פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שימוש בכוח המדמה בחינוך

שימוש בכוח המדמה בחינוך

רוב המאמץ שלנו הוא להכשיר את הילד הרך להיות מסוגל לעמוד מול הפיתויים של תרבות המערב והמזרח… אנחנו מעוניינים שהילד הרך כשהוא יצא למלחמה ויראה אשת יפת תואר שלא יפול ברשת של היצר הרע שלו אלא יהיה מסוגל להכיל את המציאות המורכבת של הפיתוי. אנחנו מעוניינים לפתח את הכוח המאפשר לו להביט במציאות פנימה ראייה שמימית של המציאות הארצית וזה אולי עיקר המגמה החינוכית” הוי אומר פיתוח כוח המדמה. ‘כי עיקר הבחירה והניסיון של האדם הוא בכוח המדמה’ (ליקוטי הלכות” יורה דעה” חוקות עכו”ם ב” רבי נתן מנמירוב). היום המאמץ הגדול של מערכת החינוך היא שהילד ירכוש ידיעות” יצליח בבגרויות ובכל מיני כישורי חיים חברתיים תעסוקיים יצירתיים… אבל עלינו לקבוע מטרה גבוהה הרבה יותר מזאת – לפתח אצל הרך יכולת להתפלל” להיפגש עם העולמות העליונים” כלומר למצוא את הנקודה הפנימית הנשמתית שבעבורה הוא ירד לעולם. כמו ‘חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים כדי שיכוונו לבם לאביהם שבשמים’ (ברכות ל” ב).למשל אנו מתאמצים לחנך את ילדינו לצניעות אבל נראה שאיננו משקיעים מהמקום הנכון. והמקום הנכון הוא להזכיר לעצמנו שאנחנו עם של נביאים” ולפי לשון הרב זצ”ל: באמת חסרון רוח הקודש בישראל הוא לא חסרון שלמות כי אם מום ומחלה” ובארץ ישראל היא מחלה כואבת” שהיא מוכרחת להירפא. ”כי אני ה’ רופאך” אורות” הראי”ה קוק” עמ’ קעא). ולכן במקום לדבר על חשיבות הצניעות עלינו לכוון את המאמץ החינוכי בעיקר בחיבור התלמיד לעצמו” לחזק את הדימוי העצמי שלו” לפתח אצלו ענווה” שיהיה ‘שמח בחלקו'” ‘לומד מכל אדם'” ‘כובש את יצרו'” כי אין מגמה עליונה מזו. מובן שמתוך זה הוא ילמד טוב יותר כי יהיה לו ישוב הדעת יותר ויהיה מוכן להתעניין יותר בנלמד. כי אדם הוא בבחינת ‘אדמה לעליון’ (ישעיה יד” יד).
כיצד אפוא נפתח את כוח המדמה שעל ידו יתחבר פנימה לעצמו” לזולתו ולה’? הרב חרל”פ נותן לנו עצה: ‘והרוצה לזכות לכוח המדמה האמתי שבארץ ישראל” עליו לצייר בדמיונו את רגשי קדושת ארץ ישראל בישיבתה ובנטיעותיה וכל הגודל והנמצא בה” ולהרגיש שאפילו דברים שאינם גידולי קרקע גם בהם ישנה סגולת ארץ ישראל” שמטעם זה לא הותרו בבשר תאווה רק לאחר שנכנסו לארץ” בזה יזכה להכשיר את כוח המדמה לזככו ולטהרו ולעשות אותו כלי ברכה להופעות וגלויים אמתיים’. (הרב חרל”פ” מי מרום” מעיני הישועה” עמ’ רפד’). למעשה עלינו לחנך את הילדים שלנו לפתח את עולמם היצירתי” להרבות איתם בטיולים בארץ ישראל” להשתמש בכלים כמו דמיון מודרך ודרמה במערכת החינוך” יחד עם גינון וחקלאות. אך בעיקר על המורים לעבור הכשרה כזאת שלא על מנת להוסיף ידע אלא להכשירם להתחבר עמוק יותר לעצמם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן