פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > מדוע הקטן יגדל ממנו?

מדוע הקטן יגדל ממנו?

יעקב אבינו” בבואו לברך את בניו של יוסף אפרים ומנשה” מקדים את ברכת אפרים הקטן למנשה הבכור בשכלו את ידיו” היינו” שם את יד ימינו על ראשו של אפרים ואת יד שמאל על ראשו של מנשה. יוסף רוצה לשנות את הדבר באומרו אל אביו: “לא כן אבי” כי זה הבכור שים ימינך על ראשו” וימאן אביו ויאמר ידעתי בני ידעתי גם הוא יהיה לעם” וגם הוא יגדל” אולם אחיו הקטן יגדל ממנו וזרעו יהיה מלא הגויים” (בראשית מח” יח-כ). רש”י מפרש מדוע הקדים יעקב את אפרים למנשה” כי מאפרים יצא יהושע בן נון אשר ינחיל את הארץ וילמד תורה לישראל” וכל העולם יתמלא באמונה בצאת שמעו ושמו” כשיעמיד חמה בגבעון וירח בעמק אילון” בעוד שממנשה יצא גדעון שהקב”ה עושה נס על ידו אבל אינו משתווה לפועלו של יהושע – כיבוש הארץ ולימוד התורה.
נכון לעכשיו” דורנו” דור שעלה לארץ אחרי אלפיים שנות גלות המשולה למדבר” מקביל לדורו של יהושע שעלה וכבש את הארץ אחרי גלות מצרים וארבעים שנה במדבר. כשם שיהושע בן נון כבש את הארץ ולימד תורה את ישראל ואפילו השמש והירח נרתמו למשימה קדושה זו בעומדם בגבעון ובעמק איילון” כן גם עם ישראל בשובו לארץ ישראל. מהלך זה משפיע על כל האנושות כולה ועל כל הבריאה כולה באופן גלוי ונסתר. כל האנושות כולה חשה שכל אירוע בארץ ישראל נוגע לכלל האנושות כי “ישראל כְּלב באומות” (כוזרי מאמר ב)” וכל מה שבלב משפיע על הכול” מכאן ההתעניינות הגדולה בעולם על הנעשה במדינת ישראל בלי שום פרופורציה לגודלה.
אבל לא רק כיבוש הארץ והקמת מדינת ישראל משפיעים על העולם” גם לימוד התורה בכלל ולימוד התורה בארץ ישראל בפרט כדברי חז”ל “ויהי ערב ויהי בקר יום השישי – ה”א יתרה למה לי? מלמד שהתנה הקב”ה עם מעשה בראשית ואמר להם אם ישראל מקבלים התורה אתם מתקיימין ואם לאו אני מחזיר אתכם לתהו ובהו”. אשרינו מה טוב חלקנו וגורלנו שאנו רואים עין בעין כיצד אנו שבים לארצנו ושבים לתורתנו ומתקיים בנו מאמרו על ישראל: “והיה אלקים עמכם והשיב אתכם אל ארץ אבותיכם” (בר’ מח” כא).
בציפייה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן