹסֶן – חלק ב’

סידרת “הַחַיִל וְהַחֹסֶן”
חלק ב’: צבא יהודי צועד על כשרותו| מאת: נתן קוטלר
“וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד”
(דניאל יב” ג)
בשבוע שעבר ראינו שהשמירה על הכשרות מבטאת את הנאמנות ל’אני’ האמיתי שלנו ובכך מרתיעה את אויבינו ומחזקת את הגבורה הפנימית שלנו שמונעת מאויבינו לשלוט בנו. הפעם נראה מהי מעלת משגיחי הכשרות.
מצדיקי הרבים
תפקיד משגיח הכשרות הוא אחד התפקידים החשובים והיסודיים ביותר של הרבנות הצבאית. הצבא כידוע צועד על קיבתו וצבא יהודי צועד על כשרותו. משגיח הכשרות אחראי על כשרות מזונם של מאות ולפעמים אפילו אלפי חיילים. בזכות משגיח הכשרות החיילים יכולים לאכול בלב שקט ביודעם שהאוכל כשר לפי ההלכה. אנו רואים שמי שדואג שאחרים יאכלו כשר” נקרא מצדיק את הרבים. בספר דניאל נאמר “וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד” (דניאל יב” ג). ומי הם מצדיקי הרבים? “רבי מנחם בן רבי יוסי אומר אילו החנוונים המעשרים פירותיהם כראוי ומאכילין את ישראל” עליהם הוא אומר ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד” (מסכת שמחות דרבי חייה ג” ח).
ומדוע מצדיקי הרבים משולים ככוכבים?
כוכבים – גדלות נסתרת
ה’בן איש חי’ מלמדנו “כי הכוכבים נראין לעינינו קטנים מן השמש” אך באמת הם גדולים יותר” אלא כי מחמת גובהן נראין קטנים” (בן יהוידע ב”ב ח” ב). אמנם ה’בן איש חי’ כותב זאת לגבי מלמדים בתלמוד תורה” אך נראה שהדברים נכונים לגבי משגיחי כשרות. המשותף לשני התפקידים הללו הוא עבודה יומיומית מאתגרת הדורשת המון סבלנות” עיסוק בפרטים קטנים ועבודה שלא תמיד מוערכת מספיק. אך יחד עם זאת” מדובר בתפקידים עם מסירות נפש ועשייה גדולה הבונה את הרוחניות של עם ישראל. חז”ל ממשילים את שני התפקידים הללו לכוכבים. כשם שהכוכבים נראים מרחוק קטנים” ככל שמתקרבים רואים שהם באמת גדולים מאוד. כך גם תפקידים אלו” כשמביטים עליהם מרחוק ובשטחיות הם אולי נראים פשוטים” אך כאשר מתקרבים ומתבוננים לעומק” רואים שתפקידים אלו באמת חשובים ונשגבים ביותר.
בעולמו של הקב”ה ישנו כלל שככל שדבר גבוה ונשגב יותר” כך הוא נסתר יותר. משום שאחרת העולם לא יהיה יכול לעמוד בפני אור גדול כל כך (ראה: פסחים נ” א; ב”ב י” ב; זוהר בהעלותך קנ”ב” א; מאמרי הראיה ח”א עמ’ 170). ולכן ה’בן איש חי’ מלמדנו להסתכל על העולם מתוך ראייה פנימית” “אלא כי מחמת גובהן נראין קטנים”” דווקא משום שלהיות מלמד בת”ת או להיות משגיח כשרות זו מעלה נשגבת וגבוהה כל כך” לכן כלפי חוץ אולי תפקידים אלו נראים קטנים.
גבורה בקרב
המעשים ‘הקטנים’ (שנראים קטנים אך אינם באמת קטנים) מצמיחים את המעשים הגדולים (ראה: באהבה ובאמונה 1019 ‘מגילת רות ורועי קליין’)” וכפי שמלמדנו הרב קוק “אלא שהדברים הקטנים מצטרפים להשלמה היותר עליונה” ונמצא שאינם באמת דברים קטנים כלל” (פנקס י”ג סעיף י”ב). בזכות המסירות היומיומית של משגיחי הכשרות” הקדושה והטהרה בצבא מתגברות ועל ידי זה הלוחמים מקבלים גבורה פנימית להחליט החלטות אמיצות.
זכות ואחריות
זו זכות לזכות את הרבים כדברי חז”ל “משה זכה וזיכה את הרבים זכות הרבים תלוי בו” (אבות ה” יח). ולכן צריך להזדכך כדי להיות ראוי לזכות את הרבים.
ניתן להבין את המושג “זכות הרבים תלוי בו” בשני מובנים” זכות ואחריות. רבי שמעון בן צמח דוראן מלמדנו “משה זכה וזיכה את הרבים שניתנה להם תורה על ידו” זכות הרבים המקיימים אותה תלוי בו” כאילו הוא עושה כל אותן מצוות” יתר על צדקותיו. וכן הדין לכל המזכה את הרבים” כל מה שעושים ישראל הרי הוא כאילו הוא עשאו” (מגן אבות לרשב”ץ שם). ולכן כאשר משגיח כשרות עושה מלאכתו נאמנה ומתוך כך הלוחמים אוכלים כשר ומתמלאים בקדושה ובגבורה פנימית ומתוך כך מחליטים החלטות אמיצות בלחימה” יש למשגיח הכשרות שותפות בעשייה הגדולה הזאת. אולם” כגודל הזכות כך גודל האחריות ולכן חז”ל אומרים “זכות הרבים תלוי בו”. ולכן ההתמלאות בקדושה של הלוחמים שמאפשרת גבורה פנימית בקרב” תלויה בין היתר בעבודתו של משגיח הכשרות.
סייעתא דשמיא
בפרשת שמיני נאמר בהקשר לשמירה על הכשרות: ” כִּי אֲנִי ה’ אֱלֹקֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי” (ויקרא יא” מד). ‘אור החיים’ הקדוש לומד מכאן שכאשר שומרים על הכשרות” הקב”ה נותן סייעתא דשמיא שהכשרות אכן תישמר. “אם אתם מתקדשים אני אקדש אתכם לבל יכנס לגופכם דבר שיקוץ על דבר אומרם (חולין ה” ב) ‘אין הקב”ה מביא תקלה על ידן וכל שכן צדיקים עצמן'” והעמידו התוספות (ד”ה צדיקים) מאמר זה בדבר איסור הנכנס לגופו של אדם כי הקב”ה ישמרהו בזה” (שם; וראה: רבי יעקב קאשטרו – מהריק”ש” הגהות ‘ערך לחם’ יורה דעה).
זכיתי לעסוק מעט בכשרות במהלך תפקידיי ברבנות הצבאית” וראיתי את דברי ‘אור החיים’ הקדוש מתגשמים שוב ושוב נגד עיניי. כאשר דואגים לכשרות לשם שמים בדרכי נועם אך בנחישות” הקב”ה נותן המון סייעתא דשמיא לשמירה על הכשרות.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן