פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > ארץ ישראל חושפת מיהו עם ישראל באמת סידרת “הַצְּבִי וְהַצֶּדֶק” חלק ד’

ארץ ישראל חושפת מיהו עם ישראל באמת סידרת “הַצְּבִי וְהַצֶּדֶק” חלק ד’

סידרת “הַצְּבִי וְהַצֶּדֶק”
חלק ד’: ארץ ישראל חושפת מיהו עם ישראל באמת| מאת: נתן קוטלר

בשבוע שעבר ראינו איך שארץ ישראל חושפת את הקדושה בפירות” הופכת את הרע לטוב ואת הקלקול לברכה ומגלה את הקודש שבחול. הפעם נברר איך ארץ ישראל חושפת את הפנימיות בעם ישראל.

הקשר הנצחי בין עם ישראל וארצו
משחר ההיסטוריה” נרקם קשר נצחי ועמוק בין ישראל וארץ ישראל. חז”ל אומרים על המילים בפסוק “עָמַד וַיְמֹדֶד אֶרֶץ” (חבקוק ג” ו): “מדד הקב”ה בכל הארצות ולא מצא ארץ שראויה להינתן לישראל אלא ארץ ישראל” (ילק”ש חבקוק רמז תקסג וראה: במדבר רבה כג” ז).

אנו מוצאים ביטוי נפלא לקשר נצחי זה בין עם ישראל לארצו: בתוכחה בפרשת בחוקותי נאמר: “וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בָּהּ” (ויקרא כו” לב). חז”ל מלמדים אותנו שפסוק זה הינו בשורה טובה: במשך שנות הגלות” ארץ ישראל תשמור אמונים לעם ישראל ועל אף העמים הרבים אשר ינסו להתיישב בה” הארץ תישאר בשוממותה” מחכה ומצפה לבניה (ראה: תורת כהנים בחוקותי ו). ואכן כך היה “ומאז יצאנו ממנה לא קיבלה אומה ולשון וכולם משתדלים להושיבה ואין לאל ידם” (רמב”ן עה”ת ויקרא כו” טז; וראה: אגרת הרמב”ן לבנו נחמן – כתבי הרמב”ן ח”א עמ’ שסח).

ובעוד הארץ שמרה אמונים לבניה” גם עם ישראל לא שכח מעולם את ארצו” וכל הדורות כולם ערגו בכיסופים לשיבת ציון (ראה: ריה”ל בשירו ‘ציון הלא תשאלי’).

אמנם בתקופת הגלות” כאשר עם ישראל גלה לארצות נכר” הפסיקה ארץ ישראל לתת את פירותיה. אך כאשר האומה חזרה לארצה” הבלתי יאומן קרה! זכינו לראות בדורות האחרונים איך שהארץ הצחיחה והעזובה החלה לתת פירותיה. ולכן חז”ל מלמדים אותנו שכאשר ארץ ישראל מתחילה לתת את פירותיה” זהו אחד מהסימנים המובהקים לגאולה (ראה: סנהדרין צח” ב).

אך מה תכלית השירה ההדדית של האומה לארצה והארץ לבניה?

פנימיות עם ישראל נחשפת רק בארץ ישראל
אברהם אבינו נקרא ללכת לארץ ישראל כדי לחשוף את פנימיותנו ולממש כאן את הייעוד שלנו “וַיֹּאמֶר ה’ אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה” (בראשית יב” א-ג).

רבי שניאור זלמן מלאדי” האדמו”ר הזקן” שואל בספרו ‘תורה אור’ (יא” א)” מה הכוונה במילה “אראך”? ומסביר: “אשר אראך – פירוש אראה ואגלה אותך בעצמך”. רק בארץ ישראל עם ישראל יכול לחשוף את פנימיותו ולגלות מיהו ומה כוחותיו באמת. הרבי ממודזיץ’ מסביר שכאשר עם ישראל נמצא בחו”ל ה’אני’ שלו מטושטש ולא ניכרת עצמיותו המיוחדת. אך כאשר עם ישראל חוזר לארץ ישראל” ה’אני’ האישי והקולקטיבי שב ומתגלה (הרב שאול ידידיה אלעזר טאוב” ‘ישא ברכה'” פרשת בהר עמ’ רכג) ומתוך כך הוא יכול לממש את ייעודו בארצו.

ייעוד עם ישראל מתממש רק בארץ ישראל
ריה”ל מביא בספר הכוזרי את ‘משל הכרם’ על היחס בין עם ישראל” ארצו ותורתו: החבר אומר למלך הכוזרי שכדי שהגפנים יוכלו לגדול” יש לנטוע אותם במקום עם תנאים מתאימים וכן יש לבצע בהם את העבודות הדרושות לגידולם.

בדרך זו” כדי שעם ישראל יוכל לממש את הייעוד שלו בעולם” עליו לחיות במקום המתאים וצריך שיעשה את הפעולות המתאימות. המקום עם התנאים המתאימים זה ארץ ישראל” והפעולות המתאימות הן חיי תורה ומצוות לפי דרך ה’ של מוסריות וצדק. ולכן רק בארץ ישראל אנחנו יכולים לממש את הייעוד שלנו” כדברי החבר “אין עם הסגולה [=עם ישראל] יכול להדבק בעניין האלוקי כי אם בארץ הזאת [=ארץ ישראל]” (ב” יב).

ומה הייעוד של עם ישראל?

בפרשת וירא נאמר: “וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה’ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה’ עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו” (בראשית פרק יח” יח).
ייעוד עם ישראל הוא לשמור את דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט מתוך חיים שלמים של עם בארצו” עִם מדינה” כלכלה וצבא. ומתוך שעם ישראל יחיה כך בארץ ישראל” הוא יהווה דוגמא אישית חיה לאנושות שזה אכן אפשרי לנהל חיי מדינה סבוכים לפי דרך ה’ מתוך מוסריות וצדק (ראה: אורות עמ’ קד” ‘למהלך האידאות בישראל’). הבנה זו תביא ברכה לכל האנושות כאשר יעלו לירושלים ללמוד מעם ישראל “וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה’ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה’ אֶל בֵּית אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה’ מִירוּשָׁלִָם” (ישעיה ב” ב-ג).
אי”ה בפעם הבאה נברר את הדרך שבה ארץ ישראל מצמיחה צדק בעם ישראל.

לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן