פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרע חיצוני או פנימי לאדם?” – טליה ונתן קוטלר

הרע חיצוני או פנימי לאדם?” – טליה ונתן קוטלר

הרע חיצוני או פנימי לאדם?” – טליה ונתן קוטלר
ראינו בחלק הקודם שהקב”ה תמיד מאמין בנו גם כאשר אנו נופלים ולעולם לא מאוחר מדי להתרומם. הפעם נברר האם האדם במהותו הוא טוב ואם כן” האם הרע חיצוני לאדם או ההפך?
רע או ישר?
ישנם שני פסוקים בתנ”ך שנראים סותרים זה את זה: בפרשת נח נאמר: “כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו” (בראשית ח” כא) ואילו בקהלת נאמר “לְבַד רְאֵה זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹקִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים” (קהלת ז” כט). ובכן האם יסודו של האדם “רע” או “ישר”?
נוכל ליישב את הסתירה מתוך עיון מעניין ויסודי בדיון בין רבי לקיסר:
הדיון בין רבי לקיסר
מסופר במסכת סנהדרין (צא” ב) על ויכוח שהתנהל בין הקיסר הרומאי” אנטונינוס לרבי (רבי יהודה הנשיא) בשאלה זו: “ואמר לו אנטונינוס לרבי: מאימתי יצר הרע שולט באדם” משעת יצירה או משעת יציאה? – אמר לו: משעת יצירה. – אמר לו: אם כן בועט במעי אמו ויוצא! אלא: משעת יציאה. אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס” ומקרא מסייעו שנאמר (בראשית ד’) לפתח חטאת רבץ” [בגירסת ב”ר לד” י: “והודה לו רבי שהשוה לדעת המקרא שנאמר “כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו”].
אם היצר הרע שולט באדם משעת יצירה” זאת אומרת שהרוע הוא פנימי לאדם. אך אם היצר הרע שולט באדם משעת יציאתו בלבד” זאת אומרת שהאדם מטבעו הוא טוב ורק כשיוצא לאוויר העולם” הוא נאלץ להתמודד עם האתגרים הקיימים ועלול ליפול עם יצר הרע (ראה: הושע בנובץ” גבוה גבוה מעל פשעו” קונטרס ישיבת שיח יצחק ל”ב אלול תשע”ב עמ’ 34).
לכאורה היינו אומרים ששיטת רבי הרואה את הרוע כפנימי לאדם מבוססת על הפסוק מפרשת נח “כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו”. ולכאורה היינו אומרים ששיטת אנטונינוס הרואה את הרוע כחיצוני לאדם מבוססת על הפסוק מקהלת “לְבַד רְאֵה זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹקִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים”.
אולם” נראה שגם הפסוק מפרשת נח הינו ראיה לשיטת אנטונינוס. השאלה היא איך מבינים את המילה “מִנְּעֻרָיו”” האם הכוונה משעת יצירתו או משעת יציאתו של האדם? אם הכוונה משעת יצירתו” אז יש כאן ראיה הפוכה לשיטת אנטונינוס” אך אם מדובר משעת יציאתו” אז יש כאן ראיה לשיטת אנטונינוס. אולם” מצינו שרבי מסכים עם אנטונינוס “אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס” שהאדם מטבעו הוא טוב ושהרוע הוא חיצוני בלבד ומגיע רק משעת יציאתו של האדם לעולם הזה.
הרוע מגיע מהמפגש עם העולם
אנו מוצאים מקור נוסף שתומך באפשרות של אנטונינוס: “אמר רבי יודן מנעריו כתיב משעה שהוא ננער ויוצא לעולם (ירושלמי ברכות ג” ה). רבי יודן קורא לנו לדייק בפסוק: “כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו”. לא נאמר שיצר האדם רע מיצירתו” אלא מנעוריו. ומה הפירוש של המילה “מנעוריו”? רבי יודן דורש “משעה שהוא ננער ויוצא לאויר העולם”. ולכן הרוע מגיע רק עם המפגש של האדם עם העולם הזה” אך מטבע יצירתו האדם הוא טוב.
ואם כן” אין סתירה בין הפסוק מפרשת נח לבין הפסוק מקהלת” שהרי הפסוק מפרשת נח מדבר על כך שעת יציאתו שהרוע נדבק באדם רק מתוך המפגש עם העולם הזה” ואילו הפסוק בקהלת מדבר על שעת יצירתו שהאדם נברא ישר.
המהפכה: האדם טוב וישר מטבעו
ההבנה שהאדם מטבעו הוא טוב” היא הבנה מהפכנית ביותר” מאחר והיא נותנת לנו הסתכלות חיובית ומלאה בתקוה על המין האנושי. וזהו יסוד האמון בחיובי כפי שהרב קוק מלמדנו שאנו צריכים להאמין בטוב הפנימי שבטבע הישר שבתוכנו “האדם הישר צריך להאמין בחייו. כלומר” שיאמין בחיי עצמו והרגשותיו ההולכות בדרך ישרה מיסוד נפשו” שהם טובים וישרים” ושהם מוליכים בדרך ישרה” (אורות התורה” יא” ב).
ההבנה שהרוע חיצוני לנו והטוב פנימי לנו” טומנת בתוכה דרישה ואחריות לאדם לשוב לגלות את טבעו הטוב” להוציאו מהכח אל הפועל ולהתנער מהרוע שנדבק בו. “מטרת החינוך היא להכשיר את האדם לצורתו המתוקנת” שהנקודה המרכזית שבה היא לעשותו טוב וישר” (אגרות הראיה ח”א אגרת ק”ע).
אי”ה בפעם הבא נעמיק את הבירור על האמון של הקב”ה בטוב של האדם ונראה איך ניתן לבנות חווית אמונה חיובית ונעימה שמתוכה ניתן להכיל גם את הגבולות.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן