יעקב” איש תם” אשר במהלך חייו אנו מוצאים את ההשתקפות של חיינו-אנו ” יוצא מארץ ישראל ו”יציאת צדיק מן המקום עושה רושם” .
מיד ביציאתו “ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי א-לוהים עולים ויורדים בו” . כלומר בחלום” בגילוי היותר פנימי של נשמת האדם מופיעים מלאכי א-לוהים. אומר רש”י במקום: “עולים ויורדים”עולים תחילה ואח”כ יורדים” מלאכים שליווהו בארץ אין יוצאים חוצה לארץ ועלו לרקיע וירדו מלאכי חוצה לארץ ללוותו”. תחילת המהלך” תחילת היציאה – מתוך דבקות בערכיות” בשליחות” ב”מלאכי א-לוהים” .
בחזרתו לארץ ישראל בסוף הפרשה “ויעקב הלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי א-לוהים ויאמר יעקב כאשר ראם מחנה א-לוהים זה” ” אומר רש”י במקום: “מלאכים של ארץ ישראל באו לקראתו ללוותו בארץ”. ללמדנו” אין רגע ללא ליווי המלאכים” ישנה “חפיפת משמרות” בין מלאכי חוץ לארץ למלאכי ארץ ישראל” עד שלא כבה שמשם של אלה זרח אורם של אלה. המסגרת-מעטפת” הפתיחה והסיום של הפרשה היא ליווי המלאכים. בתווך-הקמת בית האומה “כרחל וכלאה אשר בנו שתיהן את בית ישראל” ” המאבק בלבן” והולדת השבטים – “אשר כולם סגולה ראויים לענין האלוהי” ” מתוך המסגרת המלאכית נמשכים כוחות לבניין” מאבק ויצירה.
כל זה מתוך “מלאכי א-לוהים עולים יורדים בו”” מסביר נפש החיים “בו” – באדם עצמו””רצה לומר מקבלים ממנו עלייה וירידה”. אם מלאכי א-לוהים עולים ויורדים בתוך נפשו של האדם” אם ישנו פיתוח מתמיד ועולה של האישיות הפנימית אז “והנה ה’ ניצב עליו” ” ודווקא מתוך המאבק וההתמודדות “ויבא יעקב שלם – שלם בגופו” בממונו ובתורתו” .