פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > בטחון עצמי (א)

בטחון עצמי (א)

אחד הנושאים הפופולאריים בסדנאות של הדרכת הורים הוא “כיצד מחזקים את הביטחון העצמי של ילדינו?”. הספרים הרבים שנכתבו על כך ואלפי המאמרים הפזורים ברשת האינטרנט מעידים שהתעניינות ההורים בנושא זה היא רבה והם מייחסים לו חשיבות גדולה. הם צודקים! ילד או נער שאין לו בטחון עצמי ייכשל במימוש הפוטנציאל האישי שלו” יתפקד ב”חצי אנרגיה”” לא יעז להתקדם בחיים” יברח ממשימות קשות ומורכבות” וירים ידיים בפני כל קושי. גם ביחסיו החברתיים הוא עלול להיכשל” כנבואה המגשימה את עצמה: הוא איננו מאמין שהוא עשוי לזכות ליחס חיובי ואוהד מצד הסובבים אותו” לכן הוא מגלה הססנות בתקשורת החברתית שלו” מה שמרחיק ממנו את בני שיחו. כך הוא נכשל” וכישלון גורר כישלון” וחוזר חלילה. כל כישלון מערער עוד יותר את בטחונו העצמי” מחליש אותו ומוביל אותו לכישלון נוסף.
לעומתו” ילד או נער שיש לו בטחון עצמי” איננו חושש לנסות ולהתנסות ואיננו מפחד מכישלון. הוא פועל במלוא האנרגיה” ומצליח” והצלחה גוררת הצלחה. ואם קרה שהוא נכשל” הוא אינו נשבר אלא מתאושש במהירות וממשיך למשימה הבאה במלוא המרץ והאנרגיה. לכן” יש הסבורים שהקניית בטחון עצמי לילד היא ערך חינוכי ממדרגה ראשונה” היא המפתח להצלחתו בחיים.
לא נמנה כאן את כל העצות המופיעות בספרות המקצועית (= הדרכת הורים) כיצד לחזק את הבטחון העצמי של הילדים” מפני שהעצות נגישות לכל דורש באלפי המאמרים והספרים המתגלגלים ברשת האינטרנט. אבל פטור בלא כלום אי אפשר” לכן נמנה בראשי פרקים את העצות העיקריות לחיזוק הבטחון העצמי של הילד. אך תחילה עלינו להגדיר מהו בטחון עצמי: בטחון עצמי הוא שם נרדף ל”דימוי עצמי”. יש מי שיש לו דימוי עצמי חיובי ויש מי שיש לו דימוי עצמי שלילי. מהו ה”עצמי”? ה”עצמי” הוא מבנה הנפש” החל מהתכונות המוּלדות וכלה בכל מה שהנפש קלטה מסביבתה. ה”עצמי” כולל: רגשות ותובנות” עמדות מוסריות וערכיות” נטיות וסגנונות אישיים” וקולן של דמויות משמעותיות ששקעו בתוך האישיות. מהו “דימוי עצמי”? הדימוי העצמי הוא האופן שבו האדם מתבונן על ה”עצמי” שלו ומעריך אותו” בצורה חיובית או בצורה שלילית. הערכה זו מושפעת משני גורמים עיקריים: א. דירוג תכונות אלו בתרבות שאליה משתייך האדם. לדוגמה: נער ביישן. אם בתרבותו” מוערכת הביישנות כמידה חיובית” סביר להניח שהנער הביישן יפתח דימוי עצמי חיובי. לעומת זאת” אם בתרבותו אין הערכה חיובית למידת הביישנות” עשוי הנער הביישן לפתח דימוי עצמי שלילי. ב. הערכה מצד סביבתו של הילד – הוריו” מוריו וחבריו – מה הם משדרים לו. האם הם משדרים לו שהם מעריכים אותו” או משדרים לו ההפך. יחס סביבתו הקרובה אליו משמש לו כמראה שדרכה הוא מתבונן על עצמו. זה משפיע על הדימוי העצמי שלו.
מכאן ניתן לקחת צרור עצות כיצד לחזק את הדימוי העצמי של ילד: א. סביבתו צריכה לשדר לו שהיא מעריכה אותו” שהוא “שווה”. ב. צריך למעט בביקורת. כל ביקורת מורידה את הדימוי העצמי. ג. לזמן לו הצלחות. כל הצלחה מחזקת את הדימוי העצמי. ד. להרגיל את הילד שידבר על עצמו בצורה חיובית ולא שלילית (אחרי הדיבורים נמשכים הלבבות). ה. להקנות לו את התובנה שקשיים וכשלונות הם נורמאליים (כולם נכשלים” גם ה”טובים” נכשלים לפעמים). ו. לתת לו חיזוקים גם על הישגים חלקיים ואפילו על המאמץ לבדו. ז. להציב לו יעדים קרובים וריאליים” כדי שיצליח. זוהי רשימה חלקית.
כאמור לעיל” בתרבותנו” רבים רואים בבניית דימוי עצמי חיובי מטרה ראשית בחינוך הילדים. כדברי סוציולוג: “המוטו החדש הוא שצריך לבנות לאדם דימוי חיובי” ולכן להימנע ככל האפשר מלבקר אותו”. מהו מקורו של ה”מוטו החדש” הזה? זוהי תרומתה והשפעתה של הפסיכולוגיה המודרנית. היא פיתחה את מושג ה”עצמי” ומדריכה כיצד לטפל בו. היא הכניסה ללקסיקון שלנו את המונחים “מימוש עצמי” ו”מודעות עצמי”” “בטחון עצמי” ו”דימוי עצמי”” ולימדה שהיחס של האדם אל ה”עצמי” שלו הוא מפתח לבריאותו הנפשית. לכן” היא גם הדריכה כיצד לטפל ב”עצמי” ולקדם אותו.
סקירה קצרה זו תיארה על קצה המזלג את מה נכתב בהרחבה בספרות “הדרכת ההורים”” מבית מדרשה של הפסיכולוגיה המודרנית” על בניית דימוי עצמי חיובי. אך נשאלת השאלה: מהי עמדת חז”ל בנושא זה? האם גם רבותינו דגלו בבניית דימוי עצמי חיובי? האם התורה מדריכה אותנו להעמיד את בניית הדימוי העצמי החיובי בראש מטרות החינוך? על כך במאמר הבא.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן