פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סידרת “הַחַיִל וְהַחֹסֶן” – חלק א’: כשרות זה מבצעי

סידרת “הַחַיִל וְהַחֹסֶן” – חלק א’: כשרות זה מבצעי

סידרת “הַחַיִל וְהַחֹסֶן”
חלק א’: כשרות זה מבצעי | מאת: נתן קוטלר
החוסן של החיל הוא הרוח כפי שנאמר: “לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה’ צְבָ-אוֹת” (זכריה ד” ו). בסדרת מאמרים זו נברר מה מקום הרוח בצבא יהודי בתקופתנו” עת התחיה.
כשרות וביטחון המדינה
‘אור החיים’ הקדוש כותב לגבי השמירה על כשרות “עוד ירמוז שבאמצעות שמירת מצוה זו [=כשרות] לא ישלטו עכו”ם בעם בני ישראל” (ויקרא יא” מד). וכן ה’שפת אמת’ כותב על פי הזוהר: “השומר פיו ממאכלות אסורות אימתו מוטלת על הברואים” (מצורע תרנ”ו). דברי ‘אור החיים’ הקדוש וה’שפת אמת’ צריכים ביאור” מה הקשר בין שמירה על כשרות לבין ביטחון המדינה? מדוע שמירה על כשרות תמנע מאויבינו מלשלוט בנו? ואיך שמירת כשרות גורמת לאדם להטיל אימתו על הברואים?
וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ
כאשר אנו נאמנים ל’אני’ האמיתי שלנו וחיים לפי הייעוד שלנו” ממילא אויבינו לא יוכלו לשלוט בנו” אלא אדרבה ייראו מפנינו. כפי שנאמר “וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה’ נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ” (דברים כח” י).
הזוהר מלמדנו להתבונן על המציאות מתוך ראיה פנימית: “בוא וראה” כמה יש לבני אדם להשגיח בעבודת הקב”ה” כי כל מי שמשתדל בתורה ובעבודת הקב”ה” פחדו ואימתו מוטל על כל. כי כשברא הקב”ה את העולם” עשה כל בריות העולם” כל אחד ואחד בצורתו כראוי לו” ואחר כך ברא את האדם בצורה עליונה” והמשילו בכח צורה זו על כל הבריות” וכל זמן שהאדם עומד בעולם” כל הבריות” כשנושאים ראשם ומסתכלים בצורה העליונה של האדם” כולם מפחדים אז ורועדים מפניו… והדברים נאמרים” רק כשמסתכלים ורואים בו צורה הזו והנשמה בו” (ח”א קצ”א” א” השווה: אליהו זוטא טו). כאשר עם ישראל זוקף את קומתו הרוחנית ומאפשר לצורתו העליונה להופיע” ממילא אויביו יפחדו ממנו ולא יוכלו לשלוט בו.
הזוהר מלמדנו ששמירה על הכשרות מבטאת את הצורה העליונה של האדם” כפי שמצינו לגבי יחזקאל “בוא וראה” יחזקאל שמר את פיו ממאכלות אסורות” שכתוב ‘וְלֹא בָא בְּפִי בְּשַׂר פִּגּוּל’ (יחזקאל ד” יד)” זכה ונקרא משום זה בן אדם” (זוהר שם). יחזקאל נקרא ‘בן אדם’ משום שאיפשר לצורת האדם שלו להופיע באמצעות השמירה על הכשרות ובכך ביטא נאמנות ל’אני’ האמיתי שלו.
הזוהר כותב כי כיוון שדניאל שמר כשרות ולא אכל מפת בג המלך (ראה: דניאל א” ח) “על כן זכה הוא ונתקיים בצורת אדם. כי כל דברי העולם” כולם מפחדים מפני צורת אדם” שהוא מושל על כולם והוא מלך על כולם” (זוהר שם). ומתוך כך ניצל מהאריות (ראה: דניאל ו” כג) “דניאל לא נשתנה צורתו כשהפילוהו בבור האריות” ומשום זה ניצל” (זוהר שם). אם כן” מאחר שדניאל שמר על צורת האדם שלו שהתבטא בשמירה על הכשרות והיה נאמן לערכיו” לכן האריות התמלאו ביראה ממנו ולא נגעו בו.
שמירת הכשרות מבטאת את הנאמנות לערכים למרות האתגרים ובכך מגלה את ה’אני’ האמיתי שלנו” ולכן אויבינו מתייראים ממדרגתנו הרוחנית שמופיעה בעולם.
בנוסף” כאשר אנו נאמנים למי שאנחנו באמת” אנחנו חדורים באמונה בצדקת הדרך ויודעים מדוע אנחנו נלחמים. וכאשר צבא נלחם באמונה ובנחישות מתוך ייעוד ומטרה ברורה” אי אפשר לעמוד מולו.
גבורה ודעת במלחמה
שמירה על הכשרות לא רק מרתיעה את האויב בכך שמבטאת נאמנות ל’אני’ הפנימי שלנו ואמונה בצדקת הדרך” אלא גם מוסיפה קדושה וטהרה” כדברי הרמב”ם בסוף הלכות מאכלות אסורות: “וכל הנזהר בדברים אלו [=שמירה על כשרות] מביא קדושה וטהרה יתרה לנפשו. וממרק נפשו לשם הקב”ה שנאמר “וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי” (ויקרא יא” מד; ראה: של”ה בשער האותיות ‘קדושת האכילה’).
וכל שכן במחנה בצבאי צריך קדושה וטהרה (דברים כג” טו) כדי לקבל החלטות אמיצות וכדי שרוח ה’ תוכל למלא אותנו בגבורה ובדעת. כדברי הרמב”ם במורה נבוכים (ב” מה) שגבורה במלחמה מתוך אומץ מגיעה מתוך ‘רוח ה”: “תחלת מעלות הנבואה שילווה את האדם עזר אלקי יעוררו ויזרזו לעשות טובה גדולה בעלת ערך” כגון הצלת קבוצת חסידים מידי קבוצת רשעים” או הצלת חסיד גדול” או השפעת טובה על אנשים רבים” וימצא מצד עצמו לכך התעוררות ודחיפה לפעולה” וזה נקרא רוח ה'”.
הרתעה והתקפה
לכן עכשיו מובנים דברי ‘אור החיים’ הקדוש וה’שפת אמת’ שפתחנו בהם. ה’שפת אמת’ מדגיש את יכולת ההרתעה שלנו כאשר אנחנו נאמנים ל’אני האמיתי’ שלנו ומאפשרים לצורת האדם שלנו להופיע ועל ידי זה אויבינו מתייראים מאיתנו. ואילו ‘אור החיים’ הקדוש מדגיש את יכולת ההתקפה שלנו שמתחזקת כאשר אנחנו מתמלאים בקדושה וטהרה. מאחר שהשמירה על הכשרות מביאה לידי כך שמפקדי וחיילי הצבא יוכלו לקבל החלטות אמיצות בקרב ויאפשרו לרוח ה’ לעטוף אותם בגבורה ובאומץ” ועל ידי זה ימנעו מאויבינו לשלוט בנו.
אם כן” כשרות זה מבצעי כיוון שעל ידי שמירת הכשרות מבטאים את ערכי התורה והמצוות ומגלים אמונה בצדקת הדרך ובכך מרתיעים את אויבינו וכן מחזקים את הגבורה הפנימית שלנו שמונעת מאויבינו לשלוט בנו.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן