פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > מדוד לשלמה – מלכים א פרק ב

מדוד לשלמה – מלכים א פרק ב

מדוד לשלמה – מלכים א פרק ב

מצינו בתנ”ך שתי שושלות ייחודיות” שנוסדו על ידי הקב”ה ונכרתה להם מאיתו ברית הקיום הנצחי – בית ישראל ובית דוד (עיין ירמיהו לג” כה-כו) .
הפטרתנו מתארת את הציוויים של דוד לשלמה לפני מותו” בשעה שהעביר לו את המלכות. בזה היא קשורה לעניין המרכזי בפרשתנו – ייעודי יעקב וברכותיו לשבטים בשעה שקרבו ימיו למות.
ובאופן כללי יותר: פרשה והפטרה זו עוסקות שתיהן בנקודת המעבר מן השלב הקשה והארוך של הקמת השושלת” אל השלב היציב והקבוע. הן חייו של יעקב אבינו (ולמעשה: חיי שלושת האבות) והן מלכותו של דוד המלך התאפיינו במאבקים ובקשיים סביב העמדת עם ישראל או המלוכה הנצחית. שניהם ספגו אף נסיגות קשות בהקשר של העמדת בניינם: זמן רב נראה היה כי בניו של יעקב שרויים בפירוד ובמחלוקת” ואצל דוד – שאול אשר ניסה למנוע את מלכותו” אבשלום בנו כבש את מלוכתו ודוד המלך גלה” ובהמשך – גם שבע בן בכרי ואדוניהו.
רק באחרית ימיהם” לפני מיתתם” זכו שניהם לגלות כי לא די בכך שהם מותירים אחריהם המשך ראוי לשושלת” אלא שדור ההמשך אף מתחיל שלב חדש – אצלו השושלת תהיה שלמה” והוא כבר יזכה ליציבות וקביעות:
יעקב מגלה כי בניגוד לצרותיו ואבלו על יוסף” הוא זוכה לבסוף להשבתו אל בין השבטים” ואף להכפלת כוחו לשני שבטים: “וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה לִי הֵם אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי” (בראשית מח” ה). ובניגוד לפירוד הקשה בין בניו” הוא זוכה למות מתוך אחדות של כל בניו ואסיפתם סביב מיתתו.
דוד המלך שמנחיל את מלכותו לשלמה יודע שמלכותו תהא גדולה אף משל עצמו” כפי שייעד לו בניהו (מלכים א א” לז): “כַּאֲשֶׁר הָיָה ה’ עִם אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ כֵּן יִהְיֶה עִם שְׁלֹמֹה וִיגַדֵּל אֶת כִּסְאוֹ מִכִּסֵּא אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ דָּוִד”. בהתאם לכך הוא מצווה את שלמה שלושה ציוויים אשר קשורים שלושתם לתיקון המחלוקות והפירודים שנוצרו בחיי דוד” ובראשם מרד אבשלום:
א. לדאוג להריגת יואב אשר הרג את אבנר” ולאחר מכן את אבשלום ואת עמשא שר צבאו” ומנע בכך את סיום המחלוקת איתם בדרכי שלום.
ב. לעשות חסד עם בני ברזילי הגלעדי אשר תמך בדוד בבורחו מפני אבשלום.
ג. לדאוג להריגת שמעי בן גרא אשר קילל את דוד בבורחו מפני אבשלום.
כאשר שלמה יבצע את כל אלו עתיד הוא לזכות לשקט ולשלווה ללא שום ערעור שידמה לערעורים הרבים שקמו על מלכות דוד” וכן מסתיימת ההפטרה (ב” יב): “וּשְׁלֹמֹה יָשַׁב עַל כִּסֵּא דָּוִד אָבִיו וַתִּכֹּן מַלְכֻתוֹ מְאֹד”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים להפטרת ויקהל-פקודי: הכותרת שכולם מחכים לה
Shape-2
כשכותרות העיתונים יבשרו
הסודות של פרשת זכור: אסור לשכוח, אסור לוותר
Shape-2
שבת זכור4
מבט חדש על בריאת העולם
Shape-2
machon
‘חוקי הטבע’ של גאולת ישראל
Shape-2
machon
ההתעוררות לבניית ביהמ”ק השני בחודש אלול
Shape-2
machon
“עין בעין יראו בשוב ד’ ציון”.
Shape-2
machon
הפטרת עקב (ישעיהו מט) – ודאות הגאולה של ישעיהו
Shape-2
machon
הפטרת מסעי (ירמיהו ב) – המינימום: הכרת החטא
Shape-2
machon
ה’טווח הקצר’ של נבואות ירמיהו
Shape-2
machon
הפטרת בלק (מיכה ה) – החיקוי של בלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן