כשאנחנו באים ללמוד תורה עם ילדינו” עלינו לבחור מה לקחת מתוך התורה שרחבה מני ים. אפשר להתמקד בבקיאות ולעשות להם חידוני א”ב. אפשר להדגיש את המידות הטובות ואת ה’בין אדם לחברו’. השנה אנחנו בשנת ‘הקהל’. במצווה זו כתוב “למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה’ אלוקיכם” ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת”. עלינו להתמקד השנה במטרות אלה: יראת ה’ וחיזוק בשמירת המצוות” לפי סדר פרשיות השבוע.
ב’לך לך’ אנו פוגשים את אברם. אנו מדגישים שהוא ‘אבינו’ כדי שנזכור שהתכונות שלו מצויות גם בתוכנו. נעיין במדרשים. כבר בילדותו חיפש אברם את האמונה האמתית. אמונה איננה דבר שיש לך אותו או אין לך” כפי שהתמזל מזלך. אמונה יכולה להיבנות כתוצאה מהתבוננות וחשיבה. אז אין תירוצים לעצלנות רוחנית. יגעת – מצאת.
לפעמים הפחד מבניית אמונה הוא בהשלכות החברתיות. אם אהיה דוס” אולי אשאר לבד? אם אפסיק לבלות עם החברים” יישאר לי לשבת כל היום בבית המדרש? זה לא מתאים לי! גם כאן נוכל להתחזק מדמותו של אבא אברם שהסכים להיות ‘עברי’: כל העולם מעבר אחד והוא מעבר אחד. בסופו של דבר אנחנו מוצאים את אברם מוקף באנשים כל הזמן. אבל הוא סוחב אותם אחריו ולא נסחב אחריהם. אחרי שיש מוכנות להישאר לבד למען האמת והצדק” נגלה שזה היה פחד שווא. העולם מלא באנשים טובים ומתאימים.
גם הילדים הקטנים יתענגו לשמוע על מלחמותיו של אברם בעובדי האלילים. הסיפורים דרמטיים ואף מצחיקים. אפשר להגיד להם” שעובדי האלילים לא האמינו בה’ כיוון שלא רואים אותו. לא רואים אותו מפני שהוא קטנטן? להיפך! מרוב שהוא גדול! כל דבר שאנחנו רואים” אנחנו מבחינים בקצוות שלו. ה’ הוא אין סופי” אין לו קצה” ואין אפשרות לראותו. מה כן? אפשר לראות את פעולותיו אתנו” חסדיו והשגחתו.
אחרון חביב לכאן נזכיר את הניסיונות של אברם. “עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם” להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו” (אבות ה). חיבתו? ניסיונות זה קשה! האם זאת מתנה שנותנים למי שאוהבים?! מסתבר שכן. תשאלו את הספורטאים אם הם לא נהנים מהמאמץ שבסופו של דבר מביא להם תוצאות טובות. נוכל לדבר ב’שולחן שבת’ על הניסיונות שאנחנו מתמודדים איתם. לא בשביל להתגאות אלא כדי להתחזק. אני” ילדים” עצרתי בתמרור ‘תן זכות קדימה’ אפילו שמיהרתי. ואתם?