פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סיבוכים… ושלמות

סיבוכים… ושלמות

סיבוכים… ושלמות
הרבנית ריבה זוננבליק
יעקב אבינו חי חיים מסובכים מאוד. עוד בבטן אמו הוא מתגושש עם אחיו עשיו. בלידתו נאחז יעקב בעקב עשיו במאמציו להיות הראשון שייוולד. עשיו רוצה להרוג את יעקב ולכן יעקב נאלץ לברוח מביתו. אליפז רודף אחרי יעקב בנסיון להרגו ורק לאחר שלקח את כל רכושו הניח לו שהרי עני חשוב כמת. החתונה של יעקב מסתבכת כאשר מתברר לו בבוקר “והנה היא לאה” ולא רחל כפי שחשב. יעקב עובד עשרים שנה אצל לבן שגוזל את משכורתו. דינה בת יעקב נלקחת על ידי שכם בן חמור שרוצה אותה לאישה. שמעון ולוי הורגים את אנשי שכם וכתוצאה מכך יש איום ממשי על חיי יעקב משפחתו. השנאה שבין יוסף לאחיו שמסתיימת בבור ובמכירתו לישמעאלים. שבע עשרה שנה מתאבל יעקב על יוסף ואינו מתנחם. שמעון נלקח לבית האסורים במצרים ועוד סיבוכים רבים. יעקב מתמודד עם כל הסיבוכים הללו בישרות” בתמימות ובגבורה. גם בסוף ימיו כאשר יעקב מברך את הבנים של יוסף” מנשה ואפרים” הוא משכל את ידיו ומברך את אפרים הקטן שגדול יהיה ואילו מנשה הבכור יהיה פחות מאחיו. לכאורה” אומר הרב צבי יהודה” הסיבוכים נתפסים כחולשה. אך באמת כל המציאות מלאה בסיבוכים” סיבוכי הרוח שבתוך הגוף החומרי” סיבוכי היצר וסיבוכי נפשו של האדם. אומרת הגמרא “יעקב אבינו לא מת… מה זרעו בחיים אף הוא בחיים”. כלומר יעקב אבינו זה אנחנו” עם ישראל. הסיבוכים שעוברים על יעקב הם הסיבוכים שעוברים על האומה הישראלית. הסיבוכים האלו הם חלק ממציאות חיי אומה החיה חיים של דבקות ברבונו של עולם בתוך חיים ארציים” חומריים ומורכבים. אומרים חז”ל שיעקב הוא בחיר האבות. מה פירוש הדבר” האם יעקב הוא המובחר והנעלה מבין שלושת האבות? אלא” מבאר הרב צבי יהודה” שהיכולת של יעקב לממש בחיי משפחתו המורכבים את היושר והאמת” את המוסר והצדק יש בה הדרכה לחיי אומה שלמה החיה חיים לאומיים בארצה. במובן הזה יעקב הוא בחיר האבות” כלומר מסקנת האבות. אחרי אברהם איש החסד הענק ויצחק מוסר הנפש הנעלה והמיוחד מופיעה גבורתו של יעקב שיודע לסדר בגבורה עילאית את היושר העליון בתוך המציאות הסבוכה. יעקב מברך את הבנים” השבטים” כל אחד וברכתו המיוחדת. האב- יעקב” והבנים- השבטים הם בעצם מהות אחת” בנין אחד שלם. וכל הברכות של יעקב לבניו הם הדרכות לגילוי המיוחד שבכל אחד ואחד מהם. אומר הרמב”ם בהלכות שמטה ויובל: “משגלה שבט ראובן ושבט גד וחצי שבט מנשה בטלו היובלות” שנאמר: ‘וקראתם דרור בארץ לכל יושביה'”” מתי קוראים דרור לכל תושבי הארץ אחת לחמישים שנה ומקיימים את היובל? “בזמן שכל יושביה עליה. והוא שלא יהיו מעורבבין שבט בשבט” אלא כולן יושבים כתקנן”. מכאן שמצות היובל מתקיימת רק כאשר כל שבט ושבט יושב בנחלתו בנפרד. כל שבט ותכונתו” כל שבט ותפקידו בבנין האומה. ברכת יעקב לבניו מבררת את תפקידו של כל שבט ושבט: “זבולן לחוף ימים ישכן”” זבולון ממונה על היחסים המסחריים והבינלאומיים” בין עם ישראל לעמים. “יששכר חמור גרם רובץ בין המשפתים” אומר רש”י: “סובל עול תורה כחמור חזק שמטעינין אותו משאוי כבד”. יששכר עניינו ריבוי לימוד ושקידת התורה. כל שבט על משמרתו יעמוד וכאשר כל שבט ממלא את תפקידו אז בניין האומה הישראלית מופיע בשלמותו בארץ ישראל. וכדברי הרב באורות “ומזבח ה’ ההרוס יבנה עוד הפעם על ידי שנים עשר אבנים” כשנים עשר שבטי בני יעקב”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

Shape-2
machon
הויכוח בין ישראל ליוון
Shape-2
machon
מה הצניעות שברחל ?
Shape-2
machon
סיבוכים… ושלמות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן