פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > למצוא את התורה שלי

למצוא את התורה שלי

למצוא את התורה שלי
כל אזרח ישר יודע שחובה לשמור על החוק. קשה לומר שהוא נהנה מכך או שהדבר משמח אותו” אבל הוא יודע שזה נחוץ לטובת התנהלות חיים תקינה. כל סטודנט למשפטים נאלץ לשנן מאות חוקים ועשרות פסקי דין. ייתכן שזה מייבש ומשעמם אותו” אבל ברור לו שכדי לעבור את הבחינות של הלשכה אין לו ברירה מלבד לשנן אותם כמעט בעל-פה.
גם התורה מלאה בחוקים ומצוות שעלינו לקיים. אך המפגש איתם אמור להיות שונה לגמרי. בכל בוקר אנו מברכים את ברכת התורה שכוללת בקשה מיוחדת “והערב נא ה’ אלוקינו את דברי תורתך בפינו”. איננו מבקשים רק ‘לדעת’ את התורה ולקיים אותה” אלא גם שעצם הלימוד יהיה ערב ונעים לנו. ביום שמיני עצרת אנו מציינים את “שמחת תורה”. בתי הכנסת מלאים המוני מתפללים שרוקדים ושרים במשך שעות ארוכות בהתלהבות ושמחה כשהם מחבקים ספרי-תורה. מתברר שלא מדובר כאן בקשר טכני-הכרחי. איננו עוסקים בצבירת מידע יבש שנאגר במוח. לפנינו נמצא סיפור אהבה חי ותוסס!

“אבל אותי זה משעמם…”
אפשר היה להאריך ולהסביר את ההבדל בין אוסף החוקים הפרקטיים שכל מדינה קובעת לעצמה כדי לשמור על הסדר” לבין תורת החיים שלנו” שמדריכה אותנו לא רק איך להתנהג ברמה הפרקטית אלא גם נותנת לנו רוח ונשמה” משמעות לחיים והארת דרך” אך מה שלא נאמר לא נוכל להתחמק מן השאלה המטרידה הבאה: כיצד ייתכן שיש אנשים כה רבים שטוענים בתוקף שהתורה כלל לא משמחת אותם! צעירים ומבוגרים שאומרים שעבורם לימוד תורה הוא דבר ‘משעמם ומעייף'” עניין ‘טרחני ומייבש'” שהם נאלצים לעשות לפעמים מחוסר ברירה אך בוודאי אינם חשים בו כל ערֵבות או שמחה.

האות שלך בתורה
הרב קוק זצ”ל כתב ספר שלם” “אורות התורה”” העוסק בתורה ובלימודה” ובין השאר מביא שם אבחנה נוקבת: “ישנם שיצאו לתרבות רעה” מפני שבדרך לימודם והשלמתם הרוחנית בגדו בתכונתם האישית המיוחדת” (אורות התורה ט”ו). כלומר” אלוקים ברא עולם מגוון ובו אנשים עם נפשות שונות וסגנונות שונים. וכמו שיש אדם שמחבב מאוד מאכל כלשהו או מתחבר למוזיקה בסגנון מסוים” כך גם בעולם הרוחני. לכל אחד יש את ‘המזון הרוחני’ המיוחד לו. אם יזכה לקבל אותו הוא ירגיש ערבות ונעימות ויוכל להתפתח ולפרוח. אם יקבל” חלילה” מזון שאינו מתאים הוא עלול לסבול ואף ‘להקיא’ אותו. ממשיך הרב קוק ומדגים זאת דרך תחומי הלימוד השונים שיש בתורה – “הרי שאחד מוכשר לדברי אגדה” ועניני ההלכה אינם לפי תכונתו להיות עסוק בהם בקביעות. ומתוך שאינו מכיר להעריך את כשרונו המיוחד הוא משתקע בענייני הלכה” כפי מנהג המורגל” והוא מרגיש בנפשו ניגוד לאלה העניינים שהוא עוסק בהם” מתוך שההשתקעות בהם אינה לפי טבע כשרונו העצמי. אבל אם היה מוצא את תפקידו וממלאו” לעסוק בקביעות באותו המקצוע שבתורה” המתאים לתכונת נפשו” אז היה מכיר מיד שהרגשת הניגוד שבאה לו בעסקו בענייני ההלכה לא באה מצד איזה חסרון בעצמם של הלימודים הקדושים והנחוצים הללו” אלא מפני שנפשו מבקשת מקצוע אחר לקביעותה בתורה”.
כלומר” אדם שיעסוק בעיקר בתחום מסוים של התורה רק מפני שרוב האנשים בסביבתו עושים כך” עלול להרגיש בנפשו העקה ותסכול. המסקנה שהוא עלול להגיע אליה בטעות תהיה שכנראה התורה אינה מתאימה לו וילך לחפש את עצמו בשדות זרים” בעוד שאם היה מזהה נכון את כשרונו ואת החלק בתורה השייך אליו היה יכול למצוא שם את המעיין שישיב את נפשו ויחיה אותו ואף להועיל בזה לאחרים ולהעשיר אותם באור המיוחד שהוא יגלה בחלק שנתן לו ה’. זוהי בדיוק התפילה שאנו מתפללים “ותן חלקנו בתורתך”” שנזכה למצוא את החלק המיוחד שלנו בתורה ודרכו נביא ברכה לעצמנו ולעולם כולו.

לחומרי תוכן ושיעורי וידאו של הרב יוני לביא ולסרטונים חינוכיים: milatova.org.il

גמר חתימה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

הרב יוני לביא חושף: “משפט ששמעתי בגיל עשר שינה את חיי לתמיד”
Shape-2
הרב יוני לביא
מבט אל הנפש: אל תהיה ‘אופניק’
Shape-2
Hotel reception service bell
עבודת המידות: אני סובל מדחיינות סדרתית, איך אפטר ממנה?
Shape-2
אני סובל מדחיינות סדרתית, איך אפטר ממנה
אורות באפילה: איך מתחזקים ברגעים הכי קשים?
אורות באפילה
משחקי זיכרון: משימות והפעלות לכל המשפחה לשבת זכור
Shape-2
שבת זכור2
להיות מורה
Shape-2
machon
ממ”י דקדושה…
Shape-2
machon
כשתשעה באב ושבת נפגשים
Shape-2
machon
אין שלם מלב שבור – על הרבי מקוצק – האדמו”ר המהפכן
Shape-2
machon
עקידות אברהם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן