פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ

וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ

וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ. לפ’ ויצא/ זיו רוה
“וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה ה’ נִצָּב עָלָיו וגו'” אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ” מָשָׁל לְבֶן מְלָכִים שֶׁהָיָה יָשֵׁן עַל גַּבֵּי עֲרִיסָה וְהָיוּ זְבוּבִים שׁוֹכְנִים עָלָיו” וְכֵיוָן שֶׁבָּא מֵנִיקְתּוֹ שָׁחָה עָלָיו מֵנִיקְתּוֹ וּבָרְחוּ מֵעָלָיו” כָּךְ בַּתְּחִלָּה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ” כֵּיוָן שֶׁנִּתְגַּלֶּה עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרְחוּ מֵעָלָיו” (בר”ר סט” ג).
מה מוסיף רבי אבהו במשלו בהבנת הפרשה? מדוע משולים המלאכים לזבובים? ומפני מה ברחו בגילוי כבוד ה'” אדרבא” במקום שכבודו ית’ יראה” יראו שם משרתיו עושי רצונו” עד”ה: ” וּבָא ה’ אֱלֹהַי כָּל קְדֹשִׁים עִמָּךְ” (זכריה יד'” ה’).
הקדמה. הרמב”ן (על בראשית יב ו) מבאר” כי “‘כל מה שאירע לאבות סימן לבנים’ (תנחומא ט)” ולכן יאריכו הכתובים” בספור המסעות” וחפירת הבארות ושאר המקרים” ויחשוב החושב בהם” כאלו הם דברים מיותרים אין בהם תועלת” וכולם באים ללמד על העתיד.” וכן מבאר המלבי”ם” שכל מה שיארע בענפים היה בכוח בשורש” על כן יציאת יעקב מארץ ישראל” סימן היא לבניו אודות גלות אדום” האחרונה הארוכה והקשה מכל הגלויות.
ע”פ עיקרון זה מבאר הרב קוק זצ”ל את המדרש הנ”ל (במדבר שור עמ’ קצט). יעקב נמשל לבן מלכים הישן בינקותו בעריסה. כוחות חייו מצומצמים” טרם יצאו רבים מהם אל הפועל” גם חושיו רדומים. כן עם ישראל בגלותו כל עוד לא בא אל תכלית שלמותו הראויה לו במלוא שיעור קומתו. הזבובים השוכנים עליו” משל הם לרוחות ודעות אומות העולם” המנוגדות מאד לדעת וסדר הנהגת ישראל בעולם.
בתקופתנו” אין אנו ב’אתחלתא דגאולה'” אלא הגאולה כבר החלה (הרצי”ה). “אמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה” שנאמר “וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא” (יחזקאל לו” ח” סנהדרין צח א). ‘קץ מגולה'” מתפרש מלשון ‘יקיצה'” והינו תהליך האורך זמן. אדם המקיץ משנתו” אין כל כוחותיו נעורים מיד על אף שישן שעות ספורות בלבד” כל שכן עם” המתעורר מתרדמה ארוכה בת כאלפיים שנה” זמן יחלוף עד יעמוד על רגליו” במלוא חיוניותו וצלילות כל חושיו ויכולותיו הרוחניים. כוחותיו הגשמיים יחזרו לתפקד בראשונה” ורק בשלבים מאוחרים יותר” גם כישרונותיו הרוחניים יחלו לפרוח. במצב הקטנות” השינה ואף ההתאוששות ממנה” זבובים מרחפים סביבו” כביטוי למדרגת חיים לא שלמה המזמינה אליה חסרונות. זבוב כידוע מגיע ממרחקים” הוא נושא עמו חיידקים מזיקים” יצר הרע דומה לזבוב ויושב בין מפתחי הלב (ברכות סא א)” וכוחו של זבוב זה לנתק את האדם מנשמת אלוהים אשר בקרבו” לטשטש את זהותו האלוהית בעיני עצמו.
על פי רוב” מלאכי אלוהים מצטיירים כקדושי עליון” מדוע הם משולים כאן לזבובים? מבאר שם הרב קוק שרבש”ע מרומם את אומות העולם בצורה הדרגתית” אט אט עד שיגיעו לתכליתם הנרצית. ישנן דעות והנהגות העולות ומתקבלות בתקופה מסוימת כגון קומוניזם” דמוקרטיה” פלורליזם וכד'” ובתקופה אחרת יורדות” ועולות אחרות תחתיהן” הנראות בדעת אנוש שיצליחו יותר. אולם” לישראל מצד מעלתן ותורתם” מצד שייכותם המוטבעת לאור ה’ השלם והנצחי החי בקרבם” ההנהגות והשיטות המשתנות המתאימות לגויים” הן בלתי נצרכות ואף מזיקות. מציאותן ונוכחותן מתאפשרת רק במצב הקטנות והשינה. “ואיך יקום יעקב בהיותו קטן” להנהיג הנהגה שהיא רחוקה מסדר הרוח השורר בעולם ע”פ התולדה” שהמה באמת מלאכי אלהים העולים ויורדים על הסלם?”” סדר חיינו עלול להיות מושפע” אף אנו מצפים מעצמנו” להתנהלות בתבניות ונורמות מקובלות” שלגויים הן כמלאכים מרוממים לפי מעלתם” ולנו זרות נוראה!
ברגע שמופיעה מינקת התינוק” ברגע שכבודו ית’ מתגלה אלינו בהשגחה פרטית” “וְהִנֵּה ה’ נִצָּב עָלָיו”” כל הנמיכות המדבקת נעשית בלתי רלוונטית” ופורחים מאיתנו כל הזבובים” כל המחשבות וההנהגות שאינן עצמיות לישראל” המיובאות מבחוץ. “כֵּיוָן שֶׁנִּתְגַּלֶּה עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרְחוּ מֵעָלָיו”. ובשלב הבא” דווקא כשישראל ישאבו מבארם” יזנחו גם הגויים את סברותיהם ויבואו לשאוב הדרכה מאור ה'” דרך עם ישראל. “וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה’ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי. וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם”.
“מה אומללים הם הולכי חשכים! מה עלובים הם אותם שאין להם אלהי אמת” במדעם וברצונם” בדמיונם ובמעשיהם! ומה מאושרים הם המתהלכים לפני ד'” השמחים באור זיוו” “בשמו יגילון כל היום ובצדקתו ירומו”! הלב מתכווץ מרוב צער על האפלה האיומה” שבני אדם יושבי חושך נתונים בה. היושר הפנימי דוחק את הנשמה להאיר את אבוקת חיי האמת” להרים נס לרבים. ישראל אוצר החיים הוא בעולם” בהויתו ממוזגת היא הדעת את ד’ אלהי אמת” בתחיתו יחיה את העולם” יסיר את המסכה הנסוכה על כל הגוים” את האפלה של הכפירה” שהיא המות המכוער לעולם כולו” המתהלך כקטב. יקום ישראל על רגליו” יתרומם בגבורה בארץ חמדתו” יביע את אמרת נבואתו ממקור חיי נשמתו” יקיץ לתחיה את גרעיני החיים האלהיים הנרדמים בלב כל אדם וכל חי” כל הנשמה תהלל יה” הללויה!” אורות התחיה עב’.

פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה
www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן