פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה

לֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה

מפני מה ניסה ה’ ית’ את אברהם אבינו” בניסיון העקידה? והלא מראש לא היתה כוונת ה’ שיזבח את יצחק בנו לעולה” כפי שעולה מדברי חז”ל במד”ר פ’ וירא: הִתְחִיל אַבְרָהָם תָּמֵהַּ…אֶתְמוֹל אָמַרְתָּ (בראשית כא” יב): כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע” חָזַרְתָּ וְאָמַרְתָּ (בראשית כב” ב): קַח נָא אֶת בִּנְךָ” וְעַכְשָׁיו אַתְּ אָמַר לִי (בראשית כב” יב): אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר” אֶתְמְהָא. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אַבְרָהָם (תהלים פט” לה): לֹא אֲחַלֵּל בְּרִיתִי וּמוֹצָא שְׂפָתַי לֹא אֲשַׁנֶּה. כְּשֶׁאָמַרְתִּי לְךָ קַח נָא אֶת בִּנְךָ” לֹא אָמַרְתִּי שְׁחָטֵהוּ” אֶלָּא וְהַעֲלֵהוּ” לְשֵׁם חִבָּה אָמַרְתִּי לָךְ” אֲסִקְתֵּיהּ (העלית אותו) וְקִיַּמְתָּ דְּבָרַי” וְעַתָּה אחיניה (הורידו)”.
נראה” שדווקא מניסיון העקידה” הקשה והמורכב כל כך” נתבסם העולם בלימודים נוראי הוד כאלו” שקשה לתאר בדמיוננו דרך אחרת להופעתם. רצה ה’ ית’ לפרסם את ענקיותו של אבינו הראשון” להרים דגל לכל באי עולם שבכל הדורות” שישנו אדם אחד שהפנים באמת כי לעומת אהבת ה’ כל האהבות בטלות” אפילו אהבת אב לבנו” וביראת הרוממות אנו עומדים משתאים” מתבררים ביחס לדמותו האצילית של אברהם” עד שדמו זורם בעורקינו אנו. וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם (בראשית כב” א)” כְּתִיב (תהלים ס” ו): נָתַתָּה לִּירֵאֶיךָ נֵס לְהִתְנוֹסֵס מִפְּנֵי קשֶׁט סֶלָּה” נִסָּיוֹן אַחַר נִסָּיוֹן” וְגִדּוּלִין אַחַר גִּדּוּלִין” בִּשְׁבִיל לְנַסּוֹתָן בָּעוֹלָם” בִּשְׁבִיל לְגַדְּלָן בָּעוֹלָם” כַּנֵּס (דגל) הַזֶּה שֶׁל סְפִינָה (מד”ר בר’ נה” א).
ועוד סוג דם אחד מבעבע בכל עצמיותנו” זהו דמו של יצחק שהלך בעצה אחת עם אביו” “אֱלֹהִים יִרְאֶה לוֹ הַשֶֹּׂה בְּנִי” וְאִם לָאו אַתָּה הַשֶֹּׂה לְעֹלָה בְּנִי” (בראשית כב” ח): וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו” זֶה לַעֲקֹד וְזֶה לִעָקֵד” זֶה לִשְׁחֹט וְזֶה לִשָּׁחֵט”. “אָמַר רַבִּי יִצְחָק בְּשָׁעָה שֶׁבִּקֵּשׁ אַבְרָהָם לַעֲקֹד יִצְחָק בְּנוֹ” אָמַר לוֹ: אַבָּא בָּחוּר אֲנִי וְחוֹשֵׁשַׁנִי שֶׁמָּא יִזְדַּעֲזַע גּוּפִי מִפַּחֲדָהּ שֶׁל סַכִּין וַאֲצַעֲרֶךָ” וְשֶׁמָּא תִּפָּסֵל הַשְּׁחִיטָה וְלֹא תַעֲלֶה לְךָ לְקָרְבָּן” אֶלָּא כָּפְתֵנִי יָפֶה יָפֶה” מִיָּד וַיַּעֲקֹד אֶת יִצְחָק” כְּלוּם יָכוֹל אָדָם לִכְפּוֹת בֶּן שְׁלשִׁים וָשֶׁבַע אֶלָּא לְדַעְתּוֹ?” יצחק מתבטל לה’ ית’ לגמרי” כעולה תמימה.
אולם הקב”ה הוא ‘מלך חפץ בחיים'” לכן אחר שהתקדש שמו על ידי מוכנותם של אברהם ויצחק” הלימוד שנקבע לדורות עולם הוא “אל תעש לו מאומה”” ללמד “כי רחמי אב ואהבתו בנשמה טהורה… הולכת ישרה מאהבת אלהים הטהורה ורחמיו על כל מעשיו”. (עולת ראי”ה” פ’ העקידה).
בניגוד לאויבינו” אמונת אלוהים בעם ה'” לעולם מתבטאת בעילוי החיים” בתוספת חיים” באהבת החיים כביטוי וגילוי לאהבת ה'” ולא בקריאה ריקה בשמו והכחדת החיים מתוך שנאתם. לא בכדי היה ניסיון העקידה בהר המוריה” ולא במקרה ראו רק אברהם ויצחק את הענן קשור על ההר” וישמעאל ואליעזר נערי אברהם לא ראו. אין לנפשותיהם” כל שייכות אל המקום שבו נקשרים הרוחני בגשמי” הקודש העליון אל העולם” הנצח אל ההוה” העולם הבא אל העולם הזה. “אָמַר הוֹאִיל וַחֲמוֹר אֵינוֹ רוֹאֶה וְאַתֶּם אֵין אַתֶּם רוֹאִים (בראשית כב” ה): שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר. עַם הַחֲמוֹר”. מד”ר שם.
שקרים” זהו פרי החינוך של הדתות הבנויות על קנאה ושקר” על מקומות פולחן שהן מקדש לשקר” השתחויה נלהבת לשקר. “בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם. שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר. אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר” (תהלים קמד).
בהשגחת ה'” מזוהה מרכז הכובד של המלחמה הנוכחית במקום העקידה. דרך הר המוריה” לעולם יוצאת הוראה אלוהית” ומתפשט הקודש. ירושלים נקראת ‘עיר האמת'” ובירור האמת מן השקר ואף מן ההשלמה עם השקר” הוא התהליך הפנימי: “וַיְהִי דְּבַר ה’ צְבָאוֹת לֵאמֹר. כֹּה אָמַר ה’ צְבָאוֹת קִנֵּאתִי לְצִיּוֹן קִנְאָה גְדוֹלָה וְחֵמָה גְדוֹלָה קִנֵּאתִי לָהּ. כֹּה אָמַר ה’ שַׁבְתִּי אֶל צִיּוֹן וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם וְנִקְרְאָה יְרוּשָׁלִַם עִיר הָאֱמֶת וְהַר ה’ צְבָאוֹת הַר הַקֹּדֶשׁ” (זכריה ח).
האנושות כולה תלך ותגלה כי רק יראת אמת טהורה” מַתְאמת בטבעה אל מקום המקדש. לא כוחניות וכל שכן לא מניפולציות על רבש”ע” או סילוף ההיסטוריה למפרע. “עֵינַי בְּנֶאֶמְנֵי אֶרֶץ לָשֶׁבֶת עִמָּדִי הֹלֵךְ בְּדֶרֶךְ תָּמִים הוּא יְשָׁרְתֵנִי. לֹא יֵשֵׁב בְּקֶרֶב בֵּיתִי עֹשֵׂה רְמִיָּה דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי. לַבְּקָרִים אַצְמִית כָּל רִשְׁעֵי אָרֶץ לְהַכְרִית מֵעִיר ה’ כָּל־פּעֲלֵי אָוֶן.” (תהילים קא). “מִי־יַעֲלֶה בְּהַר ה’ וּמִי־יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. נְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה. יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה’ וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ. זֶה דּוֹר (דּרְשָׁו) דֹּרְשָׁיו מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקב סֶלָה.” תהלים כד’.
פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה
www.Gan-raveh.co.il

תגיות: הר המוריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן