פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מבחן אברהם ובלעם

מבחן אברהם ובלעם

גאונות בקללה. מבין רשעי עולם מיוחד הוא בלעם שהשאיר אחריו תלמידים (אבות ה” יט). כדי לבחון עצמנו האם לא מסתתר בנו ”בלעם קטן” ננסה לעמוד מעט על אישיותו. לבלעם היתה יכולת מיוחדת” גאונות בקללה: ”את אשר תאור יואר”. בלעם הוא בדיוק הפוך מאברהם שקיבל את יכולת הברכה ”והיה ברכה”. לקלל קללה אפקטיבית זה לא פשוט” בלעם הצליח בגלל תכונה שהוא ניחן בה” כפי שהוא מתאר בעצמו: ”אני אין כחי אלא שאני יודע לכוין השעה שהקב”ה כועס בה” (רש”י במדבר כג ח).
עין רעה. בעצם אין כאן כוח מיוחד לקלל” אלא יש כאן תכונה של התמקדות בצד החסר והבעייתי של המציאות. לתכונה זו יש שם – ”עין רעה”. במשנה שם” כתוב שלבלעם היתה עין רעה ולאברהם עין טובה. כוח זה ניסה בלעם להפעיל מול ישראל: ”וישא בלעם את עיניו – בקש להכניס בהם עין רעה” (רש”י). מהי עין רעה? אפשר להסביר זאת על ידי דוגמא שנותנת הגמרא בברכות להבדל שבין אורח טוב לאורח רע” כל אחד מתאר דבר שונה אע”פ ששניהם ראו אותו דבר. מסביר הרב קוק ששניהם דיברו אמת אלא שלאורח הטוב היתה עין טובה והוא התמקד בדברים הטובים” והאורח הרע התמקד בחשדות ובצדדים רעים בגלל עינו הרעה (עין אי”ה ברכות ב’ ע’ 371).
שאלה של פוקוס. האם העובדה ששניהם סיפרו אמת גורמת ששתי הגרסאות אמיתיות? שאלה דומה לשאלה האם אפשר למצלמה לשקר. לכאורה מצלמה מצלמת רק מה שיש. אמנם אם המצלמה מתמקדת בדברים שוליים והופכת אותם למרכזיים זה סוג של עיוות המציאות. אם המצלמה מצלמת דברים חולפים ומתארת אותם כמאפיינים זה סוג של שקר. אם המצלמה מתארת את החוץ ומתעלמת מזרמים פנימיים היא יכולה מאוד להטעות. בענייני חינוך אנו נפגשים לפעמים בדברים דומים. לא פעם בישיבה פדגוגית בבית הספר מורה אחד מתאר את כל מעלליו הקשים של הנער. ומנגד קם מורה אחר וממקד את המבט בקו אופי מיוחד של הילד” או בסיפור קשה שמסתתר ברקע והכל כבר נראה אחרת. כאשר הכל מבחוץ נראה רע” כדי להצליח לראות טוב צריך לרצות זאת – ולזה קוראים ‘עין טובה”. בעל העין הרעה קורא לזה “אדם שלא מבין את המציאות”…
לא זעם אל. בעל ההעמק דבר מסביר שבלעם חשב שיצליח לקלל את ישראל על ידי שיראה את הצדדים הרעים והחלשים שבהם כמאפיין” הוא ביקש לראות ”את קצה העם” ומשם לקלל. אולם כאן מצפה לו הפתעה והוא מסביר זאת לבלק: ”מה אזעום לא זעם אל”- הקב”ה לא מעוניין לראות ולהראות צדדים אלו” ”הקב”ה אינו חפץ שיתפרשו החוטאים הרבים בישראל מפני כבוד הבריות”. רצון זה לפי בעל ההעמק דבר גורם להנהגות מיוחדות שמטרתן לא לפרסם את הרשעים. כך הוא מסביר את דבריו הנוראים של המדרש רבה “בשעה שהדין מתוח על עונות הדור אנדרלומוסיא באה לעולם והורגת טובים ורעים. והיינו כדי שלא יתפרסמו החוטאים שהם רבים בדור”. אין משמעות הדבר שהקב”ה לא ממצה את הדין ברשעים כאשר מגיעה השעה” לא צריך לפרסם חוטאים וחטאים. ר’ מאיר חדש (משגיח” מגדולי בעלי המוסר) אמר לתלמידיו שלימוד הלכות לשון הרע הוא שלב ב’. לכתחילה אנו צריכים להיות כאלה שאף אחד לא חושב שיצליח לספר לנו לשון הרע. ”ניסיתם פעם לספר לשון הרע לאבא על בנו?”- שאל אותם המשגיח. כאשר מספרים לנו על חטאים של אחינו בני ישראל” חטאים פרטיים וחטאים כלליים” איננו רוצים לשמוע כלל.
עינו של אברהם. בזמנו של אברהם היתה כל כך הרבה רשעות בעולם אולם היתה לו עין טובה” חז”ל רוצים שבעניין זה נהיה תלמידיו. בזמנו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק” היו בעיות של רשעים וחטאים לא פחות מהיום” אולם הוא בחר להסתכל בעין טובה על בניו של מקום. מול כל אלה שהראו לו את כל חטאי הדור וחשבו שהוא מתעלם מהם” הוא עמד בתוקף וסירב לראות דרך ”פוקוס החטאים” את הדור. הוא אמר שעין טובה רואה את התמונה כולה” את החוץ מתוך הפנים” ו”עבודת הסנגוריא היא עבודה גדולה”. בעין אי”ה שבת ע’ 116 הרב מלמדנו שגם דרכי התיקון מושפעים מהשאלה באיזה עין מתבוננים. מעין טובה יוצאת דרך של: “התאמה ופיוס עם מצב החיים” ודרכי התיקון ילכו בדרך שקט ושלוה”. אולם כאשר בעל עין רעה רוצה לתקן את המציאות “נטייתו לתיקון ההווה תצא לדרכה בזעם” בגידוע ופיסול של המצב של ההווה בהמון עניניו”.
מבחן בלעם ואברהם. כאשר יש בעיות בדור צריך לתקנם ודווקא מתוך עין טובה נגשים במרץ לתיקון. אולם לפני התיקון ובמיוחד אם הוא תיקון רדיקלי” כדאי שנבחן את עצמנו “מבחן בלעם”. האם אנו ניגשים בעין טובה או שיש לנו עניין בפרסום והבלטת החטאים. האם אנו רוצים לקרוא על חטאים רק כאשר ניגשים לתקנם” או שיש לנו עניין לפתוח עיתון לראות ”איזה עוד דברים עוללו לנו הרשעים הללו”” לפרסם זאת לשכנינו ו’לקטר’ יחד. כולנו יודעים שהמצב מסובך ללא צורך בפרסום תמידי והמוני של פרטי החטאים. זה רק יוצר מצב של עין רעה” של שנאה” של שכחת התמונה כולה והתמקדות בצד החיצוני המסובך. כיום אנו צריכים מהלך הפוך. אנו צריכים לפרסם כל הזמן את התמונה האמיתית” כפי שהיא נראית בעיני האברהמים של כל הדורות. “עין טובה – מתלמידיו של אברהם אבינו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

ארבע לשונות של גאולה
Shape-2
machon
המלך בשדה…
Shape-2
machon
אז מה אם ביקשנו סליחה?!
Shape-2
machon
האם יש טעם להמשיך לעסוק במאבק” האם המצב הוא לא דיי אבוד?!
Shape-2
machon
מבחן אברהם ובלעם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן